Testförare Carl Legelius har nu lämnat sin Mitsubishi Lancer Sportback 2,0 Ralliart efter en veckas provkörning.
– Bilen är egentligen en Mitsubishi Lancer Evolution i light-version, säger Carl Legelius.
– Evolution är en riktig busbil på 295 hästar och kostar från 415 900 kronor, medan den här har 240 hästar och kostar 269 400. Trots den prisskillnaden har den här bilen mycket av det som Evolution har: avancerad fyrhjulsdrift, turbomotor och sexstegad låda med dubbelkopplingsfunktion. Och så ser den riktigt tuff ut.
Den kanske viktigaste frågan när det gäller en sådan här bil, hur är den att köra?
– Den är kul och framför allt snabb. Det här är en bil man kan köra länge innan man tröttar och det är också en bil som man kan leva med och samtidigt vara lite entusiast.
– Men då kommer man också till bilens minus.
Vilka är det?
– Den är bullrig med mycket vägljud i kupén, bagageutrymmet är grunt och kort och den är duktigt törstig. Vid blandad körning drar den 1,02 liter per mil. Sen är bränsletanken ganska liten, bara 55 liter, så man kommer inte så långt.
– Men samtidigt är det här inte omöjligt att leva med om man prioriterar prestanda. Då är den här bilen ett fynd.
Vad tycker du om priset?
– Det lär vara svårt att hitta en kombination av prestanda och teknik för de här pengarna. Det kanske går, man ska aldrig säga aldrig, men det är väldigt svårt.
– Man får en mycket kompetent fyrhjulsdriven bil för förhållandevis lite pengar. 269 400 är fortfarande mycket pengar, men för en liknande Audi får du betala 100 000 kronor mer. Den här bilen känns egentligen 50 000 kronor för billig.
Varför tror du att priset är så lågt?
– Mitsubishi har en svag ställning på marknaden, de behöver några sådana här modeller för att få lite uppmärksamhet. Men sen tar man ju mycket mer för Evolution också.
– Men som sagt, den här bilen är 200 000 billigare än värstingvarianten av Evolution. För de pengarna kan man köpa två småbilar.
Och den går att få tag på i Sverige?
– Ja, den har börjat säljas nu.
Du har lämnat ifrån dig bilen nu, saknar du den?
– Så farligt var det inte, så värst betuttad blev jag inte. Jag skulle nog tröttna ganska snabbt på den ändå. Nu inser jag att det här låter ganska gubbigt, men, jag bor i Stockholmsområdet och det blir ganska hetsigt när bilen är så här snabb. Man hamnar ju ändå alltid bakom någon annan till slut.
Pris, kr: 269 400. (Testbilens pris 269 400)
Modell: Femdörrars halvkombi.
Säljstart: Finns nu.
Mått, cm: L 459 B 176 H 152.
Tjänstevik, kg: 1670.
Släpvikt, kg: 1455.
Årsskatt, kr: 2505.
Motor: Tvåliters bensinmotor med turbo. Cylindervolym 1998 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 343 Nm vid 2 500-4 750 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim 7,1 sek. Toppfart 220 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,2 liter/100 km.
CO2-utsläpp: 243 g/km.
Konkurrenter: Subaru Impreza, Audi A3 Sportback, VW Golf GTI mfl.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag måste ha bott för länge i Australien för jag tycker att en vänsterstyrd Lancer ser helt sjuk ut.
Jag tycker att Golf GTI eller Scirocco verkar vara ett mycket smartare köp.
Du får fortfarande en funktionabel bil (Golfen iaf), samma prestanda (tom bättre) med lägre förbrukning och bättre andrahandsvärde.
Det enda du inte får är fyrhjulsdriften, som inte behövs ändå på dessa två bilarna (scirocco+gti).
Tillför bara mer vikt och ger sämre förbrukning och väghållning.
Golfen+Sciroccon ger dessutom en behaglig färd som inte är bullrig, inte ryckig så man känner att man alltid måste köra plattan i botten.
Det är helt enkelt bilar du kan ta de lugnt och fint med när du vill, och dra på som en dåre och den anpassar sig efter de då.
Känns som skribenten trots allt blev betuttad i bilen genom 3/4 av artikeln för att i slutet totalsåga den, kändes inte direkt objektivt...
""- Den här bilen känns egentligen 50 000 kronor för billig."" Säger Testförare Carl Legelius
Den här typen av kommentarer känns för mig väldigt billigt..
Vadå sämre väghållning.
Jag tycker att Saab är en bättre bil. Varför skriver ni aldrig något
positivt om Saab? Det är ju faktiskt den bästa bilen. Viktigt för Sverige
att Saab finns kvar. Saab har bättre vajjrar för handbromsen än alla andra
bilar jag ägt. Och jag har ägt många.
Den här bilen är suverän! Den är rolig att köra och absolut en fara för kortet om man drar motorvägen till jobbet.
Varför skriva mer "positivt" om Saab? Tycker inte att Mitsub. bara suger åt sig positiv kritik, utan det är väldigt blandat.
Mitsub är också påväg upp på marknaden ordentligt nu efter en rätt ordentlig svacka, vilket jag själv tycker är kul. De pengarna som rullar in kan komma att betyda fler, bättre och roliga (!) bilar.
Dessutom finns det ju faktiskt snygga och trevliga miljöbilar därifrån om man nu är intresserad av det.
Själv håller jag mig gärna till deras bilar, dem har det jag letar efter. Allt från terräng till sportiga Lancern!
Provkörde en rad olika bilar och modeller innan jag köpte mig en RA. Är grymt nöjd. Den har större utrymmen än de flesta GTI bilar, något som var viktigt för mig. Men mest föll jag för den fantastiska transmissionen. Går mjuk och midigt samtidigt blixtsnabba växlingar när man så önskar (sportmode). Ex Golf GTI med motsvarande låda känns primitiv i jämförelse.
4-hjulsdrift känns nu också som ett måste, känns fattigt att slira fram så som motorstarka 2 hjulsdrivna bilar gör.
Har sett man säljer nya Ralliart för 240´ vilket känns oerhört prisvärt. Vill man sedan höja effekten och sänka bensinförbrukningen så är det lätt at chippa. Upp mot 300hk är ingen omöjlighet och det kostar inte skjortan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.