Bilåret 2008 avslutades med ett sista ras i Europa. Det visar försäljningsstatistik från branschorganisationen Asea - där Saab placerar sig i bottenskiktet.
- Biltillverkarna står inför allt mer tveksamma köpare och ropar nu på hjälp från myndigheterna för att stimulera ekonomin, minska kreditproblemen och återfå köparnas förtroende, säger Christian Streiff, ordförande i ACEA och vd för PSA Peugeot Citroën.
Nybilsförsäljningen i Europa minskade med 17,8 procent i december 2008 i jämförelse med samma period 2007. Därmed minskade det totala antalet nyregistreringar under året med 7,8 procent, vilket är den största nedgången sedan 1993.
Motigt för Saab
För Saab blev 2008 ett år fyllt med motgångar. Biltillverkaren förlorade 22,7 procent av nybilsförsäljningen jämfört med 2007. Detta innebär att endast Alfa Romeo (minus 29,1 procent), Lexus (minus 25,7) och Land Rover (minus 25,2) visar upp sämre försäljningssiffror i Europa.
Bättre för Volvo - men ändå minus
Även Volvo backade under 2008 och sålde 10,8 procent färre bilar i Europa. Hela Fordkoncernen minskade med 4,1 procent.
Nissan mot strömmen
Ett antal biltillverkare lyckades ändå gå mot strömmen och sålde fler bilar under 2008 än 2007. Bland annat Nissan som ökade med 8,8 procent och Dacia, som kunde visa en ökning 6,2 procent.
Återstår att se hur försäljningen utvecklas under 2009.
Nybilsförsäljningen i Europa minskade med 17,8 procent i december 2008 i jämförelse med samma period 2007. Därmed minskade det totala antalet nyregistreringar under året med 7,8 procent, vilket är den största nedgången sedan 1993.
Motigt för Saab
För Saab blev 2008 ett år fyllt med motgångar. Biltillverkaren förlorade 22,7 procent av nybilsförsäljningen jämfört med 2007. Detta innebär att endast Alfa Romeo (minus 29,1 procent), Lexus (minus 25,7) och Land Rover (minus 25,2) visar upp sämre försäljningssiffror i Europa.
Bättre för Volvo - men ändå minus
Även Volvo backade under 2008 och sålde 10,8 procent färre bilar i Europa. Hela Fordkoncernen minskade med 4,1 procent.
Nissan mot strömmen
Ett antal biltillverkare lyckades ändå gå mot strömmen och sålde fler bilar under 2008 än 2007. Bland annat Nissan som ökade med 8,8 procent och Dacia, som kunde visa en ökning 6,2 procent.
Återstår att se hur försäljningen utvecklas under 2009.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.