Nästa artikel
Toyota återkallar 5 968 Prius i Sverige
Nyheter

Toyota återkallar 5 968 Prius i Sverige

Publicerad 12 februari 2014 (uppdaterad 12 februari 2014)
Ett fel i mjukvaran kan leda till att Toyota Prius går in i felsäkert läge och i värsta fall stannar. Nästan 6 000 bilar återkallas i Sverige.

Modellen som berörs är senaste generationen av hybridbilen Prius som började tillverkas 2009. Varken Prius+ eller Prius Plug-in omfattas av åtgärden.

Totalt kommer 5 968 svenska bilägare uppmanas att besöka verkstad.

– Det är inga delar som ska bytas, vi ska bara programmera om mjukvaran. Det är drygt en halvtimmes jobb, säger Bengt Dalström, informationschef vid Toyota Sweden.

Anledningen är att en transistor i bilens hybridsystem kan bli överbelastad vid kraftiga accelerationer. Om det inträffar tänds en varningslampa, men om den ignoreras kan bilen gå in i felsäkert läge med sänkt motoreffekt, och i värsta fall kan bilen stanna.

– Först blir man varnad med varningslampor, så det är ingenting som sker på millisekunder, man blir inte stående någonstans, säger Bengt Dalström.

Globalt omfattar återkallelsen 1,9 miljoner bilar, men enligt Toyota har felet inte orsakat några olyckor och i Sverige har inga fel rapporterats. Bengt Dalström igen:

– Vi har inte haft något fall i Sverige, men vi har haft elva bilar med varningslamporna tända i Europa av totalt 130 000 bilar, så det är inget som händer i varje gathörn.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11z • Uppdaterat: 2014-02-14 23:03
Hälsingen

Leifer!
Defender är ingen stadsjeep.
Det är en terrängbil.

#120 • Uppdaterat: 2014-02-14 23:06
Hälsingen

Jes_!
Min Ferguson har 14 stjärnor. Fäller jag ned balspjutet har den 19.

#121 • Uppdaterat: 2014-02-14 23:19
Dark Overlord

"Min Ferguson har 14 stjärnor. Fäller jag ned balspjutet har den 19."

Underbar kommentar!

#122 • Uppdaterat: 2014-02-15 15:44
Hälsingen

Tråkigt för Toyota att de inte klarar av att bygga en enda bil som inte behöver återkallas.

Toyota kanske skulle börja samarbete med ryska Lada, som med sin betydligt bättre återkallningsstatistik har lärt sig hur bilar ska byggas.

Eller något annat av alla europeiska bilmärken förståss.

#123 • Uppdaterat: 2014-02-16 11:18
Audi A5 SB

Nu är leifer igång även i denna tråd och missuppfattar saker och ting. Hälsingen berör i sitt inlägg hur Toyota hela tiden återkallas, leifer får det till att det är precis tvärt om;-)

"Hälsingen, det du säger stämmer inte alls, det är helt tvärtom."

Alltså, Toyota återkallas ö.h.t. inte alls. Eller?

#124 • Uppdaterat: 2014-02-16 12:44
Hälsingen

Förnekelsen är total hos vissa märkesentusiaster.
Deras så kallade logik är otrolig:
När Aston Martin återkallade bilar vid ett tillfälle för någon vecka sedan, och när Jaguar återkallade sin XF häromåret pga problem med vindrutetorkare, ja då var detta tecken på bristande kvalitet. När Toyota återkallar bilar gång på gång så är detta däremot ett tecken på hög kvalitet.

Kan någon förklara för mig hur man tänker? Eller har dessa individer bara otur när de tänker?

