Nu inleds försäljningen av Mitsubishi i-MiEV. De första exemplaren av elbilen levereras i början av nästa år och priset blir 379 000 kronor.
Mitsubishi i-MiEV blir den första serietillverkade fyrsitsiga elbilen som börjar säljas i Sverige.
Det meddelar Mitsubishi som nu öppnar för kunder att teckna avtal om att köpa eller leasa bilen.
Inte för privatpersoner
Thomas Holm är vd för Mitsubishi i Sverige:
- Tack vare elbilsintresset och det stora förhandsintresset för vår elbil, tror vi att många företag, kommuner och statliga organisationer som vill bidra till att förbättra miljön kommer att köpa eller leasa vår nya elbil, säger han.
Redan nästa år räknar Mitsubishi med att leverera omkring 800 elbilar i Sverige.
Inledningsvis blir kunderna främst kommuner, energibolag och myndigheter.
- Många av dem har en tradition av att välja miljövänligare alternativ tidigt i teknikskiften, säger Thomas Holm.
379 000 kronor
Förklaringen till att privatpersoner lämnats utanför målgruppen är att priset skjuter i höjden på grund av höga batterikostnader.
Mitsubishi i-MiEV kommer att kosta 379 000 kronor.
Flera organisationer har redan tecknat avtal om att köpa Mitsubishi i-MiEV.
Det gäller bland annat OKQ8, Falu Energi, Fortum, Gävle Energi och Malmö kommun.
Växjö kommun har redan avtalat om att köpa 40 exemplar.
Räckvidd på 10 mil
Mitsubishi i-MiEV är en liten, fyrsitsig elbil som på längden mäter 3,4 meter.
Bilen drivs endast av el som lagras i batterier av typen litiumjon.
Räckvidden uppges vara tio mil på en laddning och toppfarten anges till 130 km/tim.
Redan förra sommaren började bilen säljas i Japan.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi i-MiEV?
Det meddelar Mitsubishi som nu öppnar för kunder att teckna avtal om att köpa eller leasa bilen.
Inte för privatpersoner
Thomas Holm är vd för Mitsubishi i Sverige:
- Tack vare elbilsintresset och det stora förhandsintresset för vår elbil, tror vi att många företag, kommuner och statliga organisationer som vill bidra till att förbättra miljön kommer att köpa eller leasa vår nya elbil, säger han.
Redan nästa år räknar Mitsubishi med att leverera omkring 800 elbilar i Sverige.
Inledningsvis blir kunderna främst kommuner, energibolag och myndigheter.
- Många av dem har en tradition av att välja miljövänligare alternativ tidigt i teknikskiften, säger Thomas Holm.
379 000 kronor
Förklaringen till att privatpersoner lämnats utanför målgruppen är att priset skjuter i höjden på grund av höga batterikostnader.
Mitsubishi i-MiEV kommer att kosta 379 000 kronor.
Flera organisationer har redan tecknat avtal om att köpa Mitsubishi i-MiEV.
Det gäller bland annat OKQ8, Falu Energi, Fortum, Gävle Energi och Malmö kommun.
Växjö kommun har redan avtalat om att köpa 40 exemplar.
Räckvidd på 10 mil
Mitsubishi i-MiEV är en liten, fyrsitsig elbil som på längden mäter 3,4 meter.
Bilen drivs endast av el som lagras i batterier av typen litiumjon.
Räckvidden uppges vara tio mil på en laddning och toppfarten anges till 130 km/tim.
Redan förra sommaren började bilen säljas i Japan.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi i-MiEV?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bra början, även om priset är hutlöst och batterikapaciteten begränsad. Skulle Renault Fluence kosta så mycket/mer? Den går ju 16 mil på en laddning och har säkert ett mycket bra rostskydd också.
Har någon av inköparna jämfört med i-MiEV?
Sen kan man ju fundera på om skattebetalarnas pengar ska gå till svindyra elbilar, när klimatlarmet verkar vara mycket överdrivet - ett påhitt enligt många. Det vi ser är enligt dem naturliga variationer.
Dessutom är det vetenskapligt bevisat att CO2 inte leder till ökad temperatur. Det är ökad temperatur som leder till ökad frisättning av CO2. Borrkärnorna talar sitt tydliga språk. Besök www.friendsofscience.org för mer info. Tyvärr hindrar den dumma/korkade politiska korrektheten att detta faktum kommer fram.
