Volkswagen lanserar en dieseldriven Passat med koldioxidutsläpp under 120 gram/km. Nya Passat BlueMotion Technology har en förbrukning på 4,5 liter/mil - och klarar den svenska miljöbilsgränsen.
- Vi har haft fantastiska framgångar med vår gasdrivna miljöbil Passat TSI EcoFuel. När vi nu kan lansera ytterligare en miljöklassad Passat, den här gången dieseldriven, innebär det att vi kommer att täcka upp en ännu större del av marknaden. Framförallt når vi nu de kunder som vill ha en miljöbil men som av olika skäl inte kan köra på gas, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Enligt Volkswagen är nya Passat BlueMotion Technology den dieselmodell i storbilsklassen som står för lägst utsläpp - och för första gången blir en dieseldriven större bil miljöklassad på den svenska marknaden.
Passat BlueMotion Technology, som även blir beställningsbar i såväl sedan- som Variant-utförande, ska enligt preliminära värden ha en förbrukning och utsläpp på 4,5 liter/100 km och 118 gram CO2/km för sedanversionen respektive 4,5 liter/100 km och 119 g CO2/km för Varianten.
Kraftkällan i nya Passat BlueMotion Technology är en ny 105 hk stark 1,6-liters TDI motor med CommonRail-teknik. Preliminära prestanda är 0-100 km/h på 12,4 respektive 12,7 sekunder och toppfarten är 194 respektive 192 km/h (sedan/Variant).
Nya Passat BlueMotion Technology kommer att finnas tillgänglig för beställning från september. Cirkapriset ska enligt Volkswagen bli från 248 500 kronor (sedan) och 258 000 kronor (Variant).
Enligt Volkswagen är nya Passat BlueMotion Technology den dieselmodell i storbilsklassen som står för lägst utsläpp - och för första gången blir en dieseldriven större bil miljöklassad på den svenska marknaden.
Passat BlueMotion Technology, som även blir beställningsbar i såväl sedan- som Variant-utförande, ska enligt preliminära värden ha en förbrukning och utsläpp på 4,5 liter/100 km och 118 gram CO2/km för sedanversionen respektive 4,5 liter/100 km och 119 g CO2/km för Varianten.
Kraftkällan i nya Passat BlueMotion Technology är en ny 105 hk stark 1,6-liters TDI motor med CommonRail-teknik. Preliminära prestanda är 0-100 km/h på 12,4 respektive 12,7 sekunder och toppfarten är 194 respektive 192 km/h (sedan/Variant).
Nya Passat BlueMotion Technology kommer att finnas tillgänglig för beställning från september. Cirkapriset ska enligt Volkswagen bli från 248 500 kronor (sedan) och 258 000 kronor (Variant).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kampen går vidare...vad blir nästa steg?
Förmodligen efter vintern så kommer det passat med förbrukning på 0,41 l/mil....
Snart är de nere på gamla Lupo 3L. siffror från -99. Den var kul att köra...0,23 liter per mil i 90 km/h... Håll upp tempot VW så vi får ännu bättre o snålare bilar. För ni ligger helt klart långt(längst?) fram vad gäller sånt.
Synd bara att man måste sitta och rycka i en spak, känns lite 50-tal... VW verkar ha svårt att få ner förbrukningen till samma nivåer med 7vxl DSG. Lupo 3L var verkligen före sin tid med start&stopp trots automatlåda. Lutar åt en Prius nu istället.
I gasversionen så är bilen med dsg snålare än manuell.
Verkar som att VW's alla dieselmotorer blir törstigare med DSG. Med bensin är de oftast något snålare. Synd att de inte lyckas med kombinationen DSG och diesel.
VW ligger långt framme när det gäller saker som är viktiga för att sälja bilar just nu. Fördelen med det är att man kan ta bra betalt för sina produkter. Här har många biltillverkare något att lära.
Jag skulle tro att den förbrukning man uppnår i verkliga livet är ganska lika vare sig man kör manuell låda eller DSG. Sedan innebär DSG en viss viktökning.. eftersom man använder den femstegade manuella lådan så är skillnaden större än mellan den vanliga 6-stegade manuella och 7-stegs DSG.
Är det inte så Peter att den 7-växlade DSG-lådan är beydligt lättare än den 6-växlade äldre lådan? Normalt sparar man lite soppa om man väljer DSG i stället för manuell. Undrar på vad hybridtillverkarna säger när en vanlig diesel drar ungefär lika litet? Varför hybrid då? Gynna Vattenfall?
Tss, ingressen skriver 4,5 liter/mil, jag tyckte det snarare lät sensationellt åt fel håll.
Hur blir det med förmånsvärdet?
Blir det 40% reducering på detta om den klassas som miljöbil?
Tomas, miljöbil som drivs med bensin, diesel eller etanol ger 20% rabatt på förmånsvärdet. Hybrid och gas ger 40% rabatt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.