#125 • Uppdaterat: 2014-02-16 13:06
Roger Skagerström

Min BMW har gått ner i Limp home mode massor med gånger :P Inte fan har den blivit återkallad för det :P

Tror Toyota ser det som en hederssak att återkalla för att från sin sida visa ansvar - man har gjort det lite av sin grej. I tex USA kan det säkerligen vara ekonomiskt med, då man själv erkänner felen innan media hinner göra stora rubriker av det, och man förhoppningsvis slipper stämningar, lemon law-mål etc. Folk som haft andra bilar innan där tillverkaren inte tar sitt ansvar trots fel lär se positivt på det.

Om det blir som nu - väääldigt ofta, så kan det nog baktända och signalera att kvaliteten inte är vad den borde vara. Trots att de troligen inte är sämre än snittet iallafall.

Tänk om VAG återkallat alla bilar med defekta lådor, kamkejdespännare etc. Det skulle bli MINST lika stora återkallningar. Eller BMW med sina insprutningsystem, turboras etc. Felen är allvarligare men folk ser bara att Toyota återkallar och låter hatet flöda :P När de egna favoritmärkena inte är ett dugg bättre, bara att de .. hanterar felen lite annorlunda. Om man säger så....

#126 • Uppdaterat: 2014-02-16 13:45
Roy J

Såg att här var en jämrans massa kommentarer - men vad annat är att vänta när det gäller en japan, till råga på allt en Toyota - och med hybrid. Ajaj! Då bara måste man ju tycka. Mest negativt, antar jag.
Läser och kollar.

Men först några egna reflektioner.
Prius är ju erkänt pålitlig och det här felet bör knappast orsaka någon olycka, så det kunde väl fixas vid normal service. Det kunde räckt med ett meddelande till ägarna.

Prestigelös, tvivlar på att du egentligen behövde byta datorn bara för att Windows gått över till felsäkert läge. Men det kanske var dags ändå.

Mippsons tankar om fjärruppdatering verkar bra.
Tekniken finns och går att göra pålitlig - vilket är ett måste, inte minst med tanke på hackare.

Hanzzon, det du skriver om BMW låter som en av dessa myter som ofta kommer just från någon verkstad där alla faktiskt inte är så kunniga som de försöker ge sken av. Går det sen vidare genom någon bekant, så...

Hälsingen skriver något ogenomtänkt men blir raskt korrigerad av leifer med flera.
Han ger dock inte upp. Generellt kan jag instämma i att bilar överlag håller en bättre och jämnare kvalitet, men fortfarande finns nationella skillnader - vilket i sig är lite märkligt.
Vad NSU beträffar, så utvecklade de en av dåtidens trevligaste bilar, NSU Ro 80 (den med Wankel-motor, som då inte var så hållbar) och K 70 som VW tog över. Också en bra bil. Det finns fler skäl till att bilfabriker lägger ner än att de gör dåliga produkter.

Hälsingen följer upp med ett inlägg som faktiskt dödar hans egna argument. Enligt honom finns det ingenting som är pålitligt när det gäller att bedöma en bils driftssäkerhet - och ändå är han kapabel att göra just detta!
Han backar en del i senare inlägg, angripen av flera. Vad det där huvudsakliga resonemanget är, har jag inte lyckats lista ut.

Jes menar, vad jag kan förstå, att Rover och Saab skulle byggt undermåliga bilar.
Rover 75 är en bil jag fortfarande sörjer. En härlig bil med konsekvent brittisk atmosfär rakt igenom. Byggd med mycket BMW-teknik, men loppet var ändå kört på grund av engelskt strul. Men bilen var bra.
Saab har väl kommit med fler innovationer än något annat märke och 9000 var väl något av det bästa i den klassen när den kom. Sen har väl ekonomin inte varit den bäst skötta och vad GM bidragit med till undergången är väl ingen som riktigt vet.
Men det är en annan historia.

Att leifer i någon mån nu fokuserar på andra egenskaper innebär inte att han ändrat åsikt om det tidigare han skrivit. Han skrev ju där huvudsakligen att Totyota inte använt turbo för att få ner bränsleförbrukningen och få bra lågvarvsegenskaper. Troligen är det så att Prius fortfarande inte är lika rolig att köra, men har andra, kanske viktigare, förtjänster.
Men leifer kan nog svara för sig själv.

