Det är inte bara hantverkare, bönder, kraftbolag och liknande som köper pickuper.
Med dubbelhytt kan de faktiskt användas som en kombinerad arbets- och familjebil, vilket många köpare har upptäckt.
Ingen personbil
Men varken komfort eller köregenskaper på L200 lever upp till modern personbilsstandard.
Baksätets ryggstöd är exempelvis nästan lodrätt och sittdynan är lågt placerad.
Komforten i framsätet är dock helt acceptabel.
L200 känns gungig i fjädringen fram, medan bladfjädrarna bak gör bakvagnen stötig.
I kurvorna kränger pickupen rätt rejält. Men L200 är förstås en lastbil och inte någon personbil.
Godkänd i terräng
Flakets förlängning med 18 cm är till stor glädje för den som använder L200 till det den är tänkt för - last.
Men överhänget bak blir också längre vilket är en nackdel vid offroadkörning. Ändå är bilens skogsegenskaper klart godkända.
Vi provkörde på terrängcamp Ekeby strax söder om Stockholm.
Med lågväxel lufsade L200 fram i vattenfyllda diken, branta sandbackar och över stock och sten.
Föraren kan välja mellan bakhjulsdrift, automatisk fyrhjulsdrift samt låst fyrhjulsdrift, beroende på underlag.
L200 finns också med enkelhytt och då blir lastflaket längre - 180 cm jämfört med dubbelhyttens 150 cm.
Vilket man väljer är delvis en fråga om man vill ha baksätespassagerare eller extra mycket last i bilen.
Men det handlar också om utrustningsnivå.
Exempelvis är det bara dubbelhytten som kan fås med femstegs automatlåda, hämtad från terrängbilen Pajero.
Antisladd
Säkerhetsmässigt kan L200 ståta med antisladdsystem och fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov.
Inget som borde imponera egentligen, men L200 är ensam om detta i pickupklassen.
Vi hade inte möjlighet att prova L200 med mycket last, men turbodieseln på 2,5-liter och 178 hästkrafter känns stark och bör klara både last och släp.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi L200?
Relaterade bildspel
Pris från: 309 900 kr.
Modell: Fyrdörrars pickup.
Mått, cm: L 526/B 180/H 178.
Tjänstevikt: 2 090 kg.
Maxlast: 760 kg.
Max släpvagsvikt: 2 700 kg.
Markfrigång: 20,5 cm.
Vadningdjup: 50 cm.
Motor: Fyrcylindrig Common Rail-diesel med turbo och laddluftkylare, cylindervolym 2 477 cm3. Max effekt 178 hk vid 4 000 v/ min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 13,9 s. Toppfart 175 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,1 l/100 km (10,7 ViB-prov).
CO2-utsläpp: 240 g/km.
Konkurrenter: Nissan Navara, Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Ford Ranger, Mazda BT-50 m fl.
Vad nytt? Facelift med ny grill, ny automatlåda och 18 cm förlängt flak.
För vem? Den som lastar mycket och ofta.
Bra köp? Ja, ett av de bättre i klassen.
Plus: Framkomlighet, förlängt lastutrymme, säkerhet.
Minus: Baksäte, köregenskaper.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
L200 är en helt fantastisk bil. Hade förmånen att köra en under älgjakten ifjol, och den var mycket kompetent i skogen. I mitt tycke den perfekta kombinationen av personbil, pickup och terrängfordon. Drog inte så mycket bränsle heller. Runt litern, vilket får anses som bra för biltypen.
Och för den litern får du förmånen att köra ett japanskt lik utan rostskydd. Grattis.
När det gäller rost är det nog ett fel som ägaren har skuld till mer än bilen. Yrkesfolket har sina bilar i samma slitochsläng stil som sina verktyg.
Om Mitsubishi kunde utgå från Outlanderns isolering och hjulupphängning hade L200 varit perfekta familjebilen.
Re: Roland
Det finns pick-up:er i aluminium - rostar aldrig....
Det är marknadens bäst pickup har kört 15000 mil med
mil l200 2007 gått klanderfritt bara sörvat den drar i snitt
litern öven med konstant fyrhjulsdrift toppenbil
du som funderar på en pickup köp en l200.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.