Nu förklarar GM-chefen Bob Lutz hur biljätten resonerar när det gäller avvecklingen av Saab. Han är tveksam om nya Saab 9-5 någonsin kommer att se dagens ljus.
Bob Lutz är vice ordförande för General Motors och är känd för sina frispråkiga uttalanden.
Nu ger han sig in på att förklara GM:s agerande i Saabaffären när han träffar nyhetsbyrån TT på bilsalongen i Detroit.
"Hellre nedläggning än dålig köpare"
Bob Lutz berättar att GM hellre lägger ner Saab än säljer till en köpare som bolaget inte tror på.
- Annars riskerar vi ändå att stå där med alla kostnader, säger Bob Lutz och syftar bland annat på eventuella skadestånd från återförsäljare.
Angående Saabs framtid är Bob Lutz tydlig.
- Vi har tryckt på avvecklingsknappen och nu tänker vi avveckla bolaget, säger han.
- Hellre ett slut med terror än terror utan slut.
"Stor förmögenhet krävs"
Bob Lutz är inte direkt inblandad i turerna kring Saab och kan inte värdera buden som nyligen kommit in.
Han är däremot tydligt om vad som krävs för att ta över Saab.
- Om man vill göra en liten förmögenhet på Saab måste man starta med en stor förmögenhet, säger han.
- Men vi kan inte titta på förslag efter förslag utan vi måste börja avvecklingen. Om det kommer ett riktigt bra erbjudande på vägen så är det klart att vi tar det. Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ner.
"Riskerar alla kostnader"
Bob Lutz förklarar också att GM vet vad en nedläggning av Saab kommer att kosta.
- Den kan vi avsätta pengar för och sedan är det färdigt. Men om vi säljer och det inte fungerar så riskerar vi att få ta alla kostnader ändå, säger han.
"9-5 ser aldrig dagens ljus"
De senaste dagarna har uppgifter cirkulerat i medier om att ny Saab 9-5 är på väg till Kina för att säljas som en Buick.
Dessa uppgifter dementerar Bob Lutz.
- Nej, det är helt fel. Den ska inte bli en Buick. Inte i USA, inte i Kina och inte någon annan stans heller.
- Det kan helt enkelt bli så sorgligt att den aldrig ser dagens ljus trots att det är en fantastisk bil, säger Bob Lutz.
Diskutera: Hur tycker du GM har resonerat? Hur ser du på nya Saab 9-5:s framtid?
Nu ger han sig in på att förklara GM:s agerande i Saabaffären när han träffar nyhetsbyrån TT på bilsalongen i Detroit.
"Hellre nedläggning än dålig köpare"
Bob Lutz berättar att GM hellre lägger ner Saab än säljer till en köpare som bolaget inte tror på.
- Annars riskerar vi ändå att stå där med alla kostnader, säger Bob Lutz och syftar bland annat på eventuella skadestånd från återförsäljare.
Angående Saabs framtid är Bob Lutz tydlig.
- Vi har tryckt på avvecklingsknappen och nu tänker vi avveckla bolaget, säger han.
- Hellre ett slut med terror än terror utan slut.
"Stor förmögenhet krävs"
Bob Lutz är inte direkt inblandad i turerna kring Saab och kan inte värdera buden som nyligen kommit in.
Han är däremot tydligt om vad som krävs för att ta över Saab.
- Om man vill göra en liten förmögenhet på Saab måste man starta med en stor förmögenhet, säger han.
- Men vi kan inte titta på förslag efter förslag utan vi måste börja avvecklingen. Om det kommer ett riktigt bra erbjudande på vägen så är det klart att vi tar det. Allt handlar om att vi måste få mer tillbaka än det kostar att lägga ner.
"Riskerar alla kostnader"
Bob Lutz förklarar också att GM vet vad en nedläggning av Saab kommer att kosta.
- Den kan vi avsätta pengar för och sedan är det färdigt. Men om vi säljer och det inte fungerar så riskerar vi att få ta alla kostnader ändå, säger han.
"9-5 ser aldrig dagens ljus"
De senaste dagarna har uppgifter cirkulerat i medier om att ny Saab 9-5 är på väg till Kina för att säljas som en Buick.
Dessa uppgifter dementerar Bob Lutz.
- Nej, det är helt fel. Den ska inte bli en Buick. Inte i USA, inte i Kina och inte någon annan stans heller.
