Med sin serie BlueMotion visar Volkswagen att det går att göra även stora bilar snåla. I sitt senaste utförande drar Passat BlueMotion II bara 4,9 liter diesel per 100 km. Start/stopp-teknik, dieselmotor och finslipad aerodynamik, ger den stora familjebilen småbilsförbrukning.
Passat Blue Motion har sedan den introducerades, varit den snålaste bilen i sin klass. Trots att den fortfarande är ohotad på tronen, väljer Volkswagen nu att höja ribban. Passat BlueMotion II är ännu snålare än den föregående versionen. Nu står det inte på förrän Volkswagens stora familjebil kvalar in under miljöbilsnormen!
Grundreceptet för att göra Passat till en snål bil är känt sedan tidigare. Växellådan har fått längre utväxling på 4,5 och 6:ans växel. Aerodynamiken har förfinats genom att bottenplattan delvis klätts in och grillen delvis täppts till. Dessutom har karossen sänkts genom hårdare fjädring. Bilden kompletteras av lättrullande däck och lättare fälgar.
Men orsaken till att den andra generationen av Passat Blue Motion är ytterligare tre deciliter snålare på tio mil än sin föregångare, står att finna under huven. Den gamla stenkrossen till dieselmotor har avlösts av en modern Common-rail maskin. För övrigt en likadan maskin som den som sitter i Vi Bilägares långtest-Golf.
Trots att den nya motorn drar mindre bränsle är den starkare än sin föregångare. Fem hästkrafter mer och tio Nm extra vridmoment kanske inte låter mycket men kraften levereras vid lägre varvtal, vilket faktiskt gör nya BlueMotion ännu bättre att köra. Dessutom är den nya dieseln betydligt tystare än tidigare, till glädje både för de som befinner sig både i och utanför bilen.
Start/stopp-system
Men den kanske främsta orsaken till att bilen blivit snålare är det nya start/stopp-systemet. Tekniken dyker upp hos allt fler bilar och i Blue Motion fungerar den som vi är van.
När föraren stannar vid exempelvis ett trafikljus, lägger ur växeln och släpper kopplingen, stannar motorn. Den startar igen på ett ögonblick så snart som kopplingen trycks ned.
För den som av någon anledning inte vill ha det så, går systemet att stänga av med en knapp. Det kopplas automatiskt ur om batteriet har för låg laddning, om luftkonditioneringen går för fullt eller om en släpvagn är kopplad till bilen.
Det är svårt att hitta nackdelar med Passat, i alla fall när vi kör den på tysk, salongsslät asfalt kring VW-fabriken i Wolfsburg. Av erfarenhet vet vi att Passat kan bjuda på en hel del däckbuller i Sverige. För övrigt är det en rymlig och komfortabel bil med oväntat spänstiga köregenskaper. Styrningen har väldigt fin känsla och växellådan är lättmanövrerad med tydliga lägen och lagom långa slag.
Bakom ratten upplever man inte att något direkt har fått offras för att nå den låga bränsleförbrukningen. Visst finns det piggare Passater att välja men egentligen saknar man inte mer effekt än den som den 110 hk motorn ger.
Ingen miljöbil
Med sina 128 gram/km hamnar Passat ett hår för högt för att klassas som miljöbil. Därmed får dess köpare inga direkta förmåner, förutom den låga bränsleförbrukningen samt vetskapen om att köra en av marknadens minst klimatpåverkande stora bilar. Men ändring är på gång. Till sommaren kommer en ännu snålare Passat Blue Motion som smyger in under 120 gramsgränsen. Tyvärr lär den inte hinna hit innan miljöbilspremien på 10 000 kr är avskaffad.
VW Passat BlueMotion II kommer som sedan eller kombi, kallad Variant. Den senare kostar 9 000 kr extra. Passat håller hög säkerhetsnivå med femstjärnigt betyg från Euro NCAP och antisladdsystem som standard.
Grundreceptet för att göra Passat till en snål bil är känt sedan tidigare. Växellådan har fått längre utväxling på 4,5 och 6:ans växel. Aerodynamiken har förfinats genom att bottenplattan delvis klätts in och grillen delvis täppts till. Dessutom har karossen sänkts genom hårdare fjädring. Bilden kompletteras av lättrullande däck och lättare fälgar.
Men orsaken till att den andra generationen av Passat Blue Motion är ytterligare tre deciliter snålare på tio mil än sin föregångare, står att finna under huven. Den gamla stenkrossen till dieselmotor har avlösts av en modern Common-rail maskin. För övrigt en likadan maskin som den som sitter i Vi Bilägares långtest-Golf.
Trots att den nya motorn drar mindre bränsle är den starkare än sin föregångare. Fem hästkrafter mer och tio Nm extra vridmoment kanske inte låter mycket men kraften levereras vid lägre varvtal, vilket faktiskt gör nya BlueMotion ännu bättre att köra. Dessutom är den nya dieseln betydligt tystare än tidigare, till glädje både för de som befinner sig både i och utanför bilen.
Start/stopp-system
Men den kanske främsta orsaken till att bilen blivit snålare är det nya start/stopp-systemet. Tekniken dyker upp hos allt fler bilar och i Blue Motion fungerar den som vi är van.
När föraren stannar vid exempelvis ett trafikljus, lägger ur växeln och släpper kopplingen, stannar motorn. Den startar igen på ett ögonblick så snart som kopplingen trycks ned.
För den som av någon anledning inte vill ha det så, går systemet att stänga av med en knapp. Det kopplas automatiskt ur om batteriet har för låg laddning, om luftkonditioneringen går för fullt eller om en släpvagn är kopplad till bilen.
