Nästa artikel
Varannan motorcyklist kör för fort
Nyheter

Varannan motorcyklist kör för fort

Publicerad 8 oktober 2012 (uppdaterad 9 oktober 2012)
Fler än hälften av alla motorcyklister bryter mot fartgränserna, visar en rapport från VTI. På vissa vägar kör sju av tio för fort.

Kör landets mc-förare enligt gällande hastighetsgränser? Det har VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, undersökt och resultatet presenteras i en ny rapport.

Studien visar att mellan 45 och upp till 70 procent av motorcyklisterna – beroende på vägtyp och skyltad hastighet – kör för fort. Enligt Nollvisionen ska 80 procent av trafiken köra enligt gällande gränser om målet om 220 trafikdöda år 2020 ska nås.

”Detta innebär att hastighetsefterlevnaden hos motorcyklister i högsta grad är ett viktigt område att jobba vidare med”, skriver VTI i rapporten.

Omkring 50 motorcyklister dör årligen i trafiken och därtill skadas 2 500 så allvarligt att de blir inlagda på sjukhus i minst ett dygn. Vid en tredjedel av dödsolyckorna är motorcykelns hastighet mer än 30 km/tim över den gällande gränsen.

Diskutera: Vad tycker du om rapporten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2012-10-13 12:39
Hackenbush

Måste nog säga att det är sällan jag ser en motorcyklist som håller lagenlig hastighet. Det flesta blåser förbi i hög fart en del håller kanske farten under 30km/h för fort för att inte bli av med kortet men många kör fortare än så.
Jag säger inte att det automatiskt orsakar olyckor men det är ju svårt att avgöra hur snabbt en mc kommer på en väg med normal hastighet och det blir ju inte direkt lättare om de kommer i dubbla lagenliga hastigheten. Detta kan i sin tur orsaka olyckor.

#116 • Uppdaterat: 2012-10-13 14:08
ola e

Hackenbush,

Att du ofta ser de som kör fort beror nog på att du håller hastighetsgränserna och inte hinner ikapp eller blir omåkt av någon som håller den hastigheten.

Det finns djupstudier som Trafikverket gjort i tre omgångar som gäller MC och dödsolyckor. I alla bedöms c:a 40 % ha kört mer än 30 km över hastighetsgränsen. I hastigheter mellan 10-30 km/tim över är det varierande procentsatser: 5, 25 eller 32. Verkar svårt att bedöma ett sånt litet intervall som 20 km/tim.

Den vanligaste olyckstypen är singelolyckor. En annan vanlig typ är vänstersväng eller korsningsolyckor. De flesta dödsolyckor sker på 70-väg och därefter kommer 50-väg som jag skrev tidigare. Mycket få av singelolyckorna borde inträffa om man kör högst 30 km över på dessa sträckor, men det är ju andra saker som att köra onykter som kan påverka.
I vänstersväng är det ofta ett annat fordon som gör vänstersvängen och MC:n kör på eller väjer. Svårt att säga hur många MC som kör mycket för fort i dessa olyckor. Jag brukar jämföra med statistik från Nya Zeeland. Där är det 10 ggr vanligare att det andra fordonet gör fel. Men jämför man med vanliga cyklar har de nästan samma statistik och ungefär lika många olyckor. Jag tror nog att det är några fler som åker mycket fort på MC än andra fordon. Någon sa 5 % på MC(jag tror att det är mindre) - för alla är det väl ungefär 1 - 2 %.

Följde en tv-serie om allvarliga olyckor där hade man 2 olyckor med MC. I den ena var det en ung kille som mötte en svängande lastbil på en 70-sträcka. Det var ganska kort sträcka med fri sikt men polisen tyckte att det var rätt hastighet på den sträckan. Mc:n var tvungen att bromsa och han inte stanna - orsaken var att han bara använt bakbromsen.
I det andra var det ett möte i en kurva på en smal väg utan mittmarkering. Bilen kom i ytterkurva och genade lite såg man efter mätning. Mc-föraren hade legat nära mitten av vägen. Han hade fått information på en kurs att det var bästa sättet att gå in i en innerkurva. Ingen hade kört för fort.

