Det bjöds på svensk frukost, animerade älgar och svensk popmusik när skynket lyftes från nya Saab 9-5 under helgens bilsalong i Miami.
Vid bilsalongen i Frankfurt i september visades Saab 9-5 för första gången.
Nu har bilen också haft premiär på andra sidan Atlanten när den i helgen visades på salongen i Miami.
Saab 9-5 avtäcks:
Nu har bilen också haft premiär på andra sidan Atlanten när den i helgen visades på salongen i Miami.
Saab 9-5 avtäcks:
Rundvandring:
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En stor, klumpig och otidsenligt bil - som även en amerikan antagligen blir tveksam till !
Saab är helt fel ute, speciellt här i europa (inkl Sverige). Vi vill ha smarta, miljövänliga och prisvärda fordon! Svårare än så är det inte!
Vilken härlig bil. Blir inte detta en succe så vet jag inte vad som ska bli det. Stor och rymlig och förmodlligen till lägre pris än många konkurrenter. Bekväm för oss som är långa och inte får plats i en Prius. Otroligt snygg. Det kommer att finnas en hårddisk för inlägg av mp3-filer också.
Calle dom må va fel ute men det beror inte på vad folk vill ha,det beror på vad folk har råd med.
Jag känner ingen som väljer a3 före a6 eller s40 före s80 om inte ekonomin spelat in.
Saab siktar på 50-60 000 bilar om året och det är inte alls omöjligt om den går hem utomlands.
Haa - jag känner massor av folk som naturligtvis hellre tar en fräck, liten A3:a i st f en stor o klumpig A6:a. S40 är nog för ga o ointressant för att locka köpare, men den otroligt fula o klumpiga S80 är bara såå fel!
Det är nog dax för somliga (troligen rätt många) att tänka om o se till det faktiska behovet. Själv kör jag till 95% ensam i min miljöbil. Tror inte att det är bara jag som använder bilen så. Ser fram mot hybrid o laddbilar med allsköns bränslebesparande teknik. T ex optimerade förbränningsmotor -konstant varvtal vid behov, som går på biodisel / etanol och som laddar batterier. Naturligtvis i en praktisk o liten helst combikaross - typ A4 / BMW3-serien / Focus m fl.
Enligt min åsikt den snyggaste skapelse som Saab har gjort. Hoppas att den är rymligare invändigt än den gamla 9-5:an. Alla tycker nog inte som Calle och vill åka i en trång liten låda som inte behöver så mycket bränsle och därför givetvis inte släpper ut så mycket miljögifter. Personligen åker jag helst i en något större bil som det är lite "space" i och troligtvis är något säkrare om olyckan skulle vara framme.
Det ska ju inte bara vara biligt och miljövänligt, det ska vara trafiksäkert och finnas kvalité också. Och sist men inte minst ska det vara körglädje och komfort också.
Det hade varit roligt om Saab kunde lyckas den här gången och vi kunde få behålla Saab i Sverige.
Lycka till Saab!
Calle är förmodligen ganska ung och åker i en liten fjuttbil och har aldrig haft en riktig bil och fått reda på vad det handlar om.
Han åker förmodligen inte heller längre sräckor än mellan Tensta och till moster Märta i Södertälje.
Jag har haft många bilar, med en vikt av 500kg till betydligt över 2000kg, den jag har nu en 9-5 och det är nog den minsta bil jag kan tänka mig.
Det är också en miljöbil!
Men den nya 9-5 är naturligtvis inte framtagen för Sverige även om jag hoppas att kunna köpa den.
Den är ju tänkt att kunna konkurrera med Audi, BMW och Mercedes modeller i motsvarande klass.
I USA är ju inte det här någon särskilt stor bil utan ganska lagom och om den motsvarar förväntningarna bör den ha en god chans.
Men jag undrar vad som händer med 9-4X?
Klart dom flesta vill ha utrymme krocksäkerhet och komfort. Men sen är det klart att det finns några få som vill ha liten bil för att dom inte klarar att köra en stor eller för att dom inte har råd.
Många som inte har råd skyller dock sitt bilval på annat.
Jag kan lätt erkänna att om jag hade massor med pengar köpte jag inte 9-5 då skulle jag vilja ha en a8 eller s-klass.
Men letade jag bil runt 300 000 så hade nya 9-5 legat riktigt bra till.
Fantastiskt gensvar, dånande applåder från alla 4 som var där och tittade...
SAAB har tyvärr gjort en stor miss i konstruktionen. Takhöjden är alldeles för låg i baksätet för att personer över 185 cm skall kunna sitta där utan att slå huvudet i taket. Det försämrar även säkerheten för baksätespassagerarna samt gör att bilen knappast kommer att kunna användas som taxi eller limosin trotts storleken och längden över 5 m.
Saabnisse.
Jag ska avslöja något för dig....(viskar) Jag har köpt en Saab !!! En Saab 9-5 Aero med automatlåda.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.