"Jag har en Ford S-Max och efter två vintrars brukande så är det stora lackskador på bakdörrarna. Varför tar Ford inte ansvar?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Vi Bilägare uppmärksammade i nr 1/09 problemet med lackskador på Ford S-Max tillverkade före 18 februari 2008.
Ford införde detta datum åtgärder i sin produktion.
Jag har en Ford S-Max tillverkad i januari 2008. Nu efter 16 månader och två vintrars brukande så är det stora lackskador på den utstickande nedre delen av båda bakdörrarna.
Lacken blir blästrad av hjulsprutet från framhjulen. Jag har förgäves försökt få en dialog med min återförsäljare utan att få någon som helst respons. Jag har mycket svårt att tänka mig att det kommer att finnas någon lack kvar på dessa dörrytor om ett par vintrar.
Vad säger lackgarantin om detta? Någon som har samma problem?
Någon som har fått detta åtgärdat? Får man montera skyddsplast på dessa ytor under gällande rostskyddsgaranti?
Mats Jacobsson, Göteborg
SVAR:
Det är viktigt att man inte förväxlar den extra rostskyddsbehandling vi gjort på S-Max och andra Ford-modeller med lackgarantin.
Sedan början av 2008 lägger vi bland annat på extra underredsmassa, extra vax i huv, dörrar med mera som en del i en mer omfattande rostskyddsbehandling för den svenska marknaden.
I fallet som beskrivs så det är utifrån kommande stensprut. Det är inte att anse som tillverkningsfel på lacken som gör att den blir blästrad, utan det är stensprut.
Det är upp till kunden att hålla efter dessa, precis som det är när man får stenskott på motorhuv med mera.
Vad gäller möjligheten att montera skyddsplast för att motverka symptomet så ser vi inga problem med detta.
Ola Norberg, Ford Motor Company AB
FRÅGA:
Vi Bilägare uppmärksammade i nr 1/09 problemet med lackskador på Ford S-Max tillverkade före 18 februari 2008.
Ford införde detta datum åtgärder i sin produktion.
Jag har en Ford S-Max tillverkad i januari 2008. Nu efter 16 månader och två vintrars brukande så är det stora lackskador på den utstickande nedre delen av båda bakdörrarna.
Lacken blir blästrad av hjulsprutet från framhjulen. Jag har förgäves försökt få en dialog med min återförsäljare utan att få någon som helst respons. Jag har mycket svårt att tänka mig att det kommer att finnas någon lack kvar på dessa dörrytor om ett par vintrar.
Vad säger lackgarantin om detta? Någon som har samma problem?
Någon som har fått detta åtgärdat? Får man montera skyddsplast på dessa ytor under gällande rostskyddsgaranti?
Mats Jacobsson, Göteborg
SVAR:
Det är viktigt att man inte förväxlar den extra rostskyddsbehandling vi gjort på S-Max och andra Ford-modeller med lackgarantin.
Sedan början av 2008 lägger vi bland annat på extra underredsmassa, extra vax i huv, dörrar med mera som en del i en mer omfattande rostskyddsbehandling för den svenska marknaden.
I fallet som beskrivs så det är utifrån kommande stensprut. Det är inte att anse som tillverkningsfel på lacken som gör att den blir blästrad, utan det är stensprut.
Det är upp till kunden att hålla efter dessa, precis som det är när man får stenskott på motorhuv med mera.
Vad gäller möjligheten att montera skyddsplast för att motverka symptomet så ser vi inga problem med detta.
Ola Norberg, Ford Motor Company AB
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att Ford inte vill erkänna att bilen borde ha stänkskydd fram och genomskinlig plastfilm på de utstickande karossdelarna framför bakhjulen är ju ganska tragiskt. Detta har ju nästan alla andra tillverkare. Väldigt enkla medel för att bekämpa ett välkänt problem i bilvärlden. Men det är ju itne första gången Ford har problem med detta. Har för mig att Vi Bilägare påpekade detta på e Ford C-Max för något år sedan...
