Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi ASX 1.8D
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi ASX 1.8D

Publicerad 4 augusti 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Mitsubishi ASX är bilen för dig som sätter utseendet främst. En tufft formad kaross lär bli det främsta vapnet i slaget om bilköparna för ASX.

Crossover är ett av bilbranschens hetaste modeord och med det menas bilar som är en blandning av suv, traditionell kombi eller familjebuss.

Nissan Qashqai är en sådan bil och den har blivit en succé i Europa. Framgången gör givetvis att konkurrentmärkena vill plocka fram liknande bilar.

Mitsubishi ASX är den senaste i raden av Qashqai-utmanare, en "livsstilskombi" för att uttrycka en sliten klyscha som Mitsubishi själva använder. Köparna väntas komma främst från kombibilar i Golfklassen.

ASX baseras på Mitsubishis suv Outlander, men karossen är avsevärt mindre och bilen har fått snålare motorer, helt i enlighet med vad dagens bilköpare kräver.

Bilen ska konkurrera främst med bilar i Golfklassen och ASX finns både med tvåhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Prognosen är att sälja 1000 bilar i år och det dubbla nästa år, varav merparten med enbart framhjulsdrift.

Designmässigt är ASX ett hopplock av andra Mitsubishi-modeller och har dessutom formats för att påminna om sin främsta konkurrent Qashqai. Om designen kan man ha många åsikter, men de flesta kommer nog att uppfatta ASX som fräck, tuff och lite aggressiv i linjerna.

Insidan är däremot inte Mitsubishi ASX starka sida. Baksätet är trångt, för den som är 177 cm lång räcker inte takhöjden till. Sittdynan är dessutom låg och det är trångt både på bredden och för benen. Inte heller bagageutrymmet är imponerade stort.

Däremot kan många köpare uppskatta sitthöjden i framstolarna, jämfört med andra bilar i Golfklassen. Förarplatsen är hämtad från Outlander, med tydlig instrumentering och välfunna reglage. Sikten, speciellt snett bakåt vid en fickparkering, är dålig. Stolparna är breda.

På vägen känns ASX körtrevlig, utan att vara direkt upphetsande. Vi provade 1,8-liters dieselmotor på 150 hk, med och utan fyrhjulsdrift. Motorn känns pigg och är hyggligt snål, vi mätte omkring 7 l/100 km med fyrhjulsdrift enligt färddatorn. Någon miljöbilsklassad motor finns inte, men lär komma under nästa år.

4WD-systemet är hämtat från Outlander och ställbart i tre körlägen. Men trots det är ASX långt ifrån någon terrängbil. Markfrigången under bilen är bara 17 cm, inte mycket bättre än en vanlig personbil. Vi provade bilen på dålig skogsväg och slog faktiskt i underredet. ASX andas helt klart mer Golfklass än suv.

Enligt Mitsubishi ska ASX klara fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men osvuret är bäst till dess att bilen verkligen är krocktestad.

Instegspriset för ASX med 1,6-liters bensinmotor på 117 hk är attraktiva 184 900 kr. Men med dieselmotor, som Mitsubishi tror blir bästsäljare i Sverige, börjar priserna på 214 900 kr.

Med komfortpaket för 39 900 kr och fyrhjulsdrift för 18 000 kr blir priset 272 800 kr. Det är ganska dyrt för en kombi med högst begränsade utrymmen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi ASX 1.8D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Modellfakta

Mitsubishi ASX 1,8D

Pris, från: 214 900 kr.
Säljstart: September.
Mått, cm: L 429, B 180, H 161.
Tjänstevikt: 1 600 kg.
Max släpvagnsvikt: 1400 kg.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 1 798 cm3, max effekt 150 hk vid 4000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2000-3000 v/ min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 9,7 km/tim, toppfart 200 km/tim.
Förbrukning: 5,7 l/100 km blandad körning.
Co2-utsläpp: 150 g/km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Skoda Yeti, Hyundai IX35, BMW XI, Suzuki SX4 mfl.

Vad nytt? Helt ny bil, som delar viss teknik med suven Outlander.
För vem? Den som sätter utseende och sitthöjd främst.  
Bra köp? Nja, ASX känns inte som marknadens mest motiverade bil, men kommer säkert att finna sina köpare ändå.
+ Tuff design, sitthöjd, relativt låg förbrukning.
- Utrymme, sikt, pris, ej för terrängkörning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-04 15:13
Nils (ej verifierad)

Har provat den och jag tycker den är prisvärd även i diesel och 4WD utförande (ca 242 800 kr ). Priset ovan är för den exklusivaste modellen och om det är värt 30 000 till är väl tveksamt men smaken är ju olika. Mot Nissan Q vinner ASX, trots lite billigare interiör. Mot Hyundai ix35 (som är dyrare) är det tuffar, men utseendet är i mitt tycke snyggare. Subaru Forester är större och dyrare. Men nya Kia Sportage är nog den bästa av alla, utseendemässigt.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-04 16:04
Robert (ej verifierad)

Lite KUGA look a like..?

#3 • Uppdaterat: 2010-08-04 18:00
jarl (ej verifierad)

En mycket fin kärra.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-04 22:25
Emme - den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

Ser ändå rätt okej ut.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-05 10:06
Hugge (ej verifierad)

Jag håller med Nils..
Håll utkik efter Nya Sportage (kommer i sept) den kommer att slå alla konkurenter med hästlägnder plus att du får 7 års garnati....

#6 • Uppdaterat: 2010-08-05 12:00
S-E S (ej verifierad)

Varför en opp och nervänd Audikylare?

#7 • Uppdaterat: 2010-08-05 19:50
olof (ej verifierad)

Hej!
Såg faktiskt denna bil idag i Stockholm. Måste säga att den ser för jäv*** ut!

#8 • Uppdaterat: 2010-08-09 18:18
Herbert (ej verifierad)

Nya Kia Sportage!! Har sett den, provsuttit och klämt lite på den under Noliamässan i Piteå och måste nog säga att den blir en succe. Helt säkert! Den slår ASX i detaljkvalitet och den slår brodern IX35 i design. Sportage har tyngden i linjerna och ändå kompakt. Öppna förresten dörren på en Hyundai IX35 så står det "Made by Kia Motors" på specen/dörrstolpen, det är ju samma koncern. Priserna var preliminära men ca 265 000 kr för en dieselautomat. Vill ha

#9 • Uppdaterat: 2011-01-15 16:32
mama (ej verifierad)

Jag köpte min ASX i oktober.
Älskar min bil!

#a • Uppdaterat: 2011-02-21 12:28
DavidAX (ej verifierad)

Sportage är dyrare med samma utrustning och stora(?) dieseln, på 136 hk. Dessutom är känslan i Kian stor familjebuss. Mitsubishin är betydligt trevligare att köra, med mer under huven och bättre känsla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.