Nästa artikel
Toyota återkallar 5 968 Prius i Sverige
Nyheter

Toyota återkallar 5 968 Prius i Sverige

Publicerad 12 februari 2014 (uppdaterad 12 februari 2014)
Ett fel i mjukvaran kan leda till att Toyota Prius går in i felsäkert läge och i värsta fall stannar. Nästan 6 000 bilar återkallas i Sverige.

Modellen som berörs är senaste generationen av hybridbilen Prius som började tillverkas 2009. Varken Prius+ eller Prius Plug-in omfattas av åtgärden.

Totalt kommer 5 968 svenska bilägare uppmanas att besöka verkstad.

– Det är inga delar som ska bytas, vi ska bara programmera om mjukvaran. Det är drygt en halvtimmes jobb, säger Bengt Dalström, informationschef vid Toyota Sweden.

Anledningen är att en transistor i bilens hybridsystem kan bli överbelastad vid kraftiga accelerationer. Om det inträffar tänds en varningslampa, men om den ignoreras kan bilen gå in i felsäkert läge med sänkt motoreffekt, och i värsta fall kan bilen stanna.

– Först blir man varnad med varningslampor, så det är ingenting som sker på millisekunder, man blir inte stående någonstans, säger Bengt Dalström.

Globalt omfattar återkallelsen 1,9 miljoner bilar, men enligt Toyota har felet inte orsakat några olyckor och i Sverige har inga fel rapporterats. Bengt Dalström igen:

– Vi har inte haft något fall i Sverige, men vi har haft elva bilar med varningslamporna tända i Europa av totalt 130 000 bilar, så det är inget som händer i varje gathörn.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2014-02-16 15:05
Roy J

Dark Overlord, jag konstaterar själv att det blev lite i mastigaste laget.
Ändå har jag verkligen inte kommenterat varenda inlägg. Däremot har jag läst alla.
Som jag skrivit vid ett tidigare tillfälle, så ser jag det som en artighet att läsa det andra skrivit och inte bara stoppa in mina egna uppfattningar - som dessutom kanske redan någon annan framfört.
Min förhoppning är att mina sammanfattningar (som ytterst sällan blir så här långa) ska ge ett perspektiv på det som händer i trådarna. Kanske få någon ny infallsvinkel och insikt.
Förutsättningen är ju förstås att man läser dem och inte stönar över att det var så många bokstäver.

#12a • Uppdaterat: 2014-02-16 15:17
Tobo

Mycket bra sammanfattning av Roy och ett föredöme för övriga moderatorer.

#12b • Uppdaterat: 2014-02-16 15:24
Hälsingen

Roj J!

Jag gillar din kloka sammanfattning.
Jag vill dock förtydliga ett par saker:
Jag var inledningsvis överdrivet nedlåtande gentemot vissa bilmärken isyfte att synliggöra hur det blir när man är överdrivet svart/vit. Därefter övergick jag till att försöka leda in mina läsare på mitt huvudtema som är följande: vi saknar idag objektiv och vetenskapliga bevis nog för att visa vilken bil som är driftsäkrast. Det är ett faktum:
Exempelvis, om en Rover 75 med 1,8 liters K-motor eller en Nissan Navaro pga sina motorproblem har genomgått omfattande motorrenoveringar strax innan besiktningen vid 10.000 mil så kan de passera bilprovningen hur felfritt de vill, det är ändå inga driftsäkra bilar.

Mitt pedagogiska exempel med Jaguar X-type gentemot Ford Mondeo säger allt. I princip samma bil, men med stora skillnader i Bilprovningens statistik (till Jaguars fördel.)
Denna skillnad är rimligen helt ägarrelaterad, framförallt med tanke på Jaguars blygsamma nätverk av verkstäder i Sverige. Dvs. Personer som köpte en X-type gjorde det ofta med andras pengar, och dessa bilar serverades därefter. (Ett år utsågs just X-type som kvinnornas tjänstebilsfavorit nummer 1.)

Fler exempel finns.
Men nej, Bilprovningens statistik är alls inte heltäckande och säger i egetlig mening inget om driftsäkerhet.

