Nästa artikel
Vajerräcken inte farligare för mc-förare
Nyheter

Vajerräcken inte farligare för mc-förare

Publicerad 11 juli 2012 (uppdaterad 11 juli 2012)
En vanlig uppfattning är att vajerräcken är farligare än andra räcken för mc-förare. En ny undersökning slår hål på myten.

Alla sorters vägräcken behöver förbättras om man ska nå högre trafiksäkerhet för mc-förare, inte bara vajerräcken. Det visar en ny undersökning, där försäkringsbolaget Folksam har undersökt alla mc-olyckor med vägräcken som rapporterats till Polisen mellan 2003 och 2010.

Resultatet är entydigt. Risken för att en mc-förare omkommer när han eller hon kolliderar med ett stålräcke är ungefär 50 procent, vilken sorts räcke spelar ingen roll.

– Den allmänna uppfattningen har hittills varit att vajerräcken är farligare för mc-förare än andra räcken. Vår studie visar att det inte stämmer. Andelen dödade och svårt skadade ligger på samma nivå vid kollision med alla typer av stålräcken, inklusive vajerräcken, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

En studie av Statens väg- och transportforskningsinstitut 2009 visade att vajerräcken har minskat antalet dödsolyckor på 2+1-vägar för både bilister och motorcyklister. Vajerräcken minskade antalet döda i personbilar med 75 procent och antalet omkomna motorcyklister med 40 procent.

Diskutera: Hur ser du på olika typer av räcken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-07-11 17:27
S.Sörensen

Exakt hur denna undersökning har gått till är irrelevant,
men att hävda att ett räcke med en stolpe som sticker upp är lika (o)farlig
som ett konventionellt räcker som har en "slät" ovansida är enbart löjligt.

#2 • Uppdaterat: 2012-07-12 08:26
lill Anders

Frågan är av karaktären minder begåvad.
Att ens fundera på att med ex EU mope, MC eller liknande fordon köra in i ett vajer räcke borde varje person som är ramen för normal begåvad förstå att det är inget man ens drömmer om.

Den konventionellt typen av stål räck där finns åtminstånde en chans att man kan kana med en bit och därigen förmodligen ha betydligt större chans att klara sig något så när helskinnade.

Det förvåande mig när jag på morgoen öppnade min mobil och läste detta i Vi bilägare.

Men vi kan istället spekulera i en person bil, vad händer om en person bil av någon anledning skulle köra emot ett vajer räck?? eller ex en lastbil?
Skadorna på dessa är uppenbara.
Jämför då också med ett konventionellt räcka ev glid typ, där har du fortfarande en chans att rätta upp din bil med förmodligen minder och betydligt enklare skador.

Att sen "Vägverket" har en annan uppfattning är bara att beklaga

Håller fullt med S Sörensen, det är löjligt , att sen Vi bilägare publicera det med den rubriken är för mig oförstående

#3 • Uppdaterat: 2012-07-12 15:10
frb (ej verifierad)

Japp, det är enbart löjligt att så många besserwissers tror mer på rykten på nätet än på studier av verkligheten. Tröttsamt! Jag ser hellre en motorcyklist krascha mitträcket (hur det än är utformat) än ser honom fronta min grill och krascha vindrutan för vidare färd mot fåglarna på en väg utan mitträcken.

#4 • Uppdaterat: 2012-07-12 15:52
Meganmannen

För MC åkare bör en lagom sluttande slänt med gräs vara överlägset varje typ av räcke. Motorcykelorganisationen SMC försöker få makthavarna att montera räcken utan synliga stolpar. Då det finns motorcykelförare eller kanske f.d. motorcyeklförare som fastnat i vajerräcken och fått kroppsdelar avslitna blir man betenksam och unrar om någon har en länk till undersökningen, så vi som åker MC kan kolla på vilka grunder undersökningen kommit fram till resultatet.

#5 • Uppdaterat: 2012-07-13 03:37
Roy J

Kan nog överlag hålla med om det Jes skriver, särskilt det 15:47.

Vad gäller just mötesolyckor är det rimligen så som leifer skriver, men det hindrar ju inte att räcken kan utformas bättre, som Jes skriver. det stora problemet tycks vara stolparna.

En uppåt sluttande grässlänt är troligen idealet, men det finns knappast utrymme att bygga en gräsklädd ås mellan körbanorna mer än i undantagsfall. Längs vägkanterna är det en annan sak.

#6 • Uppdaterat: 2012-07-15 17:07
frb (ej verifierad)

Man kan debattera räcken till förbannelse om mer eller mindre säkerhet men hur man än vrider och vänder på det så är det livsfarligt att köra mc. Är det viktigaste att komma fram helskinnad så finns det betydligt säkrare fortskaffningsmedel att använda sig av.
Ca 99,9 % av de fordon som rullar på vägarna är personbil, buss och lastbil. Dessa har en ofantlig nytta av mitträckena, oavsett typ.

#7 • Uppdaterat: 2012-07-15 18:31
lillstefan (ej verifierad)

leifer: ÄR debatten löjlig, eller är det du som tycker det. Jag fattar inte varför du blandar in landsvägar, det debatten handlar är väl ändå om räckerna som finns kan göra bättre för mc-åkare? Bara för att det är farligare att åka mindre vägar behöver väl inte det hindra att man gör mitträcken som är så bra som möjligt för mc-åkare? Ibland förstår jag inte dina resonemang.

#8 • Uppdaterat: 2012-07-17 22:12
PNI

Vajer räcken farligare än andra räcken?
Ja det måste väl vara stolparna som är det farliga för en hojåkare som kanar på sidan.
Ur den aspekten måste väl körfälts avdelare medell betonggrisar stående på led med långsidorna mot körbanan vara klart bättre. Inte alls så mycket att kroka i.
Däremot så kan man undra över de stolpar vars krokar håller uppe vajern.
Om du skulle komma in till bilprovningen med dessa krokar i fronten på din bil finge du garanterat ombesiktning. Men de är ok att sätta upp i tiotusentals längs med våra vägar!

Däremot skulle jag vilja skicka ut de som beslutar om mitträckesmontering på vanliga landsvägar, som gåend eller cyklist.
Riktigt otäckt när långtradarna inte kan hålla ut när de kör om /möter.
Det är endast ett mycket fåtal kilometrar som har gång / cykelbana.
Tänk Er en regnig höstkväll, det händer ju att det körs in i stillastående lastbilar vid god sikt på motorväg.
Säker vägtyp för alla trafikanter, Nej inte för de mest utsatta nämligen, de oskyddade trafikanterna.
Ju mer man tänker efter - ju mer illamående blir man.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-23 17:52
Perigatan

Eftersom motorcyklister är tickande olycksbomber är det bara en fråga om hur man kommer att lemlästas. Nöjesåkande balanskonstnärer på två hjul som vinglar fram ständigt över fartgränserna är det verkliga problemet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.