Nästa artikel
Här presenteras nya Volkswagen Polo
DIREKT FRÅN GENÈVE:

Här presenteras nya Volkswagen Polo

Publicerad 3 mars 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nya Volkswagen Polo har haft smygpremiär i Genéve. Och Vibilagare.se var på plats. Här kan du se bilderna - och få information om nykomlingen.
Den femte generationens Volkswagen Polo är äntligen officiell. I samband med en smygpremiär i Genève presenterades nykomlingen för en skara journalister.

Vid presentationen stod det klart att den femte generationens Polo har blivit större. Samtidigt väger nykomlingen mindre än sin föregångare.

Grönare motorer

Volkswagen kommer att erbjuda ett sju olika motoralternativ i Polo; fyra bensin och tre diesel. Bland annat erbjuds ett Bluemotion-alternativ med en 1,6 TDI. Denna dieselmodell ska komma ned i 96 gram koldioxid per kilometer.

Fler motorer

Vi kan räkna med fler motoralternativ till Polo framöver. Bland annat utlovas en andra generationen BlueMotion som ska sänka koldioxidutsläppet ytterligare.

Börjar snart produceras

Volkswagen inleder produktionen av företagets nya femdörrars-Polo i slutet av mars. I mitten av juli är det Sverige-premiär. Något pris är ännu inte fastslaget.

Relaterade bildspel

Testvinnaren - delikatess till vardags

1. Man ser BMW 320d, med eller utan fyrhjulsdrift, överallt i trafiken och reflekterar kanske längre inte över hur bra den är eller vilken betydelse den fått. Tillsammans med Audi A4 och Mercedes-Benz C-klass har 3-serien nästan slagit ut enklare märken som Opel, Peugeot, Toyota etc. i denna sedanklass. Grundpriset är inte skyhögt, med lite utrustning däremot … men man får också en riktigt fin bil för pengarna. Drivning, körkänsla, utförande och säkerhet är på topp (nåja, autobroms kostar fortfarande extra). Numera är också utrymmena klart anständiga. BMW:s linje med fri service i tre år/8 000 mil är värd en hel del och milkostnaden blir den mest gynnsamma i denna trio.



2. Alfa Romeo i toppform och då menar vi inte bara linjeföringen. Så här nära att hamna före en BMW har det italienska märket aldrig varit förut. Underbar körkänsla, läckert utförande, bra rostskydd – den som väljer Giulia behöver inte hålla försvarstal för grannen.



3. Även Lexus har stark attraktion, förutsatt att man köper hybriddriften – vi är inte helt sålda på den. Snyggt hopkommen och bra komfort är starka kort, medan körkänslan kommer till korta i sällskapet. Ekonomikalkylen ser också ganska bister ut.



 

Kommentar av Johan Ålander, testförare:

I en BMW är du förmodligen nöjd och belåten men inte i förortens villakvarter eller på tjänstebilsparkeringen. Hur ska du känna igen just din bil? Med en Lexus är förutsättningarna bättre att snabbt återfinna ditt exemplar, men designen känns lite väl ungdomlig för min smak. Alfan är testets stora överraskning. Utseendet är verkligen anpassat efter vad målgruppen vill ha. Chassit är fantastiskt, men en mer kraftfull bensinmotor skulle förtydliga Alfans latinska gener.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare:

Jag förstår inte vitsen med drivsystemet i Lexus men själva bilen har en egen, mysig stil och håller hög nivå. Jag gillar interiören men inte exteriören. BMW är krasst sett bäst i testet, med kompletta, underhållande köregenskaper, godkända utrymmen och tilltalande stil. Ändå känns bilen helt anonym vid sidan av den fräsiga Alfa Romeo Giulia, mitt givna val. Modellen är nästan fullträff i egenskaper och i design men jag skulle, faktiskt, välja automatlåda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-03 12:20
Roy (ej verifierad)

Förr, på de stora amerikanska dinosauriernas tid, pratade man om cubic inches och horse power. Från att ha glidit över till vridmoment, så talar man nu om koldioxidutsläpp. En mycket intressant utveckling!

#2 • Uppdaterat: 2009-03-03 12:35
Micke (ej verifierad)

Vw Polo, tyskarnas lill-Volvo. En bil i kostym, med vit skjorta och slips på väg till svärmors söndagsmiddag några få mil bort. Resten av tiden putsas den i garaget av papsi Fritz.

#3 • Uppdaterat: 2009-03-03 12:56
Erik (ej verifierad)

Med rätt pris kan nog Polo komma att konkurrera med självaste Golf vad gäller försäljningssiffror. Nya Polon är väl i storlek som en äldre Golf.

#4 • Uppdaterat: 2009-03-03 15:24
S-E S (ej verifierad)

Tydligen kommer det äntligen ett bränsle-och utsläppssnålt "alkoholfritt" alternativ?

#5 • Uppdaterat: 2009-03-03 16:30
Krille (ej verifierad)

Ser trevlig ut men verkar ha hög sidolinje, så att barnen i baksätet inte kan titta ut. Tyvärr så delar den detta med flera andra bilar och sådana bilar vill inte jag ha.

#6 • Uppdaterat: 2009-03-03 17:36
Calle (ej verifierad)

Hallå - är det en bil bakom allt folk........skärpning ViB!
S-E S; Vad är det för fel på 'alkoholbränsle' läs etanol. Det är väl kanonbra att vi kan köra på flexfuelvis och tanka det mest ekonomiskt fördelaktiga bränslet. Vill sen statsmakterna och oljebolagen (som OKQ8) att vi ska tanka/köra miljövänligt får de väl se till att sänka priset på etanolen - som ju är ett fantastiskt rent och bra bränsle!!

#7 • Uppdaterat: 2009-03-03 18:06
Ola Andersson, Vibilagare.se (ej verifierad)

Jag kan ta det här med. Bilderna blir inte större eftersom att systemet inte tillåter det. Jag önskar att vi hade kunnat bjuda på högupplösta bilder (och därmed göra mer med dem) men i dagsläget går inte det.

#8 • Uppdaterat: 2009-03-03 18:31
Tobbe (ej verifierad)

Väldigt intressant Polo. Otroligt snygg design också som påminner om den nya Golfen i fronten. Om jag skulle byta bil idag så skulle de luta ganska kraftigt mot en sån här.

#9 • Uppdaterat: 2009-03-03 20:03
S-E S (ej verifierad)

Jo CALLE: Felet med "alkobränslet" är att många "gröna" inte ser på detta bränsle på ett "nyktert sätt" utan sväljer miljövänlighetsklyscherna med hull och hår. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Mät CO2-utsläppen i avgasrörets mynning, kom sedan tillbaka och berätta om resultat är miljövänligt eller inte. Det är det som kommer ur avgasröret som räknas! Ett bränsle blir inte mer miljövänligt för att det behandlas med matematiska formler och fantasifulla antaganden.

#a • Uppdaterat: 2009-03-04 08:41
PEO (ej verifierad)

Frågor till S-E S:
Varför har atmosfärens koldioxidhalt ökat så markant sedan 1950?
Är koldioxid från fossilt kol ur miljösynpunkt (global uppvärmning) likvärdig med den koldioxid som finns i kretsloppet ?
Vad har du för saklig grund för dina egna fantasifulla påståenden?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.