När det gäller Moderatorns inlägg så avsåg det raderade inlägg ett inlägg riktat mot undertecknad och som enkom var ett ganska grovt personangrepp. Författaren till det inlägget har dubbla säta i sitt nickname.

#12c • Uppdaterat: 2014-02-16 19:31
Hälsingen

Okej Leifer...
Min följdfråga blir:.och?

Jag har precis som du också pratat med Bilprovningen, och de säger att Lada sällan har några fel.
Dock har Lada inte lika lång garanti som Toyota, men det kanske beror på att Lada bygger klart sina bilar innan de säljs till kunderna.

Eller vad säger du?

#12d • Uppdaterat: 2014-02-16 19:35
Audi A5 SB

Ja, jag har pratat med bilprovningen jag också. Som tur är kan jag referera till lite mer sanningsenliga underlag är vad leifer kan. Här kan man läsa att Prius 2004 -2009 hamnar på bilprovningens 145:e (!) plats av totalt 157 noterade.

http://www.bilprovningen.se/download/18.10811dba142b782f43e178/1387776234461/%C3%85rsmodell+2009+-+3+%C3%A5r+-+Kontrollbesiktning+PB+2012.xlsx

Det finns några som är sämre, men de är företrädesvis franska märken. Felen i statistiken är märkesrelaterade, så det handlar inte om det där som Raphael drar fram titt som tätt.

leifers besiktningsman finns inte, eller så hade rökt på rejält;-)

Edit; som alla som törs läsa min länk fattat, så rör det sig om årsmodell 2009 som besiktigade 2012.

#12e • Uppdaterat: 2014-02-16 19:46
Audi A5 SB

Kan någon vänlig själ kopiera vad jag just skrev, så att det går upp ett ljus för leifer (som är överbevisad med fakta)? Han har ju blockerat mig, men nog borde han bli upplyst om att hans besiktningsman inte var helt "på"? Eller var han det? ;-)

#12f • Uppdaterat: 2014-02-16 20:04
Dark Overlord

Audis inlägg nedan

Ja, jag har pratat med bilprovningen jag också. Som tur är kan jag referera till lite mer sanningsenliga underlag är vad leifer kan. Här kan man läsa att Prius 2004 -2009 hamnar på bilprovningens 145:e (!) plats av totalt 157 noterade.
http://www.bilprovningen.se/download/18.10811dba142b782f43e178/138777623...
Det finns några som är sämre, men de är företrädesvis franska märken. Felen i statistiken är märkesrelaterade, så det handlar inte om det där som Raphael drar fram titt som tätt.
leifers besiktningsman finns inte, eller så hade rökt på rejält;-)
Edit; som alla som törs läsa min länk fattat, så rör det sig om årsmodell 2009 som besiktigade 2012.

#12g • Uppdaterat: 2014-02-16 20:07
Hälsingen

Jag postar också detta begåvade inlägg då man inte vet hur extremisterna censurerar:

Ja, jag har pratat med bilprovningen jag också. Som tur är kan jag referera till lite mer sanningsenliga underlag är vad leifer kan. Här kan man läsa att Prius 2004 -2009 hamnar på bilprovningens 145:e (!) plats av totalt 157 noterade.
http://www.bilprovningen.se/download/18.10811dba142b782f43e178/138777623...
Det finns några som är sämre, men de är företrädesvis franska märken. Felen i statistiken är märkesrelaterade, så det handlar inte om det där som Raphael drar fram titt som tätt.
leifers besiktningsman finns inte, eller så hade rökt på rejält;-)
Edit; som alla som törs läsa min länk fattat, så rör det sig om årsmodell 2009 som besiktigade 2012.

#12h • Uppdaterat: 2014-02-16 20:20
Audi A5 SB

Tack pojkar! Ser fram emot argumenten;-)

#12i • Uppdaterat: 2014-02-16 20:21
Hälsingen

Audi A5:s statistik är intressant.
Verkar som att Prius lyckats sämre än Lada Niva hos bilprovningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.