Bilförsäljningen i Europa fortsätter att backa. I november föll försäljningen med nära 26 procent - och både Saab och Volvo störtdök.
Det är ACEA som rapporterar om att nybilsförsäljningen knappt har styrfart i Europa. Under november månad minskade försäljningen med 26 procent jämfört med samma månad i fjol.
Nedgången drabbade i stort sätt samtliga bilfabrikanter - och det är endast Audi och Jaguar som ökade något. Ford backade med 17 procent, Peugeot med 29 procent, Renault 23 procent och Volkswagen 18 procent.
Hittills i år har försäljningen i Europa minskat med 7,1 procent jämfört med i fjol.
Motigt för Saab och Volvo
Både Saab och Volvo backade ordentligt under november månad. Saab minskade försäljningen med 45 procent jämfört med samma månad i fjol och Volvo redovisade ett tapp på 30 procent.
Totalt har Saab förlorat 21 procent i år och Volvo 14,8 procent jämfört med i fjol.
Endast tre länder ökar
Försäljningen minskar över hela Europa och endast i Finland, Polen och Tjeckien såldes det fler bilar i november jämfört med samma period i fjol.
Nedgången drabbade i stort sätt samtliga bilfabrikanter - och det är endast Audi och Jaguar som ökade något. Ford backade med 17 procent, Peugeot med 29 procent, Renault 23 procent och Volkswagen 18 procent.
Hittills i år har försäljningen i Europa minskat med 7,1 procent jämfört med i fjol.
Motigt för Saab och Volvo
Både Saab och Volvo backade ordentligt under november månad. Saab minskade försäljningen med 45 procent jämfört med samma månad i fjol och Volvo redovisade ett tapp på 30 procent.
Totalt har Saab förlorat 21 procent i år och Volvo 14,8 procent jämfört med i fjol.
Endast tre länder ökar
Försäljningen minskar över hela Europa och endast i Finland, Polen och Tjeckien såldes det fler bilar i november jämfört med samma period i fjol.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre besiktningsresultat mätt, PER ÅR, eftersom bilarna besiktigas en gång PER ÅR.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.