Citroën Nemo klarar inte kraftiga undanmanövrar. Vid ett älgtest välte bilen.
Bilen går upp på två hjul, välter och glider iväg på taket.
Tyska bilägarorganisationen ADAC visar nu att Citroën Nemo Multispace kan välta vid kraftiga undanmanövrar.
Inget antisladdsystem
Citroën Nemo säljs i Sverige som transportbil och på andra marknader som liten flexbil.
Bilen saknas antisladdsystem.
ADAC:s undanmanövertest är ett så kallat älgtest, där föraren svänger kraftigt för att sedan återgå till den ursprungliga körriktningen.
Testet blev internationellt känt 1997 då Mercedes A-klass välte.
"Extremt test"
En talesperson för Citroën säger nu att testet är "extremt" och inte speglar realistiska körförhållanden.
Älgtestet finns heller inte med som en del av Citroëns säkerhetstester, uppger talespersonen.
Ändå meddelar Citroën att testet får konsekvenser.
Senast hösten 2011 ska företagets samtliga modeller vara standardutrustade med antisladdsystem.
Flera identiska modeller
Modellerna Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee har samma konstruktion med Citroën Nemo.
ADAC testade också Fiat Qubo, men eftersom bilen är utrustad med antisladdsystem klarade bilen undanmanöverprovet.
Däremot saknar Peugeot Bipper Tepee liksom Citroën Nemo antisladdsystem.
Testat av bilen avbröts dock efter att Citroën Nemo slagit runt.
Även Peugeot Bipper Tepee får nu antisladdsystem som standard.
Ny EU-lag
Från 2012 måste alla nya bilar som säljs inom EU vara utrustade med antisladdsystem som standard, det enligt en ny EU-lag.
För existerande modellprogram gäller lagen från 2014.
Klicka här för att se filmen.
Diskutera: Vad är din reaktion på att Citroën Nemo välter? Vad tycker du om bilar utan antisladdsystem?
Tyska bilägarorganisationen ADAC visar nu att Citroën Nemo Multispace kan välta vid kraftiga undanmanövrar.
Inget antisladdsystem
Citroën Nemo säljs i Sverige som transportbil och på andra marknader som liten flexbil.
Bilen saknas antisladdsystem.
ADAC:s undanmanövertest är ett så kallat älgtest, där föraren svänger kraftigt för att sedan återgå till den ursprungliga körriktningen.
Testet blev internationellt känt 1997 då Mercedes A-klass välte.
"Extremt test"
En talesperson för Citroën säger nu att testet är "extremt" och inte speglar realistiska körförhållanden.
Älgtestet finns heller inte med som en del av Citroëns säkerhetstester, uppger talespersonen.
Ändå meddelar Citroën att testet får konsekvenser.
Senast hösten 2011 ska företagets samtliga modeller vara standardutrustade med antisladdsystem.
Flera identiska modeller
Modellerna Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee har samma konstruktion med Citroën Nemo.
ADAC testade också Fiat Qubo, men eftersom bilen är utrustad med antisladdsystem klarade bilen undanmanöverprovet.
Däremot saknar Peugeot Bipper Tepee liksom Citroën Nemo antisladdsystem.
Testat av bilen avbröts dock efter att Citroën Nemo slagit runt.
Även Peugeot Bipper Tepee får nu antisladdsystem som standard.
Ny EU-lag
Från 2012 måste alla nya bilar som säljs inom EU vara utrustade med antisladdsystem som standard, det enligt en ny EU-lag.
För existerande modellprogram gäller lagen från 2014.
Klicka här för att se filmen.
Diskutera: Vad är din reaktion på att Citroën Nemo välter? Vad tycker du om bilar utan antisladdsystem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Franskt skit. Vad kan man förvänta sig?
Undrar vem PSA har inspirerats av? Mercedes, Lexus eller kanske till och med Skoda 120 från 70-talet.
Jag håller med talespersonen för Citroën som säger att testet är "extremt" och inte speglar realistiska körförhållanden. Jämför detta med att man ska försöka få hönor att värpa "säkrare" ägg, som ska klara ett fritt fall på minst 10 cm rakt ner i klinkersen. Inga bilar behandlas i verklighteten som de gör i älgtestet och inga ägg behandlas genom att tappas 10 cm ner i golvet. Så, varför ska hönorna då försöka fås att värpa ägg som klarar en sådan orealistisk behandling? Älgtestet är ett urdumt svenskt påfund!
Jarl, på vilket sätt är detta "fransk skit"?
Citroën Nemo tillverkas i Turkiet av Tofas, som samarbetar med Fiat. Det är alltså en italiensk konstruktion tillverkad i Turkiet. Det enda som är franskt med bilen är namnet.
Fiat Qubo är precis samma bil, men den är utrustad med antisladdsystem som standard och därför välter den inte.
Vadå inte realistiska körförhållanden? Är väl precis vad som händer om ett hinder plötsligt dyker upp på vägen? Till exempel en älg.
Jag blir Besviken på Citroën när jag ser det här. Respektlöst och förmodligen ett hårt slag mot företagets image.
Det är väl ett sundhetstecken att alla bilar som säljs inom EU måste vara försedda med ESP från 2012.
"Älgtestet" innebär att man gör en hastig gir åt ena hållet, sedan fortsätter man rakt fram en viss sträcka och så gör man en hastig gir tillbaks åt andra hållet.
Hur många beter sig exakt så när en älg dyker upp framför bilen? Och hur många tror att älgen står kvar på samma fläck medan man kör bilen? Högst troligt är att älgen blir rädd och springer sin väg.
Inget test kan helt och fullt avspegla verkligheten. "Älgtestet" är en konstruktion som pressar bilar hårt och visst har det ett värde, men självfallet kan man ifrågasätta hur verklighetsbaserat det är.
Att bilar välter i älgtest är illa nog men inte så konstigt med tanke på småbilars höghusdesign. Vad som är helt otroligt är att någon kan uttrycka sig så korkat som Citroën's representant. Har de inte lärt sig någonting eller är det "fel" person som uttalat sig?
Jägaren, vadå orealistiskt?
Om ett barn plötsligt springer ut framför din bil, försöker du inte väja då, eller kör du bara rakt på?
Ifall du väjer och därför plötsligt befinner dej på en kurs tvärs mot vägen, på väg ner i diket, försöker du inte svänga tillbaks till en kurs i vägens längsriktning?
Ifall du svängt tillbaks och därför nu befinner dej i mötande körfält, och då skulle få möte med exempelvis en långtradare, skulle du då inte göra motsvarande manövrar åt andra hållet för att komma tillbaka till ditt körfält?
Raphael, om älgen har börjat gå över vägen fortsätter den oftast med det. Därför ska man sikta mot dess bakände för att förhoppningsvis undvika en kollision. Kommer älgen från vänster kommer man då själv över på vänster sida av vägen. Då kan det vara trevligt att innan kollision med mötande kunna ta sej tillbaka till höger sida utan att bilen välter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.