Toyota kommer att få det svettigt för att behålla platsen på hybridtronen. Nu presenteras Kia Ray, hybridkonceptet med en förbrukning på endast 0,139 liter per mil.
Nu ställer Kia in siktet för att utmana Hyundai och framför allt Toyota när det gäller hybridbilar.
På bilsalongen som just nu pågår i Chicago har skynket ryckts från nya konceptbilen Kia Ray.
Framtidsvision
Enligt Kia ska bilen ses som en indikation på den teknik som tillverkaren i framtiden kommer att använda.
Kia Ray är en hybridbil vars egenskaper i de flesta fall kan ledas till att hålla förbrukningen nere.
Drivlinan består av en direktinsprutad 1,4-liters bensinmotor som ger en effekt på 154 hästkrafter.
Dessutom jobbar en elmotor på 106 hästkrafter som levererar kraften till framhjulen via en steglös automatisk växellåda.
0,139 liter per mil
Förbrukningen med denna konfiguration blir endast 0,139 liter per mil.
Batterierna är av typen litiumpolymer och ger en räckvidd på åtta mil med enbart elektricitet.
Total räckvidd med förbränningsmotorn uppges vara 120 mil.
Strömlinjeformad till max
Kia Rays yttre kan enklast beskriva som en sedan, med låg front och högre bakparti.
Kias tekniker har arbetat hårt för att göra bilen så aerodynamiskt effektiv som möjligt.
Några resultat av detta är kameror istället för ytterbackspeglar, slät undersida, borttagna dörrhandtag och smala däck.
Solceller och självmordsdörrar
Dessutom har Kia monterat solceller på bilens glastak för att därigenom spara värdefulla bränsledroppar genom att driva bilens klimatanläggning.
I övrigt är bilen fyrsitsig, har bakdörrar som är upphängda baktill och är baserad på samma plattform som Kia Forte.
Interiören präglas av minimalism, lätta material och en mittkonsol som sträcker sig till baksätet.
Bilen är 4,4 meter lång, har en bredd på 1,850 meter och en höjd på 1,360 meter.
Premiär för EcoDynamics
Kia Ray innebär också premiären för det Kia kallar för EcoDynamics, vilket är tillverkarens program för grönare bilar likt Volkswagens BlueMotion och Fords Econetic.
Vi kan alltså vänta oss att se fler EcoDynamics-emblem på Kiamodeller i framtiden.
Om tekniken i Kia Ray, eller bilen som helhet, ska sättas i produktion är ännu okänt.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Ray?
På bilsalongen som just nu pågår i Chicago har skynket ryckts från nya konceptbilen Kia Ray.
Framtidsvision
Enligt Kia ska bilen ses som en indikation på den teknik som tillverkaren i framtiden kommer att använda.
Kia Ray är en hybridbil vars egenskaper i de flesta fall kan ledas till att hålla förbrukningen nere.
Drivlinan består av en direktinsprutad 1,4-liters bensinmotor som ger en effekt på 154 hästkrafter.
Dessutom jobbar en elmotor på 106 hästkrafter som levererar kraften till framhjulen via en steglös automatisk växellåda.
0,139 liter per mil
Förbrukningen med denna konfiguration blir endast 0,139 liter per mil.
Batterierna är av typen litiumpolymer och ger en räckvidd på åtta mil med enbart elektricitet.
Total räckvidd med förbränningsmotorn uppges vara 120 mil.
Strömlinjeformad till max
Kia Rays yttre kan enklast beskriva som en sedan, med låg front och högre bakparti.
Kias tekniker har arbetat hårt för att göra bilen så aerodynamiskt effektiv som möjligt.
Några resultat av detta är kameror istället för ytterbackspeglar, slät undersida, borttagna dörrhandtag och smala däck.
Solceller och självmordsdörrar
Dessutom har Kia monterat solceller på bilens glastak för att därigenom spara värdefulla bränsledroppar genom att driva bilens klimatanläggning.
I övrigt är bilen fyrsitsig, har bakdörrar som är upphängda baktill och är baserad på samma plattform som Kia Forte.
Interiören präglas av minimalism, lätta material och en mittkonsol som sträcker sig till baksätet.
Bilen är 4,4 meter lång, har en bredd på 1,850 meter och en höjd på 1,360 meter.
Premiär för EcoDynamics
Kia Ray innebär också premiären för det Kia kallar för EcoDynamics, vilket är tillverkarens program för grönare bilar likt Volkswagens BlueMotion och Fords Econetic.
Vi kan alltså vänta oss att se fler EcoDynamics-emblem på Kiamodeller i framtiden.
Om tekniken i Kia Ray, eller bilen som helhet, ska sättas i produktion är ännu okänt.
Diskutera: Vad tycker du om Kia Ray?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tänk att det finns asiatiska bilar som faktiskt är hyfsat snygga. Jag tror verkligen att denna Kia modell blir en svår konkurrent till Toyota. Lycka till Kia!
Den är snygg fram o sida men bak är den skitful
Nu börjar det bli roligt, snygg bil med fina prestanda. Grattis och lycka till KIA.
Lipo batterier brinner lite för lätt för att jag skulle vilja åka i den men de kanske hinner lösa sånt innan den finns att köpa och ingen bil som inte finns att köpa kan väl hota nån kanske c30hybrid om de släpps samtidigt
Kul att nån går ifrån det värsta vansinnet med bilarna nuförtiden, den stora tävlingen om vem som har störst och bredast och lägst däck! Denna totala idioti har fått breda ut sig under många år, så en bil som har under 215-bredd på däcken törs väl inte visa sig längre. Snacka om att gå vilse i pannkakan!
Den här uppgivna bränsleförbrukningen tror jag inte en sekund på!
Rena dumheter.
Jag förstår inte vad man tjänar på att påstå sådana här drömsiffror som det kommer att visa sig vara helt felaktiga.
Lite overkill med 260 hk, för min del, om man tänker sig halva effekten 77+53hk, så kanske prislappen kan bli mer hanterbar.
Om den har en tank på 16.5 liter kan den köra 120 mil... Det är som saabnisse skriver.. trams
Det vore kul om vib kunde tänka lite innan de publicerar. Jag tror rent teoretiskt att man kan få sån besinförbrukning på 40 mil om de första 30 är på el, men det är direkt vilseledande. man bör redovisa båda siffrorna separat (el/bensin) när det gäller laddhybrider.
Kul... den drar altså mindre än svenska Smite "Sveriges nya världsexport" som rubriken säger.
Det mest idiotiska är faktiskt den standardiserade testmetoden utan verklighetsförankring, vilket blir extra tydligt i det här fallet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.