Man tar sig för pannan, när man läser det korkade svar Ola Norberg, Ford Motor Company AB ger frågeställaren! Om en bil drabbas av stensprut och konstruktutionen inte skyddas på något sätt av fabrikanten, så är det naturligtvis att betrakta som ett konstruktionsfel! Att dilla om vad Ford gör med rostskyddet är ointressant! Var rädd om era kunder, Ola Norberg!
Själv har jag kört ett antal fordmodeller, bara för att konstatera; aldrig mer!
Sätt dit stänkskydd fram! Det gör jag med alla mina bilar och gissa om det lönar sig, och inte skämmer det bilen heller. Skit i designen och tänk på funktionen i stället. Varför köpte du en FORD?? Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen....
VW har lövtunn lack på alla delar som köps in från underleverantörer. På min Phaeton (kostar miljonen ny) flagnar bakre kofångaren. Men vam bryr sig? Dom har pressat leverantörspriset utan att ställa kvalitetskrav, så skapar man kortsiktiga vinster.
Har en 07 Ford Mondeo har samma problem med
lackskador på bakdörrar fast jag har stänkskydd
både fram och bak.Har påvisat det både vid service
och Motormännes test innan garantin gick ut.Ford
(Bilia) rycker på axlarna,Motormännen tycker att det är dåligt.har funderat på att blanda in mormännens advokater.
Naturligtvis han jar inga som helst fördomar... men en Ford är en Ford..
Minns att jag för mycket länge sedan i tidn Motor (f'låt..ViB) läst om att tyska motorklubben ADAC hittat Ford-folk på ett antal bilskrotar..
De tillfrågades vad de gjorde där?
De letade delar som fortfarande fungerade efter att bilens skrotats, dvs de delarna var "för bra" = för dyra..
Självklart borde Ford ta på sig och lacka om delarna på lackgarantin eller nybilsgarantin eller vad dom nu föredrar på en såpass ny bil och sedan försöka åtgärda eller åtminstonde mildra den dumma kontruktionen med svängda karossdelar som sitter utsatt och därmed blir blästrade, sånt är för övrigt som bilägare i princip omöjligt att göra något åt då det blir på en hel plåtyta, det är en jäkla skillnad med ett stenskott i framkant på huven som man ju kan fylla i med ett lackstift.
Vi hade in en ca 4 år gammal Toyota Yaris på jobbet där tröskellådorna började bli blästrade eftersom kunden bodde efter en grusväg och åkte där varje dag utan stänkskydd, i sådana fall rekomenderas alltid att man monterar stänkskydd(vilket finns fina orginal) vilket även här rekomenderades från Toyota men man ersatte ändå och lackade om tröskellådorna kostnadsfritt på garantin utan strul, det är så man får nöjda kunder.
Ford som generalagent är kanske lite tveksam, fick dock utan problem igenom dörrbyte och lackarbete på en tidigare Mondeo(-01) och nuvarande -08 har plastfilm på bakskärm = inga problem. Fordarna jag haft, 5 st sedan mitt 90-tal, har varit bra o prisvärda. De verkar dessutom bli betydligt bättre för varje generation - prova en själv får du se!
Om man köper en bil för ett par hundra tusen tycker jag det är ditt eget ansvar att se till att bilen är rätt anpassad för dina förutsättningar. Märker man att delar av karossen blästras så får man väl ordna det själv med plastfilm eller stänkskydd. Varför klaga på tillverkaren? Varför kollar ni inte sånt innan ni köper en bil om det verkligen är så viktigt för er?
Sluta gnäll och ta ansvar själva!
Har en Fiesta JA8 som redan visar blästrings-syndrom framför bakdörrar. ViBilägare hade samma problem med förra årets långtest Fiesta. Ford har lovat plast skydd på de drabbade ytorna. De åtgärdar inte orsaken, men lagar skadan! Snålhet bedrar .....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.