Volvo har inlett året med ett försäljningsrus i Kina. Men beror det på en "Geely-effekt" med gratis uppmärksamhet? Yang Jian, redaktör på Automotive News China, tror inte det och förutspår att framgångarna kommer att fortsätta.
- Jag tror på en mycket kraftig försäljningsökning för Volvo - långt över snittet för branschen, säger Yang Jian, redaktör på den kinesiska branschtidningen Automotive News China, till TT i Peking.
Den kinesiska bilmarknaden gick i fjol förbi USA som världens största bilmarknad. 10,9 miljoner bilar såldes ifjol och under årets första kvartal har försäljningen stigit med 72 procent jämfört med motsvarande period ifjol.
För Volvo visade årets första kvartal en försäljningsökning på 134 procent, i jämförelse med motsvarande period ifjol.
"Köper Volvo som svenskt märke"
Försäljningssiffrorna glädjer säkerligen den nya kinesiska ägaren Geely. Men Automotive News Chinas redaktör Yang Jian tror inte att det handlar om någon "Geely-effekt" för Volvo.
- Jag tror att folk hellre köper Volvo som ett svenskt märke. Om de blandar ihop varumärkena skulle namnet Geely skada Volvo, säger Yang Jian.
Yang Jian tror inte att Volvo har gynnats av någon gratisreklam i rapporteringen om affären med Geely och förutspår dessutom att Volvo kommer att säljas som ett svenskt märke på den kinesiska marknaden.
- För många kineser är Geely ett lågkvalitetsmärke. Det vet Geelys ledning också och de vill verkligen hålla isär märkena, säger Yang Jian.
"Ingenting är klart"
Med nya kinesiska ägare kan det bli aktuellt med en ny Volvo-fabrik i Kina. Men ännu är inget beslut taget i frågan.
- Jag har hört att de talar med olika provinser, men att ingenting är klart ännu, säger Yang Jian.
Diskutera: Gör Geely rätt om det blir så att Volvo marknadsförs som ett svenskt märke?
Den kinesiska bilmarknaden gick i fjol förbi USA som världens största bilmarknad. 10,9 miljoner bilar såldes ifjol och under årets första kvartal har försäljningen stigit med 72 procent jämfört med motsvarande period ifjol.
För Volvo visade årets första kvartal en försäljningsökning på 134 procent, i jämförelse med motsvarande period ifjol.
"Köper Volvo som svenskt märke"
Försäljningssiffrorna glädjer säkerligen den nya kinesiska ägaren Geely. Men Automotive News Chinas redaktör Yang Jian tror inte att det handlar om någon "Geely-effekt" för Volvo.
- Jag tror att folk hellre köper Volvo som ett svenskt märke. Om de blandar ihop varumärkena skulle namnet Geely skada Volvo, säger Yang Jian.
Yang Jian tror inte att Volvo har gynnats av någon gratisreklam i rapporteringen om affären med Geely och förutspår dessutom att Volvo kommer att säljas som ett svenskt märke på den kinesiska marknaden.
- För många kineser är Geely ett lågkvalitetsmärke. Det vet Geelys ledning också och de vill verkligen hålla isär märkena, säger Yang Jian.
"Ingenting är klart"
Med nya kinesiska ägare kan det bli aktuellt med en ny Volvo-fabrik i Kina. Men ännu är inget beslut taget i frågan.
- Jag har hört att de talar med olika provinser, men att ingenting är klart ännu, säger Yang Jian.
Diskutera: Gör Geely rätt om det blir så att Volvo marknadsförs som ett svenskt märke?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jean-Piere: Har inte ni Toyota-ägare lärt er eran läxa nu? Med alla återkallelser, dödsolyckor, offentliga ursäkten med mera? Nu senaste fick även Lexus problem?
Ni kanske borde sluta kasta sten i glashus. Kom inte och glada sedan när era "Toyota-trådar" blir fyllda med smutskastning när ni kastar stenen först?
Jag säger då det.
Volvo - made in China
Svårt att veta vilka kommentarer som är äkta. Ursäkta mitt inlägg.
Europeiska märken är högstatus i Kina. Självklart har ägarna insett det och håller isär märkena. Varför tror ni kineserna köpte Volvo? För att göra det till "en Geely" - knappast.
Jag förstår inte resonemanget ... Volvo var inte Amerikansk för att det ägdes av Ford och exempelvis är Roll Royce ff Engelskt trots att det ägs av Tyska BMW. Varför skulle Volvo nu betraktas som Kinesisk för att det ägs av Geely
Jämför inte Toyota med Volvo.. Kör toyota och det är ett förträffligt märke och man får mycket för pengarna. men Volvo har mer lyx approach iaf på sistonde. titta på xc60 och s80/v70 dom har blivit lyxiga. Lexus däremot får gaska upp sig och släppa lite nya modeller snart. men lexus är ganska kalla på den asiatiska marknaden vad jag förstår.
Jag förstår inte varför så många svenskar är så bekymrade över om det byggs en Volvofabrik i Kina. Jag är helt säker på att Torslandafabriken kommer att finnas kvar ändå på överskådlig sikt. Alla stora biltillverkare har fabriker på många olika håll i världen. Och inte bara biltillverkare. Läkeroltabletterna jag köpte i Hong Kong är tillverkade i Italien!
Varför inte lyfta fram och marknadsföra Volvos socialistiska arv. Det passar dessutom med ihop med deras nya kinesiska ägare. Det tror jag skulle ge försäljningen en rejäl skjuts i rätt riktning.
RE: Johann
Om du tycker att Toyota är ett förträffligt märke så kan du inte så stora krav på tillvaron....
Avensis är bra, tillverkas i England.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.