En sportbilstillverkare, en före detta vice statsminister, en Formel 1-chef samt två ytterligare investmentbolag. Det är en brokig skara som nu vill ta över Saab.
Bara timmar innan GM:s senaste tidsfrist gick ut på torsdagen gjorde flera nya Saabintressenter sig till känna.
Spyker är med
Först ut var den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars.
Tidigare har företaget ansetts som det mest realistiska alternativet för att köpa Saab sedan Koenigsegg Groups sorti.
Nu bekräftar företaget att ett förnyat bud är lämnat till GM.
- Vi har en fortsatt konstruktiv dialog med GM om förvärvet av Saab, säger Spyker Cars vd Victor Muller i en kommuniké.
- Vi tror att varumärket Saab har stor potential och skulle vilja slutföra en affär så fort som möjligt, säger han.
Genii ansluter i sista stund
Därefter hoppade det Luxemburgbaserade investmentbolaget Genii Capital på tåget.
Tillsammans med den skandalomsusade Formel 1-bossen Bernie Ecclestone meddelar företaget att ett bud nu ligger på GM:s bord.
Namnkunnig svensk grupp
Till synes från ingenstans dyker även en svensk grupp upp som vill köpa Saab.
Gruppen består bland annat av Jan Nygren som tidigare varit socialdemokratisk samordningsminister och dessutom vice statsminister.
Jan Nygren har även varit ordförande för SSU, vice vd på Saab AB och är i dag ordförande i Högskolan Västs styrelse.
- Jag är del av en grupp som visat formellt intresse för att klara Saab undan nedläggning, säger han till TTELA.
Dessutom ingår Håkan Samuelsson, tidigare chef för lastbilstillverkaren MAN, i gruppen.
Nygammal bekantskap
Därtill tillkommer de tidigare uträknade investerarna i amerikanska Merbanco.
Merbanco har tidigare varit med i processen men valdes bort av GM i förmån för Koenigsegg Group.
Nya amerikanare
Som om inte det vore nog anmäler sig också det Floridabaserade företaget AWMS Acquisitions Inc.
Bolaget leds av Al Weintraub och enligt obekräftade uppgifter är deras bud värt 400 miljoner dollar, det enligt webbplatsen Saabsunited.
Ytterligare detaljer om AWMS är i skrivande stund inte kända.
Diskutera: Vilken spekulant vore bäst för Saab?
Spyker är med
Först ut var den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars.
Tidigare har företaget ansetts som det mest realistiska alternativet för att köpa Saab sedan Koenigsegg Groups sorti.
Nu bekräftar företaget att ett förnyat bud är lämnat till GM.
- Vi har en fortsatt konstruktiv dialog med GM om förvärvet av Saab, säger Spyker Cars vd Victor Muller i en kommuniké.
- Vi tror att varumärket Saab har stor potential och skulle vilja slutföra en affär så fort som möjligt, säger han.
Genii ansluter i sista stund
Därefter hoppade det Luxemburgbaserade investmentbolaget Genii Capital på tåget.
Tillsammans med den skandalomsusade Formel 1-bossen Bernie Ecclestone meddelar företaget att ett bud nu ligger på GM:s bord.
Namnkunnig svensk grupp
Till synes från ingenstans dyker även en svensk grupp upp som vill köpa Saab.
Gruppen består bland annat av Jan Nygren som tidigare varit socialdemokratisk samordningsminister och dessutom vice statsminister.
Jan Nygren har även varit ordförande för SSU, vice vd på Saab AB och är i dag ordförande i Högskolan Västs styrelse.
- Jag är del av en grupp som visat formellt intresse för att klara Saab undan nedläggning, säger han till TTELA.
Dessutom ingår Håkan Samuelsson, tidigare chef för lastbilstillverkaren MAN, i gruppen.
Nygammal bekantskap
Därtill tillkommer de tidigare uträknade investerarna i amerikanska Merbanco.
Merbanco har tidigare varit med i processen men valdes bort av GM i förmån för Koenigsegg Group.
Nya amerikanare
Som om inte det vore nog anmäler sig också det Floridabaserade företaget AWMS Acquisitions Inc.
Bolaget leds av Al Weintraub och enligt obekräftade uppgifter är deras bud värt 400 miljoner dollar, det enligt webbplatsen Saabsunited.
Ytterligare detaljer om AWMS är i skrivande stund inte kända.
Diskutera: Vilken spekulant vore bäst för Saab?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gm visar med styrka vad dom egentligen är för nåt, ingenting annat än en simpel bilhandlare som helst vill sälja till överpris, alla företag som varit intresserade har nog haft kapital att visa, fast troligen för lite för GM:s tomma plonka..
Sannolikt är samtliga intressenter lämpligare än att Saab hamnar i Kina som Volvo för då tror jag det är kört om ca 5år. Kanske Saab blir den enda biltillverkaren i Sverige`?
Som alltid med AMERIKANER : De tror sig ALLTID vara STÖRST , BÄST och Vackrast . Att GM skulle sälja till RYSSAR , hahahahahaha!
Till något investmentbolag , KNAPPAST !
Till FORD , ALDRIG !
VAD finns det då kvar för några som ev. skulle kunna få köpa SAAB ??????
Detta börjar likna filmeposet "jorden runt på 80 dagar"....
Jag tror att detta är ett spel för gallerierna. Om GM velat sälja SAAB så hade man sålt till Spyker för några veckor sedan. Nu tar man tydligen hellre den kostnad på kanske 15 miljarder kronor som det innebär att lägga ner SAAB med respekt för alla avtal etc. som skall uppfyllas. Hade man sålt SAAB så hade man blivit av med förlustobjektet och dessutom fått pengar.
I övrigt tycker jag om amerikaner Alla svenskar är inte som Mona Sahlin eller andra toppar i detta land...
Jag tycker det är ganska naivt att tro att GM tar sitt ansvar med respekt för avtal när det gäller försäljning och garantier m.m.
Det är väl för sjutton inget socialkontor!
Nej, så långt därifrån det går att komma.
Man ser naturligtvis enbart till att få ut så mycket i reda pengar som möjligt för att betala tillbaka till amerikanska staten så att man åter får kontroll över företaget.
Allt snack om "konstruktiv avveckling under ordnade former" är bara skitsnack!
Det finns egentligen inga spekulanter på Saab. Kan en före detta socialist politiker köpa Saab?
Kan jag köpa Saab?
Jag funderar allvarlig på att lägga ett bud på SAAB!
Jag menar, kan dom, så kan väl för jösse namn även jag! Jag har ju en sak gemensamt med tidigare budläggare- inga slantar! Men man får ju i vart fall uppmärksamhet!!
En annan idé är ju att göra en "såpa" av hela historien! Är inte TV4 intresserad?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.