Storsäljande Kia Cee´d kommer i höst med en facelift, bland annat med start-stop-teknik och snålare motorer.
Kia Cee´d har sålt oväntat bra i Sverige och är nästan i kapp klassledaren Golf i registreringsstatistiken. Redan efter 2,5 år på marknaden kommer en delvis omgjord version.
Start-stop strular vid värme och kyla
Exteriört märks främst ny grill och omgjord stötfångare. Interiört hittar vi en ny ratt, modernare instrumentpanel och växelspak.
Under skalet finns det också nyheter, som start-stop-system till bilar med manuell växellåda. Det ska göra att förbrukningen sjunker i stadstrafik. Men systemet fungerar inte om det är för varmt eller kallt, något vi märkte vid provkörningen i 27 graders sensommarhetta. Cee´d vägrade att stänga av motorn automatiskt vid stopp. Anledningen var att klimatanläggningen var påslagen för fullt.
Brister åtgärdade
På vår tidigare långtestbil, en Cee´d från 2007, anmärkte vi på högt buller, stötig fjädring och en krampaktig körställning för gasfoten. De två sistnämnda bristerna verkar vara åtgärdade med nya Cee´d. Styrningen har också bättre känsla än förut.
Däremot är dieselmotorn påtagligt knackig vid acceleration och bensinmotorn rätt surrig i högre fart. Vi provkörde både femdörrars halvkombi och och kombimodellen SW med 1,6-liters dieselmotor. Just kombiutförandet är storsäljande i Sverige. Kia Cee´d framstår då som en relativt rymlig, körsäker, prisvärd bil i Golfklassen, med bra kvalitet och långa garantier.
Grundpriset för femdörrars Cee´d är 147 900 kr, vilket är 6 000 kr mer än tidigare. Tillägget för kombimodellen är 7 000 kr.
Vad nytt? Facelift och snålare motorer.
För vem? Köpare av bilar i Golfklassen.
Bra köp? Ja, Cee´d är ett vettigt köp.
Plus. Säkerhet, kvalitet, garantier, väghållning, utrymme.
Minus. Surrig bensinmotor, knattrig dieselmotor.
Start-stop strular vid värme och kyla
Exteriört märks främst ny grill och omgjord stötfångare. Interiört hittar vi en ny ratt, modernare instrumentpanel och växelspak.
Under skalet finns det också nyheter, som start-stop-system till bilar med manuell växellåda. Det ska göra att förbrukningen sjunker i stadstrafik. Men systemet fungerar inte om det är för varmt eller kallt, något vi märkte vid provkörningen i 27 graders sensommarhetta. Cee´d vägrade att stänga av motorn automatiskt vid stopp. Anledningen var att klimatanläggningen var påslagen för fullt.
Brister åtgärdade
På vår tidigare långtestbil, en Cee´d från 2007, anmärkte vi på högt buller, stötig fjädring och en krampaktig körställning för gasfoten. De två sistnämnda bristerna verkar vara åtgärdade med nya Cee´d. Styrningen har också bättre känsla än förut.
Däremot är dieselmotorn påtagligt knackig vid acceleration och bensinmotorn rätt surrig i högre fart. Vi provkörde både femdörrars halvkombi och och kombimodellen SW med 1,6-liters dieselmotor. Just kombiutförandet är storsäljande i Sverige. Kia Cee´d framstår då som en relativt rymlig, körsäker, prisvärd bil i Golfklassen, med bra kvalitet och långa garantier.
Grundpriset för femdörrars Cee´d är 147 900 kr, vilket är 6 000 kr mer än tidigare. Tillägget för kombimodellen är 7 000 kr.
Vad nytt? Facelift och snålare motorer.
För vem? Köpare av bilar i Golfklassen.
Bra köp? Ja, Cee´d är ett vettigt köp.
Plus. Säkerhet, kvalitet, garantier, väghållning, utrymme.
Minus. Surrig bensinmotor, knattrig dieselmotor.
Relaterade bildspel
Kia Cee´d 1,6 SW CRDi EX Aut komfort
Pris: 201 900 kr.
Säljstart: Oktober.
Modell: Femdörrars kombi.
Mått, cm: L 449/B 179/H 152.
Tjänstevikt: 1 509 kg.
Motor:
Rak fyrcylindrig dieselmotor på 1 582 cm3. Max effekt 115 hk vid 4
000/v min. Max vridmoment 255 Nm vid 1 900-2 750 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim 12,8 s. Toppfart 180 km/tim.
Förbrukning: 5,7 l/100 km blandad körning (4,5 manuell).
C02-utsläpp: 151 g/km (119 g/km manuell).
Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Renault Megané, Peugeot 308 med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Usch. KIA är verkligen inget jag skulle vilja äga. Så uddlöst man trillar av pinn.
Om man vill ha en miljöbil som är en kombi samt inte går på etanol är KIA Cee'd ett utmärkt alternativ.
Interiören är något plastig och stolarna på tok för hårda.
Bortsett från det så är KIA Cee'd e bra bil.
Jag vara positivt överraskad efter en provkörning i helgen.
Visst är den något uddlös i utformningen men prisskillnaden mot att köpa en annan bil gör att KIA är ett utmärkt köp.
Kia har nog lyckats att göra volymbilar till rätt pris med kvalitè
det kommer att ta några år för oss att fatta det
dessutom kan de göra bilar som sticker ut (Soul)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.