Nästa artikel
Citroën C4 blir större och får dieselhybrid
Nyheter

Citroën C4 blir större och får dieselhybrid

Publicerad 1 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nya Citroën C4 ska utmana Volkswagen Golf och Ford Focus. För att lyckas blir Citroën C4 större och utrustas med kombinationen diesel- och elmotor.
Skynket skulle ryckas från Citroën C4 först på bilsalongen i Paris i september.

Men häromdagen letade sig officiella fotografier ut på nätet.

Därför väljer Citroën nu att avslöja de första detaljerna om helt nya Citroën C4.

Andra generationen

Citroën C4 introducerades 2004 som ersättare till mellanklassaren Xsara.

Nu har sex år passerat och det har blivit dags för en ny generation Citroën C4.

Citroën har på senare tid presenterat konceptbilar med mer vågad framtoning.

Däribland Citroën DS High Rider som var en indikation på hur kommande Citroën DS4 ska se ut.

Utmanar i Golfklassen
Men nya Citroën C4 är mer försiktig, men lånar ändå stora delar av fronten från Citroën DS High Rider.

Tanken är att nå de breda massorna och på allvar utmana i det volymstarka Golfsegmentet där bilar som Volkswagen Golf, Ford Focus och Opel Astra dominerar.

I sin tur kommer modellerna med tilläggsbeteckningen DS att inrikta sig på en yngre målgrupp.

Större, längre, högre
Jämfört med föregångaren har Citroën C4 blivit fem centimeter längre, två centimeter bredare och tre centimeter högre.

Bilen mäter nu 4,33 meter i längd, 1,79 i bredd och 1,49 i höjd.

Inuti bilen ska förarplatsen vara mer förarorienterad och mer utrustning erbjuds än tidigare.

I vissa varianter ska massagesystem kunna installeras i framstolarna.

Bagageutrymmet kommer enligt Citroën vara klassledande och har vuxit med 82 liter sedan sist och lastar nu totalt 408 liter.

Dieselhybrid e-HDI
Än så länge är informationen om bilens drivlinor knapphändig.

Citroën gör dock gällande att bilen kommer att erbjudas som dieselhybrid.

Systemet kallas e-HDI och med stopp/startsystem, lättrullande hjul och bromskraftåtervinning stannar CO2-utsläppet på 99 gram/km.

Nya Citroën C4 når bilhandlare i början av nästa år.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Citroën C4?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-01 17:47
Toyoda (ej verifierad)

Jag längtar till den dag Toyota kan utveckla en bil som är i denna klass! Grattis PSA för väl utfört arbete!

#2 • Uppdaterat: 2010-06-01 20:04
Erik F (ej verifierad)

Gashydraulisk fjädring till denna bil också, tack.

#3 • Uppdaterat: 2010-06-01 20:28
Stig Johansson (ej verifierad)

Hög tid till en förnyelse av C4:an
dieselhybrid i kombination med Citroêns sex växlade automatlåda kan bli något.

#4 • Uppdaterat: 2010-06-01 21:25
Raphael (ej verifierad)

Lika ful som Audi. Vart tog de äkta franska mjukisformerna vägen? Citroëns tyska styling ,som de började med i och med nya C5:an, är inte min favvis.
Roligast Cittrorna är Picasso-serien, de har stil!

#5 • Uppdaterat: 2010-06-01 22:23
Åke Janson (ej verifierad)

Hoppas att det blir pluggin direkt.Och gashydrailisk flädring.
ÅJN

#6 • Uppdaterat: 2010-06-02 00:30
Seken (ej verifierad)

Jag säger som ÅKE: Gas i flädringen. Inte för att den ger nån avgörande komforthöjning. Men mekkarna gillar att byta gasklockor. Där har man plockat Cittra-ägare på ett antal miljarder.
Visst Picasso-serien har stil. Men C3-an får betala ett högt pris, i form av utebliven försäljning, pga takhöjden som gör att den missar miljöbilsgränsen. Men stilig är den allt.

#7 • Uppdaterat: 2010-06-02 00:45
Lasse (ej verifierad)

Håller med Erik, en riktig Cittra ska ha gashydraulisk fjädring. Aktiva med aktiva kräningshämmare glömmer jag aldrig, den satt fast på vägen, eller flygkänslan när man åkte i den gamla paddan är också ett minne för livet.

#8 • Uppdaterat: 2010-06-02 01:37
Hanzzon (ej verifierad)

Är inte 99 gram ganska höga utsläpp på en Dieseldriven-hybridbil i Golf-klassen som kanske kommer att finnas till försäljning från nästa år när Toyota Prius redan i dag sedan ett år i produktion släpper ut 89 gram med bensinmotor och automatlåda!?
Hade Citroén haft ännu högre utsläpp med en bensinmotor eller vad är annars idén med att använda en dyrare dieselmotor?

#9 • Uppdaterat: 2010-06-02 02:07
Just så! (ej verifierad)

Jag kommer att ha precis lika lite förtroende för nya citroen c4 som för gammla citroen c4. Minst förtroende hade jag i början av -80talet då reparationsvärdet på citroen bilar kunde nå upp i snitt 100%-150% av citroens begagnat värde. Nuförtiden har dom franska märkerna bättrat sig något och reparationsvärdet har sjunkit till i snitt 73% av bilens värde för citroen, men det räcker inte för att få förtroende för franska bilar. Det är JUST DET som gjort att många köper Japanska bilar nuförtiden. Däremot har citroen fin fjädring och udda roliga detaljer så länge det funkar. http://gt.expressen.se/nyheter/1.1943458/bilreparationen-kostade-73-000

#a • Uppdaterat: 2010-06-02 10:10
Jarl (ej verifierad)

Förr var Citroën iaf roliga och egna. Nu är dom som alla andra, typ Ford etc. Men med samma dåliga kvalité. Nej aldrig en Citroën igen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.