Citroën DS3 är först i en hel serie DS-bilar som kommer att dyka upp under kommande år.
Senare kommer en DS4, baserad på mellanklassbilen C4, samt en DS5 som bygger på C5.
"Paddan"
DS var ju också namnet på den klassiska "Paddan" som byggdes mellan 1955 och 1975.
Dåtidens DS var full av ny och spännande teknik men det är en komponent som den moderna generationen DS saknar.
Här använder man istället standardkomponenter från PSA:s lagerhyllor.
Under presentationen i Paris för Europas motorpress är Citroëns marknadsansvariga noga med att inte dra några paralleller mellan den nya bilen och den gamla Paddan.
Man kallar till och med den nya bilen för "Anti-Retro".
Handlar om design
Men hade man verkligen eftersträvat den effekten så hade det väl varit klokare att kalla bilen för något annat som inte ledde tankarna till svunna tider?
Nya DS3 handlar mest om design. Kunderna får stora möjligheter att själva vara med och påverka bilens utseende och utrustning.
Köparen ska inte bara välja karossfärg. Taket går att få i avvikande kulör och dessutom finns en rad olika mönster att välja till taket.
Mönstret klistras på redan i fabrik och Citroën hävdar att plastfilmen håller hela bilens livslängd.
Liten lyxbil
Återförsäljarna kommer att utrustas med en bilkonfigurator där kunden tillsammans med säljaren sitter ned vid en bildskärm, bläddrar bland tänkbara alternativ och väljer sin egen kombination av färger, prylar och material.
Detta är i och för sig inget unikt i bilbranschen. Bland andra använder Audi en liknande modell och på många tillverkares hemsidor finns en motsvarande funktion.
DS3 är tänkt som en liten lyxbil men man har valt att inte göra den i form av en coupé.
Visserligen är karossen i tvådörrarsutförande men taklinjen behåller sin höjd ända till bakluckan vilket gör såväl baksätet som bagageutrymmet hyfsat rymliga, trots att bilens totallängd understiger fyra meter.
Insteget är riktigt bra men baksätets sittdyna är väldigt kort och B-stolpens "hajfena" hindrar utsikten snett framåt.
Trångt för bredbakade
I framsätet känns det att den här bilen inte är tänkt för alltför storväxta. Framstolarna är små med rejäla valkar i både sittdyna och ryggstöd.
Det gör att vi som är lite bredare om baken har svårt att riktigt kommer ner i stolen.
Också framstolarnas sittdyna är kort och bland pedalerna är det trångt för breda fötter.
Citroën har fått till en bra känsla i materialet på instrumentpanelen. Instrumenten är tydliga, klimatanläggningen sällsynt lättanvänd men runt ratten sitter reglage i form av fyra plastiga spakar av samma typ som vi sett i många år från Citroën.
Det känns inte särskilt lyxigt.
C3 under huven
Under skalet delar DS3 de flesta komponenterna med Citroëns nya småbil C3. Tre bensinmotorer på 95, 120 och 150 hästkrafter har PSA utvecklat tillsammans med BMW.
Två dieslar på 90 respektive 110 hk härstammar från ett utvecklingsprojekt med Ford.
Den svagaste dieseln har en deklarerad förbrukning på endast 0,38 l/mil vilket ger ett koldioxidutsläpp på 99 gram, men även den starkare dieselmotorn klarar den svenska miljöbilsgränsen på 120 gram.
Bilen vi får provköra har den starkaste bensinmotorn på 150 hk i kombination med en sexväxlad låda.
Motorn är inte alls särskilt sportig till sin karaktär. Kraftutvecklingen kommer redan på låga varv och sedan drar den starkt och jämt över hela registret.
Växellådan är lättanvänd men spaken har lite död känsla.
Kvick i böjarna
På slingrande småvägar visar DS3 prov på utmärkta vägegenskaper. Fjädringen är fast och styrningen någorlunda känslig.
Bilen slinker kvickt och villigt genom böjarna. Även i hög motorvägsfart går den stadigt. Citroën uppger att man lagt mycket möda på att dämpa bullret i DS3.
Motorn är också tyst men i vårt exemplar kröp det in en hel del vindbrus.
Från 161 800
I värstingsversionen med den starkaste motorn är 17-tumshjul standard. Med dessa blir gången väl stötig så snart vägbanan inte är jämn.
De klenare syskonen i modellserien har 16 tum istället vilket bör ge högre komfort.
DS3 är krocktestad av Euro-NCAP med femstjärnigt resultat.
De svenska priserna är inte fastställda men kommer förmodligen att hamna in närheten av de franska. Där kostar den från motsvarande 161 800 kr med 95 hk bensinmotor till 222 700 kr med 110 hk diesel.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS3?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën DS3 THP 150Betyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: Ej fastställt (ca 210 000 kr i Frankrike).
Säljstart: Maj.
Modell: Tredörrars, femsitsig halvkombi.
Mått, cm: L 395/B 172/H 146.
Tjänstevikt, kg: 1 165.
Släpvikt, kg: 1 150.
Motor: Fyrcylindrig turbomotor. Cylindervolym: 1 598 cm3. Max effekt: 156 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 240 Nm från 1 400 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 7,3 s. Toppfart 214 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 155 g/km.
Konkurrenter: Mini Cooper, Fiat 500, Seat Ibiza Cupra, Alfa Romeo MiTo.
Vad nytt? Lyxigare version av Citroën C3.
För vem? Den hippa singeln som prioriterar design framför teknik.
Bra köp? Nja, gillar man Citroën ger en vanlig C3: a mer för pengarna.
Plus: Köregenskaper, stark motor, rymligt baksäte för biltypen.
Minus: Stötig, små framstolar, plastiga detaljer.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Plastiga detaljer håller jag inte med om. Har inte provkört men väl provsuttit och inredningen har hög kvalitetskänsla. Polo får akta sig.
Otroligt snygg bil. Utklassar Mini i utseende. Ska bli spännade att provköra.
Enligt ALLA biljournalister så har ALLA bilar förutom Volkswagen plastig inredning!
I tillexempel recensioner på japanska bilar så är minusargumentet ALLTID plastig inredning.
Konstigt.......
Kameo: Då är det väl inte så konstigt? Då har japanska plastig inredning? Skulle "ALLA" biljournalister ljuga tror du?
Min sambo äger en DS3 som hon har haft i närmare två årstid (110HK HDI). Det är en riktig pärla, aldrig har vi varit så nöjda med en bilköp som vi har gjort (första Citroen vi äger). Bilen är så himla snygg både invändigt och utvändigt och helt felfritt har det varit för oss (inte ens något missljud) så kvaliteten är riktig hög. Det är inte så överraskande att DS3 blev utvald av Top Gear som bästa bilen (2010) alla kategorier. Kolla även de framgångarna som Citroen har haft med DS3 i Rally VM (WRC). Från första året krossade de all motstånd.
Min Citroën DS3 Vti 120 är absolut den bästa bil jag har haft. Fantastiskt kul att köra, drar ingen bensin och trots att den snart är två år känns den som ny och det är en glädje varje gång man sätter sig i den. Naturligtvis har jag inte haft ett enda fel, inte ens en glödlampa har gått sönder. Som ett mantra skiver alla journalister om japansk och tysk överlägsen kvalitet utan att ha en aning; det bara förutsätts vara så. Totalt grundlöst, på min Subaru börjar nu elfelen komma alltmer. Även om jag i stort är nöjd med den också, så måste jag ändå säga att kvaliteten på Citroënen är högre. Det är synd att folk är så trångsynta och inne i Auditräsket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.