Nästa artikel
Motorcykel: Guide för återfallsknutten
Reportage

Motorcykel: Guide för återfallsknutten

Publicerad 8 augusti 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Sommaren lockar många att ge sig ut på två hjul. För återfallsknutten eller för dig som kanske fick motorcykelkortet ”på köpet” när du tog ditt vanliga körkort, har redaktionen på vår systertidning Bike sammanställt sina bästa tips!

Vad sägs om att få gå upp en halvtimme senare varje morgon? Spara in en halv liter bensin per mil? Och slippa strulet med att hitta parkeringsplats? Det finns många bra argument för att köra motorcykel, men det finns alltid ett som hamnar överst, det är roligt!

Visst kan du få offra din kaffetermos, morgonradio och bli av med ett par passagerarplatser, men i sanningens namn, hur ofta åker du ensam i bilen med din väska eller matlåda som enda sällskap? En snabb titt i en medelsvensk kö säger att sannolikheten är stor.

Skaffa ny utrustning
Ett ständigt återkommande samtalsämne när det handlar om motorcyklar är säkerhet  – och det med all rätt. Du är inte lika skyddad som i en bil, vilket gör det extra viktigt att använda bra säkerhetsutrustning och vara extra vaksam. En motorcykel är ett litet fordon och syns inte lika bra som en bil. Som mc-förare måste du vara extra observant på att dina medtrafikanter sett dig. Ett bra sätt att göra sig synligare är att bära en varselväst eller köpa färgglada skyddskläder.

Utvecklingen av säkerhetsutrustning pågår ständigt och mycket har hänt genom åren, är du på gång att börja köra igen och har gammal utrustning liggande kan det vara klokt att låta den vara och köpa nytt. Exempelvis hjälmar är färskvara och kan bli dåliga redan efter tre, fyra år beroende på material.

En av de största och viktigaste säkerhetsinnovationerna som snart kommer är skyddsställ med airbag. Dessa är än så länge endast avsedda för bruk på racerbanor, men den italienska tillverkaren Dainese utlovar en version för gatbruk redan till nästa år.

Satsa på låsningsfria bromsar
Även om motorcykelbranschen på många sätt ligger långt efter de största biltillverkarna när det gäller teknikutveckling och säkerhetsinnovationer, börjar säkerhetshjälpmedel som ABS och antisladdsystem bli allt vanligare bland tvåhjulingar. Vissa svenska motorcykelimportörer har också valt att inte importera motorcyklar utan ABS.

Att inte välja låsningsfria bromsar om så erbjuds innebär idag ett sämre andrahandsvärde så fort din nya motorcykel lämnat saluhallen.

Generellt är motorcyklister positivt inställda till säkerhetsförbättringar och i en undersökning som Sveriges största motorcykelorganisation, Sveriges Motorcyklister, utförde tillsammans med NTF, svarade 80 procent att nästa motorcykel de skulle köpa skulle vara utrustad med ABS.

Välj rätt typ
Vad du ska välja för motorcykel beror mycket på vad du ska använda den till. Det finns sex huvudvarianter:

Nakna motorcyklar, även kallade streetfighters, finns som rena nybörjarmodeller till vad som kan liknas med sporthojar. Här sitter du upprätt, vilket många föredrar, och har bra överblick. Nackdelen är bristande vindskydd.

Touringmotorcyklar finns i olika storlekar och som mer eller mindre sportiga alternativ. De passar bäst för långa landsvägsresor. För stadskörning gör du klokt i att köpa en lättare variant.

Customhojar, eller glidare, är byggda för att framföras i lugnare takt. Hög vikt och utsträckta körställningar kan göra dem svårkörda, men försäkringskostnaden är överlag väldigt låg.

Allroadmodeller klarar lättare off-roadkörning. De fungerar bra till äventyrs-touring och är likaså ett populärt pendlarval. Försäkringspremierna är oftast humana.

Sportmotorcyklar har fantastiska prestanda, men ofta bristande komfort och är framför allt mycket dyra att försäkra.

Skotrar anses ofta inte vara motorcyklar, men det är just vad de är och de kräver motorcykelkörkort. Automatisk växellåda (variomat) gör att du slipper växla och den smala formen gör dem perfekta för stadskörning. 

Ta körlektioner
Vilken motorcykeltyp du väljer är högst personligt och inte alltid det mest logiska beslutet, men det är viktigt att du känner dig bekväm med själva körningen. I dagens körutbildning ingår numera två extra risk-utbildningar, den första en teoretisk och den andra en praktisk med körövningar, för att ytterligare förbereda blivande motorcyklister.

Har du fått ditt motorcykelkörkort ”på köpet” rekommenderar vi starkt att du tar körlektioner innan du ger dig ut i trafiken. Att köra en tung motorcykel skiljer sig mycket från att framföra exempelvis en moped, du måste kunna hantera den i högre fart och framför allt bromsa rätt.

Text: Oscar Algott

Imorgon listar vi tio intressanta hojar för den köpsugne.

Diskutera: Vad tycker du om MC-körning?

Säkerhetsutrustning

Vi rekommenderar alla som kör motorcykel att bära hjälm, skinnställ eller allväderställ (med axelskydd, armbågsskydd och knäskydd), ryggskydd, handskar och stövlar. Generellt är skinnställ det säkraste alternativet och mycket beror på bättre passform, det är mycket viktigt att skydden sitter på plats ordentligt och inte flyter runt.

