Antalet nyregistrerade bilar minskade marginellt under oktober. Det menar Bil Sweden bekräfta att marknaden är på återhämtning. Samtidigt visar Volvo stabila siffror medan Saab fortsätter att rasa.
Under oktober registrerades 21 783 nya personbilar i Sverige, enligt branschorganisationen Bil Swedens oktoberstatistik. Summan kan jämföras med de 22 299 personbilar som registrerades under samma månad förra året.
Liten tillbakagång
Minskningen i jämförelse med samma månad i fjol är 2,3 procent.
- Personbilsregistreringarna minskade marginellt i oktober och bekräftar den trend vi sett under de senaste månaderna med en successiv återhämtning på marknaden, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Hittills i år har 173 914 personbilar registrerats, jämfört med 219 210 förra året - vilket ger en minskning på 20,7 procent.
En dag mindre
Med tanke på att oktober innebar en registreringsdag mindre än förra året kan statistiken tolkas som en liten uppgång.
- En registreringsdag mindre motsvarar ca 5 procent färre registreringar, säger Bertil Moldén.
Starka siffror för dieselbilar
Ur statistiken kan också utläsas att en stor andel dieselbilar nyregistreras. I oktober var 44,1 procent dieselbilar, den näst högsta månadsnoteringen någonsin.
- Så sent som 2005 låg dieselandelen i Sverige på bara 10 procent, säger Bertil Moldén.
Ned för Saab, stabilt för Volvo
Under oktober backar Saab med ungefär 70 procent efter att endast 588 nyregistrerade bilar, i jämförelse med 1982 förra året.
Volvo däremot ligger i någorlunda fas med förra årets resultat och minskar endast med 2,8 procent i oktober. Minskningen kan ses som marginell med tanke på att Volvo backat 17 procent under hela året.
Relaterade dokument
Topplistan
Registreringar hittills i år, samma period förra året inom parantes.
Volvo V70II:
16 675 (18 535)
Volvo V50:
9 065 (9 923)
VW Golf:
7 139 (9 729)
VW Passat:
7 090 (5 063)
Kia Cee'd:
4 670 (3 055)
BMW 3-Serie:
4 253 (3 681)
Ford Focus:
4 179 (5 468)
Audi A4:
3 943 (6 471)
Saab 9-3:
3 831 (11 038)
Toyota Avensis:
3 276 (2 623).
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att bilindustrin skulle stabiliseras fort, är det nog ingen som förväntar sej. Orsaken är framförallt följande:
1) Finanskrisen har påverkat möjligheten att finansiera sina bilköp har minskat för såväl företag som privatpersoner.
2) Mer intressant än själva minskningen är att företagen börjat handla bilar i samma segment som privatpersonerna... dvs.mindre bilar.
3) Nya småbilar tar över marknaden mer och mer.
Eftersom statens subventioner av miljöklassade bilar upphört så skedde än större registrering av dessa bilar lite grann i förtid - så den ökningen som då blev omvandlas nu till motsvarande minskning.
Dessutom har Saabs minskning som är dramatiskt inte inneburit att alla som skulle köpt en ny Saab valt ett annat märke som man tycks tro. Istället är det så att många Saab-ägare väntar på den slutgiltiga lösningen för Saab...Då kommer man att köpa Saab igen, och ökningen för Saab kommer att framstå lika dramatisk som minskningen gör nu...förutsatt att man plockar fram modeller som marknaden vill ha.
Visst kan det vara så, när det gäller Saab, att man väntar på nya modeller. Men hur många väntar på denna stora bil i verkligheten? Företag, ja kanske, men inte privat i så stor omfattning, att man återtar marknadsandelar. De bilar som finns tillverkas ju fortfarande, men köparna hittar andra bilar helt enkelt. 9-3 an som modell är ju den nyaste, men även den rasar i försäljningsstatistiken, trots att det för närvarande inte finns någon ersättare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.