Nästa artikel
Begtest: Volkswagen Lupo
Begbil

Begtest: Volkswagen Lupo

Publicerad 13 november 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Volkswagen Lupo var en av de första miljöbilarna att säljas i Sverige på bred front. Fast någon succé blev aldrig bilen, som var före sin tid. Men som snål småbil är den het som begagnad.

Lupo presenterades 1998 som Volkswagens minibil, i storleksklassen under Polo. En syskonbil, Seat Arosa, är i princip en Lupo, fast med enklare instrumentering och med en 1,4-litersmotor på 60 hk.

Motoralternativen för Lupo är fyra, den vanligaste är på 1,4 liter och ger 75 hk. En enliters motor på 50 hk finns också liksom Lupo GTI som har en 1,6-litersmotor på 125 hk.

0,3 liter per mil
En motor som blivit högintressad är 3L TDI, Volkswagens trecylindriga turbodiesel på 1,2 liter och 61 hk. Den har extremt låg bränsleförbrukning och ska gå att köra på 0,3 liter per mil blandad körning. I Sverige såldes 881 exemplar av 3L TDI, av 5 000 tillverkade.

De flesta Lupo 3L som är till salu är privatimporterade, främst från Tyskland. Totalt såldes 2 954 Lupo i Sverige.

Den vanliga Lupo är lika trevlig att köra som en Polo med stabil väghållning och precis styrning. GTI-modellen är givetvis ännu rappare och roligare på vägen. Den har också antisladdsystem, vilket inte finns till de enklare Lupo.
Lupo 3L är betydligt mer tungstyrd och understyrd på vägen.

3L känns klumpigare
Den känns klumpigare att köra trots att det rör sig om samma bil. Den automatiska transmissionen tjuter till vid acceleration och växlingen går ganska ryckigt. Någon körglädje är det inte tal om här.

Förarmiljön är överlag tydlig och snyggt utförd, med instrument i bågar framför föraren. Reglagen är också enkla och lättskötta. Framstolarna ger skaplig komfort, men baksätet är mycket trångt och endast tvåsitsigt.

Litet lastutrymme
Bagageutrymmet är minimalt, ett par matkassar är i stort sett vad som ryms. Lupo är knappast någon bil som är tänkt för långfärder.

Säkerheten är hygglig, Lupo klarade 2000 fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Bilprovningens statistik för Lupo visar på medelresultat eller något bättre på vissa punkter. Anmärkningarna gäller främst slitna bromsar och drivsystem. Det sistnämnda är ett problem främst på Lupo 3L.

Varningslampor som tänds utan förklaring har en del ägare drabbats av. Krånglande larm och nycklar kan också ställa till det, liksom fönsterhissar eller fönstervevar av dålig kvalitet.

Dyrt fel på växellådan
Det allvarligaste felet på Lupo gäller 3L som drabbats av krånglande växellådor. De är en robotiserade manuella lådor som växlar själva med hjälp av både elektronik och hydraulik.

Fel på växelådan kan kosta uppåt 30 000 kronor. Men det kan också bli mindre kostsamt, beroende på vad som behöver bytas.

Exemplar som är importerade kan ha falska mätarställningar, vilket kan vara svårt att upptäcka. Kontrollera serviceboken och var servicen är gjord. Om säljaren påstår att kilometermätaren är utbytt för att den var trasig är bilen troligen "mätarjusterad". Då luras köparen på bilens värde.

Bra rostskydd
Lupo är en av de allra bästa småbilarna vad det gäller rostskyddet.  Helgalvaniserad plåt i kombination med ett överlag mycket välgjort rostskydd och få skarvar gör att Lupo fick högsta betyg, en femma, för rostskyddet. Lacken kan dock vara känslig för stenskott.

VW Lupo 0ch Seat Arosa blev inga större framgångar på den svenska bilmarknaden. Det gör att andrahandsvärdet är måttligt bra.

Högt andrahandsvärde
För Lupo 3L är andrahandsvärdet istället extremt högt. Bilen som få ville köpa för nio år sedan är idag hårdvaluta på begmarknaden. Det beror givetvis på att efterfrågan på miljöbilar och snålare motorer är mycket större nu än kring millenieskiftet.

Det betyder höga begpriser och låg prutmån. Efterfrågan är långt större än tillgången på Lupo 3L.

Relaterade bildspel

Vad vi skrev 2000:

"Rullar stadigt som en klippa på vintervägen, men tyvärr ackompanjeras färden av ett besvärande dån från framvagnen.

Tuff instrumentering med blå siffror på ljus botten, som dock är svåravlästa i halvdager. Förarplatsen är annars imponerande rymlig och luftig med tanke på bilstorlek."

ViB-test nr 3/2000

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-13 13:37
Arne Wilde (ej verifierad)

Man tvångs beskattas ju i Sverige om man har diesel bil ! mycket konstigt dubbel betende i detta land, en utmärkt bil att ha om man t,ex bor i Shlms innerstad.

#2 • Uppdaterat: 2009-11-13 15:56
Staffan (ej verifierad)

Värt att också titta på Audi a2 1,2 tdi, med samma drivlina som Lupo 3 L med men med betydligt trevligare kaross - helt i aluminium. 4 vuxna sitter bra. Drar 0,35, och kan köras på biodiesel/RME. Högt andrahandsvärde är bara förnamnet.
Arne - tvångsbeskattning stämmer inte alls när det gäller 3L/audi a2 1,2 tdi - räknas som miljöbil pga förbrukning och c02-utsläpp och därmed låg skatt.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-23 14:34
Lupo 3L (ej verifierad)

Skatten på min Lupo 3L är 1180 kronor.. Det är väl rimligt? Den är dock miljöbilsregistrerad.
Lupo 3L är en trevlig bil!
Att sedan Christer inte kan köra bilen så att den växlar mjukt och inte har koll på gaspedalen vid acceleration är en annan sak..
Bilen är inga problem att köra smidigt och bekvämt, man behöver en viss inlärningstid bara..
Kolla även www.lupo3lclub.se/ en mycket väl fungerande klubb med ambitiösa medlemmar och trevlig atmosfär.

#4 • Uppdaterat: 2009-12-01 23:00
Tp (ej verifierad)

Provkörde ni exemplaret på bilden, så körde ni med trasig växellåda, med fel olja och full med metallspån. Den växla men inte bra. Är nu fixad och går som en dröm!

#5 • Uppdaterat: 2014-09-17 11:31
Lupo

Angående Volkswagen Lupo 3L 1.2 finns det bränsleekonomiska konkurrenter till denna? bensin, diesel el gas? Stor bil som liten. tips SNÄLLA!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.