Kupén är mörk som en grotta och instrumentpanelen glimmar läckert av svart lack och krom. Ur förarsynpunkt är det långt ifrån perfekt, men inspirerande - inte minst raden med vippströmbrytare som lånats från supersportbilen 8C Competizione.
Ett reglage är kraftigare än de andra. Det sitter framför växelspaken och när jag trycker det framåt händer det saker. DNA-läget kopplas in. Bilen verkar få ett piskrapp och sticker iväg i en sugande acceleration, trots att jag inte rört högerfoten.
Klamrar sig fast
DNA-läget har kopplats in och displayen ovanpå instrumentpanelen berättar vad som hänt: VDC mode: Sport - Electronic Q2: On - Steering: Sport - Overboost: On - Power: Sport.
I klartext betyder det att sladdhämmaren går in lite senare, den elektroniska diffbromsen blir lite hårdare och servostyrningen blir mer direkt, turbon laddar mer och motorn tar i med lite extra kraft, 350 Newtonmeter vid 1 750 varv/min (istället för 320 Nm vid 1 500 v/min).
Hur mycket turbon laddar och hur mycket kraft bilen kräver för tillfället kan jag se på displayen. Där kan jag också knappa fram G-mätaren och se hur hårt jag lyckas accelerera, bromsa och pressa bilen genom kurvorna. Gränsen går vid 1,2 G.
Alfa Giulietta har en imponerande förmåga att klamra sig fast vid asfalten.
Landsvägsracer
DNA-reglaget är standard i Alfa Giulietta och den fyndiga beteckningen står för Dynamic, Normal och All Weather. På normalläget svarar bilen lite mjukare på gas och rattrörelser och på all weather-läget känns den nästan sävlig.
Att förvandla bilen från snäll familjetransport till energisk landsvägsracer är lika inspirerande för körglädjen varje gång. I provbilen satt den stora dieselturbon på 170 hästkrafter, en urstark maskin som slungar iväg bilen till 100 km/tim på åtta sekunder och som alltid har kraft i överflöd, även på låga varv.
Det finns beskedligare versioner av Alfa Giulietta: en diesel på 105 hk och en bensinmotor på 120 hk. Bensindrivna maskiner på 170 respektive 235 hästkrafter toppar modellraden.
170-hästarsdieseln ska klara sig med mindre än en halvliter per mil och är speciellt lämpad för förare som ofta åker långa motorvägsetapper, påpekar Alfa. Men välbyggda svenskar kan nog få lite svårt att sitta länge i Giulietta.
Italiensk ergonomi
Ergonomin är italiensk,det vill säga avpassad för förare med korta ben och långa armar. En "felbyggd" förare tvingas sitta med gasbenet svajande i luften, vilket snart resulterar i muskelvärk.
Den som är lång kanske sitter bättre i baksätet på Giulietta. Där lyckades vi stuva in en testpassagerare på 195 centimeter och han satt acceptabelt, utan att slå huvudet i taket.
Däremot hade han visst besvär att vika sig tillräckligt för att komma igenom den lågt skurna dörröppningen.
Högsta krocksäkerhet
Alfa Giulietta började säljas i Europa på försommaren, lagom till märkets 100-årsjubileum. Den efterträder Alfa 147 som aldrig blev någon succé trots att den - mycket överraskande - valdes till Årets Bil 2001. Kanske berodde det på att
147:an skämde ut sig med bara tre stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Något sådant fiasko har inte Alfa riskerat med nya Giulietta. Den vilar på en ny, krocksäker plattform och innan bilen släpptes iväg för test hos Euro NCAP hade Alfa kraschat 80 bilar på sin egen testbana.
Resultatet blev också strålande. Alfa Giulietta fick fem stjärnor och högre poäng för vuxen- och barnskydd än BMW:s nya 5-serie.
Alfas nya utmanare i Golfklassen är den tredje Giuliettan. Antagligen hoppas Alfa att namnet ska föra tur med sig. De första Giuliettabilarna kom i mitten på 50-talet och innebar ett stort uppsving för märket. 1977 dök namnet upp igen på en kantig Alfa som hängde med till 1983.
Nu hoppas Alfa på tredje gången gillt, att nya Giulietta ska vända de sjunkande försäljningssiffrorna. I fjol såldes bara 102 000 Alfa Romeo men redan nästa år hoppas ägaren Fiat att siffrorna har dubblats.
Det är nog ingen överoptimistisk kalkyl. Giulietta är en skön bil med en inspirerande mix av busighet och förnuft. Den är säker, rymlig nog för en liten familj och modernt miljövänlig. Alla motorer är utrustade med stopp/startteknik och klarar kommande Europakrav, även om bara den minsta dieseln går under svenska miljöbilsgränsen.