Är detta ett försvarbart bruk av skattepengar? Samtidigt bolmar Vattenfalls kraftverk i Europa ut enorma mängder CO2 från brun- och stenkol...
Mitsubishi i-MiEV skulle passa mig perfekt. Jag "beställde" en så fort det blev möjligt att beställa en, men nu ser jag ut att bli utan därför att SÄLJAREN tycker att det blir för dyrt för mig, kunden! Sverige är ett mäkligt land! Eftersom jag väldigt gärna vill bli elbilsägare innan jag dör, måste jag tydligen emigrera till ett elbilsvänligt land som Danmark, Norge eller Finland.
Erik F: I Sverige används extremt lite offentliga pengar till att ge elbilarna draghjälp i barndomen. Så blir det även nästa år. De flesta av de 800 bilarna köps av privata företag i PR-syfte.Sverige är snart ensamt i världen om att INTE subventionera elbilsköp med 50 000 SEK.
Många har försökt förklara HUR höjd temperatur kan leda till ökad CO2-halt, men ingen har lyckats. Hur ökad CO2-halt leder till höjd temperatur är däremot väldigt välkänt sedan länge. Desutom avger förbränningsmotorer en massa andra otrevligheter som det talas alldeles för tyst om i detta hästkraftsdyrkande bensinkramarland.
Man får mycket bensin för 379 000, eller en rätt så skaplig BMW med snåldiesel. Man får väl åka vidare som vanligt och köpa utsläppsrätter för gör man det kör man utan avgaser eller hur?
TENNA: Är det inte bl.a. så, att när jorden värms upp - framför allt de frusna/kallare områdena - så tinar marken och då frigörs de gaser som legat lagrade i markens permafrost, samt att förmultningen återupptas med än mer bildande av CO2, CH4 etc.?
I vilket fall som helst så är mönstret tydligt - när CO2-halten i atmosfären ökat i historien (vulkanutbrott etc.) så har man inte sett en temperaturökning, men när temperaturökning skett (p.g.a. ökad solaktivitet, som nyligen skett) så ser man att CO2-halten ökar, men först 800 år efteråt - av någon anledning. Av någon anledning frågar man inte geologer, verkar det som, som är experter på att tyda borrkärnor etc. Man frågar mest meteorologer och den nyare gruppen klimatologer. Geologerna är de som vet mest om jordens historia.
Lika bra att ni alla börjar fundera /ställa in er på det här med elbil. Alla kommer om 5-15 år alla ha någon form av el/ -hybridbil. Vi inom energi-/byggsektorn planerar (imorgon) in detta i våra olika system. Produktionspriserna är kraftigt på väg neråt och elenergin kostar ung 10% jmf med trad. drivmedel för bilar. Det blir mkt inbesparade drivmedelspengar det!! Ca 25 000:- / år för en som kör 3 000 mil. På 15 år blir det 375 000:-....vem sa att elbil blir dyrt!
Erik F: Vi är, som det heter på nysvenska "way off topic", men det var du som började. Visst är klimatförändringen självförstärkande. Därför ligger barnbarnen riktigt risigt till. Jag hoppas verkligen att du har rätt och jag fel, så du kan se barnbarnen i ögonen om 30 år, men allt mindre tyder tyvärr på det.
Hur som helst så dras ju brum-brum-bilarna med en massa andra problem som Peak Oil, försurande och övergödande kväveoxidutsläpp som också bidrar till marknära ozon, cancerframkallande partiklar och buller.
Bilar som Mitsubishi i MiEV kan vara en del av lösningen på de problemen. Eftersom det finns få sådana som jag och många som du i detta land, så släpas Sverige motvilligt in i elbilsåldern istället för att visa världen vägen bort från oljeberoendet.
Visst är bilen väldigt dyr, men det är inte det som är det största problemet. Det som gör elbilar ointressanta under överskådlig tid är att batterierna förutom att vara enormt dyra även har begränsad livslängd. Man får räkna med en kostnad på 15-20 kr/mil! Då har jag antagit att ett batteripaket kostar 150000-200000 kr och har 10 års livslängd samt en årlig körsträcka på 1000 mil. Därför är det klokt att avvakta med elbilar tills utvecklingen kommit längre, och i stället satsa på fungerande teknik för att minska utsläpp av hälsovådliga och miljöförstörande avgaser - nämligen biogas!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.