Sydkoreanska Kia visar nu för första gången bilder på sin nya lyxsedan. Modellen kommer att heta Cadenza och efterträder därmed Opirus.
Produktionen av premiumsedanen Kia Opirus inleddes 2003 och följdes upp med en ansiktslyftning 2007. Nu presenterar tillverkaren att man kommer utveckla en ny modell inom samma segment.
Ska bli ledande
Modellen kallar man på den internationella marknaden för Kia Cadenza medan man på hemmaplan nöjer sig med korta Kia K7. Enligt Kia ska modellen bli ledande i segmentet för större premiumsedaner, där man bland annat slåss emot Mercedes E-klass.
Cadenza är i själva verket en produktionsbil tillverkad utifrån konceptbilen KND-5 som presenterades tidigare i år på bilsalongen i Seoul.
- Nya Cadenza kommer att visa den fortsätta utvecklingen för Kias slagkraftiga designspråk genom en harmonisk blandning av ljus och liner. Den kommer också att presentera en ny sorts lyxsedan när det gäller prestanda och teknik, säger Soon-Nam Lee, chef för Kias marknadsföringsavdelning.
"Atletisk design"
De första bilderna av modellen visar att produktionsmodellen är någorlunda trogen konceptbilens design. Kia beskriver själva att man arbetat mot ett atletiskt formspråk, som bland annat ska märkas i de breda strålkastarna och den framstående grillen.
I övrigt är några ingående detaljer inte presenterade, men Kia berättar att Cadenza kommer komma med ett system som välkomnar föraren i kupén genom att tända olika ljuskällor. Dessutom talar man om teknik såsom uppvärmd ratt, automatisk borttagning av kondens från vindrutan och ventilerade stolar.
Premiär senare i år
Vid bilsalongerna i Saudiarabien, Kuwait och Dubai i slutet av året får modellen sin internationella premiär. För närvarande finns inga planer på att lansera Cadenza i Europa.
Film, KND-5 concept:
Ska bli ledande
Modellen kallar man på den internationella marknaden för Kia Cadenza medan man på hemmaplan nöjer sig med korta Kia K7. Enligt Kia ska modellen bli ledande i segmentet för större premiumsedaner, där man bland annat slåss emot Mercedes E-klass.
Cadenza är i själva verket en produktionsbil tillverkad utifrån konceptbilen KND-5 som presenterades tidigare i år på bilsalongen i Seoul.
- Nya Cadenza kommer att visa den fortsätta utvecklingen för Kias slagkraftiga designspråk genom en harmonisk blandning av ljus och liner. Den kommer också att presentera en ny sorts lyxsedan när det gäller prestanda och teknik, säger Soon-Nam Lee, chef för Kias marknadsföringsavdelning.
"Atletisk design"
De första bilderna av modellen visar att produktionsmodellen är någorlunda trogen konceptbilens design. Kia beskriver själva att man arbetat mot ett atletiskt formspråk, som bland annat ska märkas i de breda strålkastarna och den framstående grillen.
I övrigt är några ingående detaljer inte presenterade, men Kia berättar att Cadenza kommer komma med ett system som välkomnar föraren i kupén genom att tända olika ljuskällor. Dessutom talar man om teknik såsom uppvärmd ratt, automatisk borttagning av kondens från vindrutan och ventilerade stolar.
Premiär senare i år
Vid bilsalongerna i Saudiarabien, Kuwait och Dubai i slutet av året får modellen sin internationella premiär. För närvarande finns inga planer på att lansera Cadenza i Europa.
Film, KND-5 concept:
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fortfarande lite själlösa, men KIA är definitivt ett märke att räkna med i framtiden.
Vi får hoppas att den inte smittats av Toyota och Lexussjukan när det gäller mattor och elektroteknik. Om ni tror att jag skojar ska ni läsa dagens nummer av Los Angeles Times.Toyota själv erkänner att en skenande Lexus eller Toyota kan vara helt omöjlig att stoppa. Elektroniken omöjliggör detta. TSV borde få reda på detta.
Frank: Nu har jag läst och sett att de är inte enda bilmärket som drabats men de har som världens största biltilverkare undesökt saken och om mattorna ligger löst får vi svenskar inte köra (säkerhets kontrollen) sen har det även hänt på en Lexus och i den var det inga orginalmattor så jag tror på dig Toyota går inte att stoppa... trots dina försök
Patrik,Läs tidningen igen. Man beräknar att det kommer att kosta ca 3 miljarder kronor att åtgärda bilarna.Varför kan Du inte acceptera fakta. Elektroniken på dessa bilar är problemet.Jag är ingen bilförsäljare av något konkurrentmärke om Du trodde det.
Ang. Lexus och Toyota. Bilarnas dator ger fullgas,styr-och bromsservo försvinner. Man måste hålla in stoppknappen i minst 3 sekunder.Undra på att folk inte hinner klara en sådan situation när dessutom trafiken är mycket tät.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.