Försiktigare prissättning
Alfa Giulietta verkar välbyggd och det går inte att klaga på kvalitetskänslan - annat än på de sladdriga bakre dörrhandtagen. Men provbilen kändes ändå inte riktigt pålitlig. Gång efter annan tändes varningslampor: det var fel på krockkuddarna, eller turbon, eller DNA-reglaget...
Varningarna slocknade lyckligtvis så småningom. Stopp/startfunktionen kom dock aldrig igång. Vi skyller på att provbilen var ett tidigt exemplar. När Alfa Romeo Giulietta kommer till Sverige i oktober har produktionen varit igång länge och eventuella brister förhoppningsvis fixade.
Vad Giulietta ska kosta är inte bestämt. Tidigare har Alfa Romeos bilar varit ganska dyra i Sverige, men nu har en ny importör trätt in på scenen och Fiat Group Automobiles Sweden är nog försiktig.
Prisnivåerna bestäms antagligen av ärkerivalen Volkswagen Golf. Det skulle betyda att billigaste Alfa Giulietta, med 120-hästars bensinmotor, kommer att kosta runt 190 000 kronor och 170-hästarsdieseln kanske 100 000 kronor mer.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDMBetyg
Relaterade bildspel
Pris: Inte bestämt.
Modell: Halvkombi med fyra dörrar.
Säljstart: Oktober.
Mått, cm: L 435/B 180/H 146. Hjulbas 263 cm.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning (1 600 bar) och dubbla överliggande kamaxlar. Volym 1 956 cm3. Effekt 170 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 320 Nm vid 1 500 v/min, på dynamic-läget 350 Nm vid 1 750 v/min.
Prestanda: 0–100 km/tim på 8 s. Toppfart 218 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 124 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, BMW 1-serien, Audi A3.
Vad nytt? Lekfull och kompetent Golf-utmanare från Alfa Romeo.
För vem? Entusiastiska förare som uppskattar temperament och snygg design.
Bra köp? Nja… Alfas rykte riskerar att sänka andrahandsvärdet, även om bilens kvalitet är bra.
Plus: DNA-reglaget, designen.
Minus: Körställningen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas denna blir en succe för Alfa men jag väntar på en efterträdare till 159an. Kandke bakhjulsdriven som ryktet säger. Kör med min B8 A4 tills dess. För den och A5 är dom enda snygga bilarna just nu.
Alfa har alltid designat bilar som stuckit ut från alla andra,men här har dom enligt min åsikt fallit för trycket från övriga märken. Ser slätstruken ut och kan tas för vilket märke som helst. Körglädjen tycks ju finnas kvar så kanske..............
man sitter alltså som en apa i denna bilen vilket miss! hyundai bygger bättre bilar med bra ergonomi billigt överträffar t.om. toyota byggkvaltet och så denna bill.
Är det bara jag som tänker Ford Edsel?
Låter som dom provkört en bil från VW -konsernen med blinkande lampor etc. VW:s kvalitet har ju gått ned så det brakar (tack vare dålig kvalitet på TSI och DSG)?
"Slungar iväg bilen på 8 sek", alltså 170 hk är inte så mycket i sportbilsvärlden...
Det var allt en ful liten köttbulle-liknande bil ! Vem köper en ful bil?
Att jämföra Alfor med VW, japaner m.m. tycker jag är att häda. Att Alfor genom tiderna alltid haft fin design både på karosser och detaljer är väl de flesta ense om. De som haft nöjet att äga och köra några Alfor brukar heller inte vilja ha några andra märken. Tyvärr har väl Alforna som många andra märken mist lite av sin särart och blivit mer allmängiltiga i och med att man delar komponenter, sammarbetar med andra märken, m.m. nu för tiden. Andrahandsvärdet har ju heller inte varit det bästa i Sverige på grund av få försäljare. Det är bara att hoppas att denna lilla uppkäftiga bil hittar några köpare som får uppleva Alfa-glädjen.
Truebeliever
Hundai är ingen bil, det är ett transportmedel för folk som vill åka till och från jobbet, affären eller på utflykter. Passar bra till det. Startar säkert alltid och ger lika lite körupplevelser som andra tråkiga transportmedel i den klassen. Giulietta vänder sig till människor som gillar att KÖRA bil och inte bara åka.
Beträffande sittkomfort slår den den både Mercedes och Audi med hästlängder, då dom aldrig kan få till sina säten utan att man får träsmak efter 10 mil. Om Hyundai kan jag inte uttala mig, då jag bara kör bilar.
@leifer: Mja, du kanske har misst den detaljen att det inte handlar om en sportbil...
Då får du köpa en 8C istället.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.