Under juni nåddes den högsta andelen miljöbilar någonsin och dessutom dämpades nedgången för bilmarknaden. Se hela listan med nyregistrerade bilar.
Enligt Bil Swedens återkommande månadsstatistik registrerades 22 393 nya personbilar under juni. Det är en minskning med 6,5 procent i jämförelse med samma månad förra året då nästan 24 000 personbilar registrerades - trots att juni i år innebar två extra registreringsdagar.
Detta är ändå ett glädjande besked för branschen, om än ett svagt sådant, eftersom minskningen hittills i år varit 26,3 procent.
Rekord för miljöbilar
Andelen miljöbilar var under juni den högsta någonsin och uppgick till 43,5 procent. Under samma månad förra året låg andelen nyregistreringar på 35,7 procent. En trolig förklarning är att många bilister tidigarelade sitt bilköp för att kunna ta del av miljöbilspremien som försvinner i dag, 1 juni.
Volvo toppar
Volvo fortsätter som förväntat sin dominans bland registreringar av personbilar. Här är tätplaceringarna:
Volvo V70II med 9 100 registreringar (förra året 11 727)
Volvo V50 5 318 (6 195)
VW Golf 4 033 (6 171)
VW Passat 3 476 (3 010)
Saab 9-3 2 592 (7 136)
Kia Cee'd 2 591 (1 857)
Ford Focus 2 562 (3 526)
BMW 3-Serie 2 324 (2 308)
Audi A4 2 290 (3 778)
Toyota Avensis 2 028 (1 851)
Detta är ändå ett glädjande besked för branschen, om än ett svagt sådant, eftersom minskningen hittills i år varit 26,3 procent.
Rekord för miljöbilar
Andelen miljöbilar var under juni den högsta någonsin och uppgick till 43,5 procent. Under samma månad förra året låg andelen nyregistreringar på 35,7 procent. En trolig förklarning är att många bilister tidigarelade sitt bilköp för att kunna ta del av miljöbilspremien som försvinner i dag, 1 juni.
Volvo toppar
Volvo fortsätter som förväntat sin dominans bland registreringar av personbilar. Här är tätplaceringarna:
Volvo V70II med 9 100 registreringar (förra året 11 727)
Volvo V50 5 318 (6 195)
VW Golf 4 033 (6 171)
VW Passat 3 476 (3 010)
Saab 9-3 2 592 (7 136)
Kia Cee'd 2 591 (1 857)
Ford Focus 2 562 (3 526)
BMW 3-Serie 2 324 (2 308)
Audi A4 2 290 (3 778)
Toyota Avensis 2 028 (1 851)
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Miljöbilar är bra för den svenska miljön - konstigare än så är det inte!
Bra att vi börjar fatta det och att företagen ställer krav på att deras leasing-/företags-/förmånsbilar ska vara av miljötyp. Dessa bilar blir ju sen normalt privatkörda/-köpta efter 3 år och sen i ytterligare ca 15 år!
Vilken miljö då, vi behöver koldioxid för att inte frysa ihjäl också. Vem bryr sig om ozonskiktet numer?
Skulle vara elbilsinnehavarna, men handen på hjärtat vem vill bli sådan?
Det är dumt med bara en miljögräns. Flera steg gör det fördelaktigt att välja den bil som är minst dålig för miljön i varje storleksklass.
Handen på hjärtat, Algot, vem vill bli en sån som du? Humorförsök (antar jag) helt utan humor.
Hur kommer det sig att Fiat Ducato ligger på 28 plats bland personbilar. Den hör väl till transportfordon eller???
Algot, vi behöver annat än koldioxid för att inte frysa ihjäl. Ett bra medel är vattenånga som till 98% är den "gas" som håller värmen kvar på jorden. Övriga "thermosgaser" utgör 2% av vilka koldioxid är en. Tänk vad kallt det blir på vintern när det är molnfritt om natten.
S-E S
Bilarna släpper också ut vattenånga. En bil som går på metangas släpper ut dubbelt så många vattenmolekyler som koldioxidmolekyler. Representanter för IPCC hävdar att människan bara indirekt påverkar mängden vattenånga i atmosfären. Så fel de kan ha dessa professorer som borde representera vetenskapen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.