Motorcyklister är en utsatt grupp när de hamnar i trafikolyckor. En av bovarna i dramat är vägräcken, som orsakar ett av tio dödsfall i motorcykelolyckor.
Nu är möjligtvis en lösning på väg. Trafikverket har invigt ett 60 meter långt motorcykelvänligt vägräcke utanför Åkersberga. Det är ett av tre räcken i Sverige, de andra testas i Botkyrka och Jönköping, som ingår i ett test där man undersöker hur räcket fungerar i praktiken. Teststräckorna har valts ut tillsammans med Sveriges Motorcyklister.
– Allra viktigast för att höja säkerheten är att hålla hastighetsgränserna och att motorcyklarna har låsningsfria bromsar. Men räckenas utformning kan också bidra och är något vi behöver titta närmare på, säger Ulrika Honauer, Trafikverkets ställföreträdande regionchef i Stockholm.
Undersöker hur skyddet fungerar
Räckena är utrustade med ett så kallat underglidningsskydd, som är till för att förhindra att motorcyklister glider in under räcket vid olyckor. Trafikverket ska nu undersöka hur skyddet fungerar, samt hur det påverkar vinterväghållning, småviltpassage och reparationer.
46 motorcyklister omkom i trafikolyckor i Sverige under 2011. I två av tre dödsolyckor var motorcykelns hastighet högre än vad som tillåts.
Diskutera: Hur ser du på testet av underglidningsskydd?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Men räckenas utformning kan också bidra och är något vi behöver titta närmare på"
Det är konstigt att det kan var så svårt att inse för somliga. De räcken vi har i Sverige är förbjudna i vissa andra länder, just därför att de är farliga.
Och de är faktiskt inte billigare i längden heller, då de ständigt kostar att reparera.
Kan tillägga att dessa räcken faktiskt invigdes redan 20:e juni, alltså för två veckor sen. Det var infrastrukturministern som invigde, hon hade aldrig åkt motorcykel innan! Hur kan man då vara med och bestämma i trafikfrågor?
Motorcykelvänliga räcken är en lika stor självemotsägelse som miljövänliga bilar.
Men visst är de bättre än de som finns i övrigt.
ÄNTLIGEN! Det här borde ha gjorts före introduktionen av vajerräcken.
Undrar bara hur man tänker utföra testerna. Sannolikheten att någon motorcyklist kommer att köra in i räcket just på någon av de 60 m-sträckorna är ju inte särskilt stor.
Enklast att undvika olyckor för mc-förare är att de håller hastigheterna och inte kör och leker på vägarna.
rostarn, jag tror inte det är vad testet går ut på. En barnunge kan räkna ut att räcket i fråga är mer skonsamt mot en människa är ett vajerräcke.
Det man ska testa är hur det fungerar i vinterväghållning (plogning) och liknande. Som det mycket riktigt framgår i artikeln. Om man läst den;-)
Jag monterar räcken runt om i Sverige och vill säga att wire räcken räddar liv. Inte det bästa alternativet men man får upp många mil räcken för en mindre kostnad än många andra räcken. Sänk farten, det räddar många liv med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.