Hälsingen återkommer med ett balanserat inlägg om sina tre bilar.
Men visst är det så att vissa fabrikat och modeller generellt är driftsäkrare, rosttåligare eller, trots småreparationer, känns fräschare även efter många år.
Och olika bilprovningars statistik ger faktiskt en ganska bra bedömningsgrund - bättre än ägarenkäter, i vart fall.

Kapten poppar in och jag håller med om att blockering är ett oskick.
Däremot instämmer jag inte i att leifer skulle vara värre än vissa andra. Ingen nämnd...

Med den tendensen som följde ovanstående, förstår jag, utan att ha läst inläggen, att Hackenbush fick lov att ingripa.

En uppmaning:
Sluta med nickdravlet!
Somliga här antar utan att veta att vissa minsann använder sig av olika nick.
Men den diskussionen hör inte alls hemma här!

Jes, du har inte framhållit något särskilt fabrikat, det kan ingen anklaga dig för, men du sticker in en del provocerande kommentarer.
Leifer har knappast "utsett" Pi till någon överdomare.

Krister skriver rättframt att han tycker att Prius är ful - och jag kan nog inte heller påstå att jag tycker att det är en snygg bil, även om den senaste är bättre.

Hälsingen, visst säger bilprovningars statistik en hel del om driftsäkerhet.
Och du och Jes bör sluta tjata om nick med åtföljande anklagelser!

Kapten, det finns här ingen anledning att stänga av leifer!
Gudarna ska veta att jag inte alltid instämt i hans åsikter - men även hållit med honom ibland.
Det finns fler här som tidigare fastnat i rena ställningskrig som kunnat pågå hur länge som helst.

Jes, din anmälan av leifer kan knappast vara seriös med tanke på hur du själv skriver.
Jag tycker det kan vara OK med en och annan gliring, men aldrig rena personpåhopp med förnedrande tillmälen!
Så, leifer, Hälsingen och några andra, tänk på vad ni skriver.

Att leifer skriver om japanska bilar och då i synnerhet Toyota har somliga beklagat sig över. Men vad handlar då tråden om?

Hälsingen, återkallande behöver inte alls vara ett mått på bristande kvalitet jämfört med andra som inte återkallar. Det här går för övrigt lite i vågor. En tid låg Volvo i så fall inte så bra till. En tid BMW. En annan Ford. Så kan man fortsätta.
Flera tillverkare brukar ha en del fel på nyintroducerade modeller, men de fixas snabbt till i produktionen och de redan släppta fixas på normal service - ibland utan att kunderna vet någonting.
Det måste väl ändå vara bättre med ett eventuellt fel som åtgärdas än ett som inte gör det.

Hälsingen, ditt inlägg 14-02-14 22:29 får stå kvar som ett avskräckande exempel.
Så där skriver man inte!
Och, Jes, det blir inte bättre med dina kommentarer.
För övrigt begriper jag inte vad din Phaeton har i den här tråden att göra.

#127 • Uppdaterat: 2014-02-16 13:48
Roy J

Jämrans vad långt mitt föregående inlägg blev!

Tack för ditt senaste inlägg, Roger!
Det återförde kommentarerna till vuxenvärlden.
Jag var allvarligt inne på att radera i stort sett hela två sidor av barnsligt nonsens.

#128 • Uppdaterat: 2014-02-16 13:54
Dark Overlord

Jag skulle uppskatta om Roy kunde sluta med sina spaltmeter av sammanfattningar kryddat med hans egna domar som om han satt med något slags facit. Jag har redan läst alla inlägg och har mina åsikter klara angående dessa. Det finns ingen anledning att skriva ner varenda jävla inlägg och sina egna åsikter om varenda jävla inlägg i ett jävla inlägg som är 1 km långt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.