Allväderställ har ofta vattenavvisande membran och kevlar/vävförstärkningar som håller dig torr och ger nötningsskydd, men passformen är oftast allt för dålig. Räkna med minst 5 000 kronor för en komplett utrustning och 15 000 kronor och uppåt för en av bättre kvalitet.

Körteknik

Hur du svänger med en motorcykel beror på hur fort du kör. När du kör långsamt, exempelvis i ett garage, svänger du med styret i den riktning du ska. Kör du däremot fortare behöver du använda dig av vad som kallas för motstyrning.

Gör du inte detta kommer det i princip vara omöjligt att göra en snabbare undanmanöver. Att motstyra är exakt vad det låter som, du styr helt enkelt åt motsatt håll. Ska du lägga ner motorcykeln åt höger, svänger du sonika åt vänster. Tänk också på att hålla upp blicken och se åt det håll du ska, det underlättar.

När du bromsar använder du till 99 procent frambromsen, då kraften/vikten skjuts framåt och det är framdäcket som har mest grepp. Bakbromsen ska användas med försiktighet eller inte alls om du är ovan eller osäker. Om den används rätt hjälper den till att stabilisera under inbromsning och gör att motorcykeln inte dyker lika mycket.

Har du ABS är det bara att klämma åt för kung och fosterland, har du inte systemet får du försöka känna när du närmar dig gränsen för låsning.

Oavsett om du har ABS eller inte är det viktigt att du övar hårda inbromsningar emellanåt, gärna i början av varje säsong. Håll upp blicken, sitt relativt rakt och håll armarna lätt böjda och bromsa. Se till att det inte är någon trafik bakom dig.

Alla måste träna för att bli bättre och Sveriges MotorCyklister (SMC) arrangerar flera bra övningar och kurser på olika nivåer. Besök www.svmc.se eller ring 0243-669 70 för mer information.

Bensin: VW Tiguan

Variabla ventiltider och överladdning har gjort bensinmotorn bottenstark. Fyrhjulsdrivna VW Tiguan med 230 hästkrafter ur fyra cylindrar når sitt maximala vridmoment, 350 Nm, vid ett lägre varvtal än motsvarande dieselmotor. Vridmomentet räcker bra till för avspänd körning även med 1 500 kg släp. Jämfört med dieselmotorn behöver automatlådan växla ned både en och två växlar i de kraftigaste motluten. 

Dubbelkopplingsautomater har historiskt varit mindre lämpade för att finmanövrera med släp, det har varit något av på eller av i kopplingsingreppet. Nu fungerar de i princip lika mjukt som konventionell automat. Bilens frihjulsfunktion används inte med tillkopplat släp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-08-09 20:02
mauros

Intressant skrivet av STOOR...
H-D riktig mc.... skämtar du med mig, det är ju en relik från 60-talet med div. modefieringar, om du tittar riktigt noga så kan du se att bromsar kommer från japan, även vissa modeller har japansk fjädring, så snacka inte om H-D som något stort, har du mc-kort? eller har någonsin suttit och kört en H-D en längre sträcka? Jag har, och jämfört med min Honda VFR var det som en mardröm. Att sen H-D har kört en reklamkampanj år efter år, och vissa har köpt på dessa grunder, graturerar till korttänkthet samt säkert betalt överpris för denna "underbara mc". Om du läser Bike så finns det tester på mc, bla körde man en Honda VFR 5000 mil, och rev sedan motorn i små beståndsdelar, och mätte slitaget,.... som var nästan obefintligt, det om något talar för att även japanarna kan, tycker inte man ska snacka så mycket, när man vet så lite....
Till alla andra ha en skön sommar, oavsett vilken mc ni åker på

#9 • Uppdaterat: 2011-08-09 21:06
hultarn

Stoor: visst gör japanerna ofta kopior, fast oftast bättre än originalet.
De är mycket duktiga på att få hojarna att funka länge och bra.
Något som vissa andra inte lyckas med, t.ex. H-D.

Där är det 90% status och 10% teknik. Förutom de nya V-rod, där Porsche har hjälpt H-D. Där är det goda prestanda och bra bromsar, men så är det knappt att ägare av de vanliga H-d vill erkänna V-Rod.

BMW har kommit mer fler och roligare hojar på senare år, men det tog bra många år innan de började göra hojar med fler än 2 cylindrar.

Där var ju japsen ledande i många år, CB750 och Z900 blev storsäljare.

När det gäller Hondas VFR, så är den längsta körsträckan utan reparation 17.000 mil! Kom sen inte och påstå att de inte kan bygga hojar som håller....

Du kan också fråga din poliskompis om de inte har andra hojar än BMW.

#a • Uppdaterat: 2013-07-04 09:21
LC4ever

@Stoor: Har du kört en HD?
Det har jag, absolut sämsta hoj jag någonsin kört.
Skall man ha en pålitlig och driftsäker hoj köper man en japansk eller tysk (BMW). Vill man ha lite karaktär på den så skaffar man italienskt (Ducati och Aprillia).
Själv älskar jag österrikiska KTM, lagom bus och passar min kroppsbyggnad.
HD, en relik från 50-talet med en ram av kokt spagetti och en motor av gjutjärn. Men de har ju alltid haft låsningsfria bromsar :) även om det varit mekanisk sådan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.