Det är svårt att hitta nackdelar med Passat, i alla fall när vi kör den på tysk, salongsslät asfalt kring VW-fabriken i Wolfsburg. Av erfarenhet vet vi att Passat kan bjuda på en hel del däckbuller i Sverige. För övrigt är det en rymlig och komfortabel bil med oväntat spänstiga köregenskaper. Styrningen har väldigt fin känsla och växellådan är lättmanövrerad med tydliga lägen och lagom långa slag.
Bakom ratten upplever man inte att något direkt har fått offras för att nå den låga bränsleförbrukningen. Visst finns det piggare Passater att välja men egentligen saknar man inte mer effekt än den som den 110 hk motorn ger.
Ingen miljöbil
Med sina 128 gram/km hamnar Passat ett hår för högt för att klassas som miljöbil. Därmed får dess köpare inga direkta förmåner, förutom den låga bränsleförbrukningen samt vetskapen om att köra en av marknadens minst klimatpåverkande stora bilar. Men ändring är på gång. Till sommaren kommer en ännu snålare Passat Blue Motion som smyger in under 120 gramsgränsen. Tyvärr lär den inte hinna hit innan miljöbilspremien på 10 000 kr är avskaffad.
VW Passat BlueMotion II kommer som sedan eller kombi, kallad Variant. Den senare kostar 9 000 kr extra. Passat håller hög säkerhetsnivå med femstjärnigt betyg från Euro NCAP och antisladdsystem som standard.
Relaterade bildspel
Volkswagen Passat BlueMotion II
Pris, kr från: 244 500 kr.
Säljstart: Nu.
Modell: Femsitsig sedan.
Mått, cm: L 477/B 182/H 147.
Tjänstevikt, från: 1 538 kg.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor. Cylindervolym: 1 968 cm3. Max effekt: 110 hk vid
4 200 varv/min. Max vridmoment 150 Nm från 1 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 11,7 s. Toppfart 198 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 128 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 2,0 TDI, BMW 520 d, Ford Mondeo 2,0 TDCI, Toyota Avensis 2,0 D-4D.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har ettan, kan inte påstå att den bullrar på motorväg, betydligt tystare än golfen, den går bra, och är pigg, inga problem att köra om i uppförsbackar, svårt att tro att det är 105 hk, det är en väl beprövad motor som jag räknar med är driftsäker, har bara kört 4000 mil. Jag kör den på 0,5 l/milen motorväg, det är en kombi. Enda gången man tycker den bullrar lite, är när den går kall på tomgång. Enda som kunde vara bättre, är sätena, som kunde vara lite komfortablare, och bättre glas, som håller för stenskott. Den har faktiskt gått 10 % snålare i början, de första 1000 milen.
I samma klass (enl JATO) finns även Volvo V50 1.6 D DRIVe. Volvo har precis visat den som drar 0,4 l/mil (107 g CO2/km). Detta innebär att meningen "Motion har sedan den introducerades, varit den snålaste bilen i sin klass" är fel. Möjligvis använder ViBilägare en annan klassindelning.
Totallängd: Passat Variant 477 - Volvo V50 451.
Bredd: Passat 182 - Volvo 177.
Axelavstånd: Passat 271 - Volvo 264.
Tjänstevikt: Passat 1568 - Volvo 1411.
Jo, jag vill nog påstå att dom inte går i samma klass. Volvon går däremot väldigt bra att jämföra Med Ford Focus 1,6 TDCi Econetic. Samma platta och komponenter. Forden drar 4,3 l/100 km, Volvon 4,5.
Spännande. Ni kör altså en egen klassning. Efterssom det alltid är svårt att säga ena bilen tillhör en eller andra klasssen använder många JATO "he world's leading provider of automotive business intelligence". Har ni någon annan referens eller har ni möjlighet att publisera er egen klasslista. Den skulle vara klart uppskattad av många i brancen.
PS. På Volvos hemsida finns denna infon http://www.volvocars.com/se/tools/NewsEvents/News/Pages/default.aspx?item=225
Om så själva Vitamininstitutet i Schweiz påstod att Passat och V50 gick i samma klass skulle jag protestera! ;)
Till Mythbuster!
V50 är en mindre och lättare bil. Att du köper Volvos påståenden är upp till dig. Vi andra behöver inte ens mäta för att se att Passaten är en större bil. Och som TW mycket riktigt påpekar så är Focusen som är en väldigt snarlik bil lite snålare.
Om du läste vad jag skrev så är det JATO som klassar dem i samma klass www.jato.com JATO är en av marknadens ledande internationella bilanalytiker. Om du eller Tommy har en egen lista som inte sitter i magkänslan var god publisera den. Då slipper vi alla "ad hoc" klasser.
PS fixar Vitamininstitutet också bilar.. jahap man lär sig nått nytt varje dag.. ;)
Mythbuster: Läser man även innermåtten på passaten så är den tom större än V70. Det är bara bredden i baksätet som den är mindre.
mctar, jag ifrågasätter inte dina mått. Men vad tycker du skall avgöra klasser? Har du någon metod? Avståndet mellan A och B stolpe? Det är en fullständig förvirring mellan klasser. JATO har en klassindelning. Alla andra som jag sett är försök där man jämför innemått, avstånd mellan hjulen, ev. platta (att inte misstolkas med plattform), liknande drivlinor osv.. Du kan, eller Vi Bilägare eller någon annan faktiskt ta ledningen i att presentera en svensk metod för klassindelning. En som gäller för alla olika bilmodeller, märken, varianter. Bara ett rätt bra förslag om ni inte anser altså att en internationellt erkännd är tillräckligt bra för Sverige.
Jag håller med dig att det är stor förvirring. Kan väl bero på att bilar på något underligt sätt växer hela tiden och därmed "växer ur" sina storleksklasser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.