Föräldrarna har bytt bil. Som den gode son man är, har jag naturligtvis gjort mitt bästa för att hjälpa till. Resultatet blev en bättre begagnad Saab 9-5 Biopower, bland de bästa bilar som rullat ut från den svenska bilindustrin.
Rymlig, säker, snabb, välutrustad, beprövad, motståndskraftig mot rost, i dagsläget kraftigt undervärderad och faktiskt med högst rimliga driftskostnader.
Tack vare möjligheten att köra på vilken bränsleblandning som helst mellan vanlig 95-oktanig bensin (E5) eller etanol (E85), ger Saaben dess ägare möjlighet att själv parera svängningar i oljepriset kontra etanolpriset.
Från tid till annan har etanolen fått löpa gatlopp i den svenska tabloidpressen. Krigsrubriker om etanolens befarade risker och nackdelar har ackompanjerats av bilder på svältande barn och brödfyllda bagageutrymmen.
Genom åren har etanolen bland annat anklagats för att leda till att bilarna exploderar vid tankning (har aldrig hänt), att kalhugga Amazonas (Brasilien odlar sockerrör i sydöstra delen av landet, 250 mil från Amazonas i nordväst) och ha lika stor klimatpåverkan som bensin (etanol kan vara bra eller dåligt beroende på hur den framställs).
I takt med tillfälligt sjunkande oljepriser har hela etanolutvecklingen stannat av. Den förväntade spridningen av E85-pumpar över Europa har uteblivit. Dessutom verkar den utlovade satsningen på andra generationens etanol, som skulle framställas av skogsavfall och därmed inte konkurrera med matproduktion, helt ha kommit av sig.
Men om vi för ett ögonblick lämnar frågorna om den globala klimatnyttan och försörjningspolitiken för att istället fokusera på kundnyttan för svenska bilister, är etanolbilarna fortfarande högintressanta. Under 00-talets sista år var etanoldrivna tjänstebilar populära och dessa vagnar kommer nu ut på begagnatmarknaden i stora mängder. Det ger goda möjligheter att hitta en fin bil till bra pris.
Sveriges etanolsatsning har också medfört att vi idag har ett väl utbyggt nät av tankställen med cirka 1 500 pumpar med E85. Det gör det enkelt att köra etanolbil. Jämför gärna med situationen för de stackare som skaffat en för miljön utmärkt gasbil och som bor i Stockholmsområdet där gräshoppsliknande horder av gasdrivna taxibilar ockuperar pumparna.
Under min senaste vecka i en gasdriven Volvo tankade jag oftast bensin då köerna vid mackarna var alltför långa för att jag skulle stå ut. När jag vid något tillfälle ändå ställde mig i kö, mötte jag förtvivlade taxichaufförer som berättade om hur deras inkomster sjunkit med upp mot 20 procent sedan de börjat köra gasbil och nu tvingas använda en allt större del av sin arbetsdag till att vänta på bränsle.
Men spritens dagar är inte förbi. Nyligen skrev vi om det nya bränslet E10 som snart kommer att lanseras i Sverige. Mer etanol i all bensin är bra för klimatet och minskar oljeberoendet.
Helt problemfri är emellertid inte operationen då det finns motorer som inte klarar den högre inblandningen av sprit. I Tyskland finns redan E10 på marknaden och därifrån rapporteras om motorstörningar för flera modeller.
I skenet av detta förefaller en gammal hederlig 9-5:a som ett än klokare val. Lite sprit i drickat är inga problem för en bredaxlad svensk!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
håll tummarna då för att inget går sönder, reservdelstillgången är ju tydligen inte så stabil nu...
Skulle den inte gå att få reparerad, så är det ju bara att sälja den i delar. Med nuvarande sug efter reservdelar går det nog att få riktigt bra betalt. En riktigt fin investering, skulle jag säga! ;)
en bra affärsidé, köp upp gamla 9-5:or och sälj i delar! en 9-5 aero från 00-01 kostar ju som en jämngammal Clio idag;-)
Det är en överdrift att det skulle vara brist på reservdelar.
Det kan vara väntetid på vissa delar, men vilken bil klarar sig från det?
Nej, det är ingen överdrift. Däremot så kanske det lättar lite i nästa vecka. En del leverantörer kanske vågar börja leverera till Parts igen, beroende på vad som händer i konkursfrågan.
En överdrift? Hur många månader ska man acceptera väntetider på delar till en bil då saabnisse då man i värsta fall även får ha sin bil stående pga detta?
Nä jag tycker inte att det är en överdrift även om vissa andra bilmärken som du nämner även haft en del leveransproblem som bla Vw/Audi vilket jag tycker är ännu sämre men där handlar det oftast om mindre väntetider än på vissa Saab-delar där man pratar många månader hitills utan att det ens finns ett leveransbesked om delarna kan komma om en vecka eller fyra månader till typ vilket ju kan vara skönt för kundena att veta...
I övrigt ett smart förslag att köpa in billiga Saabar och börja sälja delar annars, vissa delar kommer garanterat kunna bli dyra med budgivning! =)
Vill bara hålla med.
Reservdelstillgången har väl nu hamnat i nivå som de flesta andra bilmärken. Det är ju känt att många importmärken har problem då och då.
En bekant fick vänta på sin Renault i drygt 4 veckor när instrumentbelysningen hade pajat.
Vill bara hålla med.
Reservdelstillgången har väl nu hamnat i nivå som de flesta andra bilmärken. Det är ju känt att många importmärken har problem då och då.
En bekant fick vänta på sin Renault i drygt 4 veckor när instrumentbelysningen hade pajat.
Bristande tillgång på reservdelar bör ju inte gälla OG 9-5an, där kan man nog vara lugn. Dessutom behövs det inte, jag har haft 2 såna i rad från 0-ca 13.000 mil, sammalagt bytt 1 st torkarmotor pga trasig hemma-sensor. Bästa bil jag haft, välj 2,3-turbon, tanka den med etanol och tryck på pedalen.
En toppenbil. Och den tillverkas ju ännu i Kina - men då heter den BAIC C71.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.