Fiat gör nu en stor satsning på den svenska marknaden. Fiat 500, Fiat 500C och Alfa Romeo Giulietta blir viktiga hörnstenar i modellprogrammet.
Fiat sålde endast 1 979 bilar i Sverige under förra året.
Försäljningen sjönk därmed med 34 procent jämfört med året innan.
Samtidigt sålde Alfa Romeo bara 137 bilar och Fiatgruppen fick se sig omkörd av flera konkurrenter.
Nysatsning
Men nu tar Fiat nya tag och lanserar det man själva kallar en rejäl satsning i Sverige.
Enligt Marcus Andreasson, kommunikationschef för Fiat i Sverige, har företaget ägnat lång tid till att analysera den svenska marknaden tillsammans med italienska experter.
- Vi vet att säkerhet och miljö är två av de viktigaste frågorna, säger han.
- Vi vet också att svenskarna har ett särskilt gott öga till italienska varar, från mat till kläder.
Därför menar Marcus Andreasson att Fiat med fokus på design, säkerhet och miljö har förutsättningar för att lyckas växa i Sverige.
Alfa Romeo Giulietta blir hörnsten
Fiat ska nu utvidga nätverket av återförsäljare för att täcka större delar av marknaden.
Fabriksgarantin utökas också till tre år och garantin för rostskydd förlängs från åtta till tolv år.
Dessutom nedjusteras priserna, uppger Fiat.
Viktiga bilar i modellprogrammet blir Fiat 500, cabrioletmodellen Fiat 500C som lanseras i sommar och nyheten Alfa Romeo Giulietta som anländer till Sverige i höst.
Fiat framhåller också att sex modeller kan fås som miljöbil och att Panda, Punto Evo, Qubo och Doblò finns med biogasmotor.
Diskutera: Tror du att Fiat och Alfa Romeo nu kommer att lyckas bättre i Sverige?
Försäljningen sjönk därmed med 34 procent jämfört med året innan.
Samtidigt sålde Alfa Romeo bara 137 bilar och Fiatgruppen fick se sig omkörd av flera konkurrenter.
Nysatsning
Men nu tar Fiat nya tag och lanserar det man själva kallar en rejäl satsning i Sverige.
Enligt Marcus Andreasson, kommunikationschef för Fiat i Sverige, har företaget ägnat lång tid till att analysera den svenska marknaden tillsammans med italienska experter.
- Vi vet att säkerhet och miljö är två av de viktigaste frågorna, säger han.
- Vi vet också att svenskarna har ett särskilt gott öga till italienska varar, från mat till kläder.
Därför menar Marcus Andreasson att Fiat med fokus på design, säkerhet och miljö har förutsättningar för att lyckas växa i Sverige.
Alfa Romeo Giulietta blir hörnsten
Fiat ska nu utvidga nätverket av återförsäljare för att täcka större delar av marknaden.
Fabriksgarantin utökas också till tre år och garantin för rostskydd förlängs från åtta till tolv år.
Dessutom nedjusteras priserna, uppger Fiat.
Viktiga bilar i modellprogrammet blir Fiat 500, cabrioletmodellen Fiat 500C som lanseras i sommar och nyheten Alfa Romeo Giulietta som anländer till Sverige i höst.
Fiat framhåller också att sex modeller kan fås som miljöbil och att Panda, Punto Evo, Qubo och Doblò finns med biogasmotor.
Diskutera: Tror du att Fiat och Alfa Romeo nu kommer att lyckas bättre i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror knappast det kan gå sämre än vad det gör nu och Olle Olsson bolagen, har man tur så kanske man hittar en uppdaterad hemsida med prislista 6 månader efter en modell kommit ut.
Man kanske skulle ta sig en titt på Fiat nu :-)
Äntligen
Bra av Fiat o Alfa att satsa på Sverige
TACK
hoppas Fiat-Alfa kan komma tillbaka. Satsningar har gjorts tidigare också, men misslyckats. Jag har själv haft 3 Fiat och de var roliga körbilar. Tyvärr hade rosten ett gott öga till dem. Den där Alfan ser ju läcker ut på bild i alla fall, väcker ett visst habegär, törs man satsa...............?
Som bilintresserad med en särskild dragning till latinska märken så hoppas jag verkligen att dom lyckas denna gång. Produkterna är bra, av hög kvalitet och när dom nu justerar priserna också så borde försäljningen mångdubblas. Hoppas att de inte glömmer att också fokusera på design och personlighet i marknadsföringen då italienarna fortfarande är i topp där. Ta bara Giuliettan ovan t ex: Vilken snygg design, den kan definitivt bli min nästa bil, kanske med 1.6:an miljödiesel.
ja Fiat och Alfa sålde extremt dåligt i Sverige förra året. Det kanske vore på sin plats av redaktionen att tala om att detta berodde på att Olle Olsson ville avsluta försäljningen redan förra våren, men att Fiat bad Olle att fortsätta några månader tills Fiat hann hitta en lösning för den svenska marknaden. Under detta nästan ett år som har passerats så har Olle inte satsat någonting alls på Fiat, för de förberedde ju sin nedläggning.
Att Fiat och Alfa trots detta långa vakum mellan den gamla och nya organisationen ändå lyckats med att sälja bilar i Sverige, kan ses som en bedrift faktiskt.
Jag önskar Fiat lycka till i Sverige.
Bravissimo eller vad det heter. Skulle lätt kunna tänka mig en alfa om priserna gick ned bara lite.
Tuffa bilar, hoppas det går bättre den här gången.
Billigaste Alfan - MiTo - kostar ju som en vanlig Golf idag... Billigare än Mini...
Jag skulle akta mig för fiat och alfa just nu och så länge den så kallade nya organisationen styr.
Jag beställde en bil 28 jan 2010 och har ej fått den ännu. I 4 veckor har jag ringt och jagat min handlare, nya fiat och wallhamn. Varje gång har jag fått olika svar. Så sent som för två veckor sedan fanns det ej något konto för handlarna att betala in för de bilarna de beställt. Nyligen har det tillsatts en ansvarig för lastbilarna (jag har beställt en fiorino) han flyttades över från chrysler. Ingen vill ta tag i detta, det verkar vara mer fokus på att sälja bilarna än att leverera dom. Det verkar dessutom vara god sed att inte informera vare sig sina återförsäljare eller slutkunder att allting kommer ta löjligt lång tid. Jag har som privatkund lyckats få tag i mer information än min återförsäljare. När han ringer fiat svarar dom inte. Handlaren har fårr betala in i förskott till till fiat men dom vill/kan fortfarande inte leverera bilen. Enligt wallhamn så levereras endast postens bilar. Men dom har ju beställt några tusen så en sådan stor kund vill ingen bråka med. Oss små vanliga kunder är ej så viktiga. UNDVIK Fiat, deras kundpolicy lämnar mycket att önska. Hör gärna av er om ni vill veta mer, jag har massor av goda historier ang. detta, både namn och telefonnummer både hit och dit hos Fiat.
Sverige klarar sig utan
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.