Nästa artikel
Toyota återkallar 5 968 Prius i Sverige
Nyheter

Toyota återkallar 5 968 Prius i Sverige

Publicerad 12 februari 2014 (uppdaterad 12 februari 2014)
Ett fel i mjukvaran kan leda till att Toyota Prius går in i felsäkert läge och i värsta fall stannar. Nästan 6 000 bilar återkallas i Sverige.

Modellen som berörs är senaste generationen av hybridbilen Prius som började tillverkas 2009. Varken Prius+ eller Prius Plug-in omfattas av åtgärden.

Totalt kommer 5 968 svenska bilägare uppmanas att besöka verkstad.

– Det är inga delar som ska bytas, vi ska bara programmera om mjukvaran. Det är drygt en halvtimmes jobb, säger Bengt Dalström, informationschef vid Toyota Sweden.

Anledningen är att en transistor i bilens hybridsystem kan bli överbelastad vid kraftiga accelerationer. Om det inträffar tänds en varningslampa, men om den ignoreras kan bilen gå in i felsäkert läge med sänkt motoreffekt, och i värsta fall kan bilen stanna.

– Först blir man varnad med varningslampor, så det är ingenting som sker på millisekunder, man blir inte stående någonstans, säger Bengt Dalström.

Globalt omfattar återkallelsen 1,9 miljoner bilar, men enligt Toyota har felet inte orsakat några olyckor och i Sverige har inga fel rapporterats. Bengt Dalström igen:

– Vi har inte haft något fall i Sverige, men vi har haft elva bilar med varningslamporna tända i Europa av totalt 130 000 bilar, så det är inget som händer i varje gathörn.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

När min PC efter tre år endast gick att starta i felsäkert läge så visade det sig att det bara var att kasta bort och köpa nytt.
Hoppas detsamma inte blir en trend i bilvärlden även om tillverkarna nog skulle vilja det...

#2 • Uppdaterat: 2014-02-12 12:21
Mistro

Felet kan uppstå vid KRAFTIGA accelerationer? - Känns som att det är ganska lugnt då ... ;)
Seriöst känns det som att detta är en för liten ev. defekt som kunde ha åtgjärdats vid sedvanlig service istället för denna återkallning. Verkar snart mer vara ett sätt för Toyota att skapa uppmärksamhet om hur mycket de bryr sig!?

#3 • Uppdaterat: 2014-02-12 13:44
true believer

Men, då är den inte driftsäker bil längre som många toyota inbitna hävdade!

#4 • Uppdaterat: 2014-02-12 14:32
1storstark

Är det Bill Gates fel?

#5 • Uppdaterat: 2014-02-12 14:37
Tobo

Jag instämmer med Mistro: Återkallelsen är nog avsedd som ett sätt att skapa uppmärksamhet om hur mycket Toyota bryr sig, då det i praktiken enligt artikeln inte visar sig vara något fel.

Dock skapar sig då Toyota ett pedagogiskt problem, då många istället associerar återkallelse med fel, istället för omtanke.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-12 14:39
Jocke-A

Alla Toyotas bilar släpps som beta-versioner.
Sedan återkallas de gång på gång, tills de så småningom blir V1.0.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-12 15:19
Mipsson

BIL Gates är nog oskyldig.
Det är väl bra att varnings/info-systemen fungerar - och ska inte ses som att det är "driftosäkert", snarare tvärtom. Om bilen stannar/överhettas utan förvarning - det är ju betydligt sämre.
Däremot borde kanske Toyota bygga in bättre stöd för fjärruppdatering och att deras fordon automatiskt kan rapportera in fordonsrelaterad statistik - du som förare kanske då bara behöver få en notifiering i färddatorn att en förebyggande mjukvarukorrigering skett, och att det är lugnt att köra vidare...

#8 • Uppdaterat: 2014-02-12 15:20
Stefan Eriksson

Bra! Det visar att biltillverkaren tar ansvar för sin produkt och inte nekar till förbannelsen ang. bristfälliga konstruktioner som vissa andra biltillverkare.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-12 16:17
Peter E

Eftersom det endast kan ske vid kraftig acceleration så undrar man ju hur Toyota har upptäckt felet ;-)

#a • Uppdaterat: 2014-02-12 19:56
Stefan Eriksson

Jes, Jag är inte insatt i ev. stämningar. Jag syftar på Mercedes A klass som välte och där Merca länge förnekade allvarliga brister i vägegenskaper samt rostskandalen på Merca från slutet 1990 tal och tidigt 2000 tal som de länge skötte illa innan mediedrevet blev för stort. MIn svärfar drabbades tidigt av rostskandalen och blev illa behandlad och efter nästan 40 år som trogen Merca kund-11 Mercor hatar han märket. Har inget konkret på andra märken. men det känns ofta som en del biltillverkare har väldigt svårt att ta ansvar för konstruktionsfel, framförallt på den Svenska marknaden. De tar ett större ansvar för brister i andra länder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.