- Det kan helt enkelt bli så sorgligt att den aldrig ser dagens ljus trots att det är en fantastisk bil, säger Bob Lutz.
Diskutera: Hur tycker du GM har resonerat? Hur ser du på nya Saab 9-5:s framtid?
Fakta - Jaguar E-Pace P250 First edition
Pris, kr: E-Pace från 329 900 kronor, provbilen 635 900 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 440/B 190/H 165/A 268. bagagevolym, l: 577–1 234.
Tjänstevikt, kg: 1 969.
Motor: Tvärställd direktinsprutad fyrcylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 83/92,4 mm, volym 1 998 cm3.Max effekt 249 hk (183 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 365 Nm vid 1 200–4 500 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,0 s.
Deklarerad förbrukning: 7,7 l/100 km. CO2-utsläpp: 174 g/km.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan det vara så enkelt att alla budgivare varit för opålitliga? Isåfall förstår jag GM:s agerande, klart att de inte vill stå kvar med kostnaderna.
Men om GM inte sålt Saab trots att det funnits trovärdiga bud känns det helt idiotiskt.
"Nya" 9-5 är redan för gammal, för stor och för törstig. Dessutom är SAAB är fällda av krokben från både GM och regeringen som inte vågar satsa på svensk bilindustri, utan baktalar SAAB jämt och ständigt.
Nya Saab 9-5:s framtid?! Saab är under avveckling! GM avvecklar pga att slippa betala skadestånd till återförsäljare i USA. De tänker på sitt eget. Saabbilarna var väl lite för omoderna. Livscykler på uppemot 15 år i dessa tider... Men de tog fram nya snygga fälgar varje år. Något som är riktigt pinsamt är Hirsch-mjukvarutrimning från Schweiz. En Hirsch dekal på bakluckan och 20 hästar extra under huven. Man kan lika gärna trimma bilen med hjälp av BSR.
Tyvärr så blir det nog en nedläggning av SAAB. Nya 9-5 är dessvärre helt fel och kan inte konkurrera med AUDI A-6. Har hört att ett av de större bilmärkena kommer att presentera en diesel om 2 år som bara drar 0,2 l /mil. Det hade varit bra om SAAB varit framtidsinriktat inom sådana områden.
Tyvärr sket det sig redan för 20 år sedan när GM blev ägare till Saab. Volvo kommer gå samma öde till mötes nu när det blir kinesiskt.
"Men om vi säljer och det inte fungerar så riskerar vi att få ta alla kostnader ändå, säger han". Bob om någon borde väl veta att man kan friskriva sig från sådana åtaganden. Skriv in en sådan klausul i kontraktet och sälj företaget till någon som vill driva företaget. Att Audi A6 skulle vara en sådan fantastisk bil har inte jag märkt av de 2 jag haft, varken när det gäller bränslesnålhet eller tillförlitlighet. För övrigt så är väl inga opartiska tester genomförda på de nya SAAB bilarna med 1.6 motor. Att den är 15 cm längre än konkurrenterna är då det enda som verkar sänka bilen helt. Tänk om den vore 15 cm kortare än sina konkurrenter, skulle den då vara helt perfekt! Titta på en linjal hur långt 15 cm är, kan det vara det som stjälper hela bilen?
GM gör hellre av sig hellre av med SAAB än att låta de bli en konkurrent, det är vad jag tror verkar som så i alla fall när GM tänker peta ner Saabs modeller i Buick.
Fast GM har ju haft nytta av Saab då de haft bland annat BLS som vart lika som 9-3 eller är saaben kopierad av cadillacen näe knappast.
Fegt av GM att lägga ner, nu när SAAb börjar komma med nya bilmodeller 9-5an är ju revolutionerande jämfört med annat som kommit ifrån Trollhättan på sistonde 9-4X kommer aldrig till produktion då, den som skulle va ett hot mot Volvo XC60 och komma ett år senare, men men XC60n är över 1,5 år gammal nu så va fan..
Synd alla jobb som försvinner..
Tyvärr så har insändaren FESNIK ovan rätt. Svenska företagsägare säljer ut svensk industri för kortsiktiga vinster. Oavsett om de sedan läggs ned eller ej - var står vi i Sverige med vår fina verkstadshistoria sedan då? Kan ingen stoppa denna slakt?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.