#117 • Uppdaterat: 2012-10-13 17:13
FZR600R

Om Man läser MC-folket så tar de ofta upp olyckor och faktiskt så är utredningarna i vissa fall horribla.

En kille höll laglig fart men blev påkörd av en ouppmärksam bilist, trots detta räknades han som vållande (han blev senare frikänd).

En av orsakerna var att ett vittne, en sextonåring utan körvana hävdat att MC färdats i minst 100 och det köptes rakt av. Som tur var kunde man senare konstatera att detta var felaktigt men då var skadan redan skedd.

Står man vid vägkanten ser en MC alltid ut att gå snabbare än en bil även om de håller samma hastighet i synnerhet om du själv har bristande eller ingen erfarenhet. Folk missbedömer också på ljudet och tror att t.ex. en motard går snabbare än den gör om den är högljudd.

#118 • Uppdaterat: 2012-10-14 09:32
Eric H

Dvs hälften av mc-åkarna håller fartgränserna! Inte sååå illa pinkat.
Håller hälften av bilisterna dem, fartgränserna alltså???
Vad menas fö med att "följa fartgränserna"? Inte en enda km över ens??
isf syndar jag själv nog rätt ofta.
Får nog ta och importera en egen lasermätare, finns billiga som surplus i USA...
För att inte tala om kameran på instrumentbrädan.
Här gäller det att gardera sig..

#119 • Uppdaterat: 2012-10-14 17:22
hultarn

Hackenbush:
Du har du alltså en annan uppfattning än undersökningen, som visar att bil och MC är lika dåliga på att hålla fartgränserna. Fast rubriken säger ju inte det...
Du har rätt i att för hög fart kan orsaka olyckor, och det är självklart lika oavsett fordon. Däremot är det viktigt att komma ihåg att utredningarna visar att bilisterna till 90% är vållande.

ole e:
Instämmer i det där med vittnen.
Vid en annan olycka med dessvärre dödlig utgång vittnade folk om att han kört över 200, och detta köptes rakt av. Det blev ingen utredning.
Anhöriga nöjde sig inte med detta, kontaktade SMC som drog igång en utredning tillsammans med polisen.
Det visade sig att han hade kört 90 km/h! OK, det var mer är de lagliga 70, men fortfarande långt från 200...
En MC-polis försökte i samband med utredningen uppnå 200 på sträckan, men det visade sig vara helt omöjligt, på grund av kurvor.

Nu räddade utredningen inga liv, men bevisade hur illa folk vittnar!

#11a • Uppdaterat: 2012-10-14 17:55
Hackenbush

Hultarn,
Att bilisten är vållande till olyckan kan ju faktiskt vara att man inte uppfattade att motorcyklisten kom i väldigt hög hastighet och bilisten kör ut på vägen eller svänger av den i tron att det är gott om tid att göra det.
Smäller det då blir bilisten vållande men enbart för att kanske motorcyklisten kom fortare fram till korsningen än väntat beroende på mycket hög hastighet.

#11b • Uppdaterat: 2012-10-15 10:38
hultarn

Hackenbush:
det där stämmer inte med verkligheten. Kommer motorcyklisten för fort, vilken är standardförklaringen/ursäkten, och det visar sig att han verkligen kört för fort, så blir inte bilisten vållande.

VTI's undersökning visar dessutom också att bilister och motorcyklister är ungefär lika dåliga på att hålla fartgränserna, men ändå så ger rubriken en signal om att motorcyklister är värst och späder på myten om att all motorcyklister kör för fort...

Försäkringsbolagen skulle knappast ta en onödig kostnad, och det är de som har rapporterat att bilisterna i de flesta fall (9 av 10) är vållande.
Inget att ens försöka förklara bort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.