Kunden är kung! Med kunden i fokus! Kunden i centrum!
Begrepp som möter oss till leda. Men hur mycket substans finns det bakom dessa vackra ord? Efter elva år på Vi Bilägares redaktion är jag numera rätt övertygad om att kunden nästan alltid, i någon utsträckning, förs bakom ljuset!
Ta till exempel det här med dieselbilarnas försäljningsframgångar och stadigt ökande marknadsandelar. Dieselmotorn är effektivare än bensinmotorn vilket ger lägre förbrukning men den är också dyrare att bygga och hårdare beskattad. Resultatet är att för normalbilisten, som kör omkring 1 500 mil per år, blir det inte alltid lönsamt att köpa en diesel.
Som vi kan visa i vår artikel i senaste numret av Vi Bilägare (du kan också läsa artikeln här), krävs ibland den dubbla körsträckan innan dieselbilsköpet går ihop. I några fall är det i praktiken omöjligt för en vanlig bilist att köra in dieselns extra kostnader.
Tror du bilförsäljaren upplyser om det i bilhallen? Absolut inte! Där framhåller man istället den låga förbrukningen och den långa räckvidden. Att dieselversionen av den tilltänka bilen kostar upp till 20 000 kronor extra i inköp talar säljaren tyst om.
Bilindustrin vill att vi ska köpa dyrare bilar eftersom högre priser ger utrymme för större vinstmarginaler. Bensinbolagen hänger på och tycker detta är en utmärkt utveckling då även deras marginal är högre på diesel än på bensin. Bensinpriserna har pressats av de priskrig som under många år rasat bland bolagen men något liknande har hittills aldrig drabbat dieseln. När efterfrågan på diesel ökar, ger det dessutom möjlighet till ytterligare prishöjningar.
Den tredje intressenten är staten. Finansminister Borg gläds naturligtvis åt de sköna extra skattekronor som dieselbilen genererar och miljöminister Carlgren myser när han tittar på statistiken över privatbilismens koldioxidutsläpp.
En dieselbil släpper ut cirka 20 procent mindre CO2 än motsvarande bensinbil. Dieselbilarnas framgångar på den svenska marknaden är en starkt bidragande anledning till att vi inte längre ligger bland de värsta syndarna i EU:s statistik när det gäller utsläppen av växthusgaser från personbilstrafiken.
Kvar med notan står konsumenten. Den kortvariga glädjen över bilens låga förbrukning övergår på sikt i frustration över allt dyrare dieselpris, högre skatt och ökad värdeminskning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är detta det bästa som skrivits i en biltidning på 10 år?
Det är mycket möjligt.
Detta är ljuv musik, det är precis sådan här jakt på sanningen och upplysande om sanningen som påverkar samhället men som ändå ingen talar om som en biltidning ska ägna sig åt.
Diesel är just nu högsta mode liksom fyrhjulsdrift.
Båda kostar multum, fyrhjulsdrift har dessutom högre bränsleförbrukning. Lika mycket högre som en Dieselmotor spar.
De flesta fyrhjulsdrivna bilar är till 99 % tvåhjulsdrivna vintertid och 100 % tvåhjulsdrivna sommartid. Så Diesel liksom fyrhjulsdrift är för normalbilisten ebberöds bank.
Jag kan inte hålla med dig "snabb95". De flesta fyrhjulsdrivningssystem har 1/20 - 1/10 fördelad till bakaxeln då de är "inaktiv". De andra 1/2. En fyrhjuldriven bil drar ca 5-7% mer än en två(en)hjulsdriven bil.
Jo, jag har läst att nya bilar har en väldigt sofistigerad fyrhjulsdrift. Därför skrev jag "de flesta fyrhjulsdrivna bilar" som i dag rullar på våra vägar. Men jag förstår inte vad man har för nytta av denna 1/10 av momentet som går till bakhjulen när det inte är halt. Annat än att bakhjuls- drivningen skall vara mer alert den gång den behövs. Vilket det varit dåligt med tidigare och kanske fortfarande är i några fall.
Håller med om att bränsle besparingen är betydligt större än 6-7 % med en dieselmotor. För att besparingen helt skall försvinna måste Dieselbilen ha både fyrhjulsdrift och automatlåda.
En tanke bara Conny: Ni valde mellan en Auris eller en Prius,...men det måste väl ändå ha funnits fler anledningar till ert val?
Att jämföra bilarna är ju helt omöjligt bortsett ifrån nybilspriset!
Du anser idag att en Prius vore ett bättre val rent ekonomiskt men har då redan glömt bort Aurisens fina prestanda?
Om det handlade om pengar varför då inte välja en mindre Dieselspis spm troligen även den är betydligt körgladare än en Prius!??
Det är bilens värdeförlust som är den största kostnaden och tyvärr verkar inte en Prius ha bättre andrahandsvärde än någon annan bil.
"slutnotan" för hur en sådan affär skulle se ut vet du alltså inte,..men jag är själv inne på samma spår och kommer troligtvis inte att välja en Diesel på ett bra tag.
Visst ska man se till kundens bästa men kolla vad en etanolbil från 2007 håller för andrahandvärde idag...
Det var som gick att sälja då..
Regeringen har en inte helt obetydlig roll i detta och kraven på låga CO2 utsläpp för alla tillverkare i Europa är inte helt enkel att förhålla sig till som tillverkare.
Jag kan inte den exakta siffran men du måste som tillverkare ha en modellflora som i snitt uppvisar en viss CO2 siffra.
Spridandet av den informationen tycker jag inte ligger på tillverkaren.
Den förpassar jag till högre instans och efterlyser större tydlighet och logik.
Ny är det som bäst, nyckfullt.
Det hindrar å andra sidan inte återförsäljare att sälja den bilen som passar kundens behov bäst...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.