Vi Bilägare ringer upp Astrid Linder, forskningschef på VTI för att höra hur arbetet går med att ta fram en kvinnlig krockdocka.
Vi Bilägare får tag i Astrid Linder, forskningschef på VTI, på telefon:
Hur går arbetet med att ta fram en kvinnlig krockdocka?
- Nu har vi bildat ett europeiskt konsortium med medverkande från universitet och högskolor, olika institut samt biltillverkare. Målet är att ta fram specifikationen som behövs för att göra en matematisk modell av en kvinnlig krockdocka.
Varför behövs det?
- Vi behöver ett skydd för den del av befolkningen som löper högst risk att drabbas av en skada. Vi ser att kvinnor oftare drabbas av whiplashskador än män men vi vet inte riktigt varför och vi vet inte heller vilka åtgärder som är effektivast för att skydda mot dessa skador.
- För att söka svaren på dessa frågor behöver vi ta fram en matematisk modell av en kvinna.
EU bidrar med 2,5 miljoner euro till projektet, vad betyder dom pengarna?
- De betyder jättemycket. Ã-vriga medverkande i projektet bidrar med motsvarande tio miljoner kronor men dessa 25 miljoner från EU-kommissionen, innebär att vi nu kan sätta igång arbetet med att samla in de grunddata vi behöver.
Du talar om att konstruera en matematisk modell, kommer ni att bygga fysisk krockdockor också?
- Nej, inte i det här projektet. Vi tar fram grunddata över en genomsnittlig kvinna, stoppar in dessa i den matematiska modell av mannen som redan finns och ser vad det ger.
- Det är möjligt att vi kommer fram till att det behövs ytterligare studier med fysiska dockor för att få svar på alla frågor men då blir det i ett annat projekt.
När tror du att våra bilar är lika säkra för kvinnor som för män?
- Vi ska komma ihåg att i de flesta fall är redan våra bilar lika säkra för kvinnor som för män. Whiplashskadorna utgör ett undantag men vad det beror på och vad vi kan göra åt det hoppas jag kunna återkomma med svar på om 3,5 år när vårt nuvarande projekt är färdigt.
Hur går arbetet med att ta fram en kvinnlig krockdocka?
- Nu har vi bildat ett europeiskt konsortium med medverkande från universitet och högskolor, olika institut samt biltillverkare. Målet är att ta fram specifikationen som behövs för att göra en matematisk modell av en kvinnlig krockdocka.
Varför behövs det?
- Vi behöver ett skydd för den del av befolkningen som löper högst risk att drabbas av en skada. Vi ser att kvinnor oftare drabbas av whiplashskador än män men vi vet inte riktigt varför och vi vet inte heller vilka åtgärder som är effektivast för att skydda mot dessa skador.
- För att söka svaren på dessa frågor behöver vi ta fram en matematisk modell av en kvinna.
EU bidrar med 2,5 miljoner euro till projektet, vad betyder dom pengarna?
- De betyder jättemycket. Ã-vriga medverkande i projektet bidrar med motsvarande tio miljoner kronor men dessa 25 miljoner från EU-kommissionen, innebär att vi nu kan sätta igång arbetet med att samla in de grunddata vi behöver.
Du talar om att konstruera en matematisk modell, kommer ni att bygga fysisk krockdockor också?
- Nej, inte i det här projektet. Vi tar fram grunddata över en genomsnittlig kvinna, stoppar in dessa i den matematiska modell av mannen som redan finns och ser vad det ger.
- Det är möjligt att vi kommer fram till att det behövs ytterligare studier med fysiska dockor för att få svar på alla frågor men då blir det i ett annat projekt.
När tror du att våra bilar är lika säkra för kvinnor som för män?
- Vi ska komma ihåg att i de flesta fall är redan våra bilar lika säkra för kvinnor som för män. Whiplashskadorna utgör ett undantag men vad det beror på och vad vi kan göra åt det hoppas jag kunna återkomma med svar på om 3,5 år när vårt nuvarande projekt är färdigt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som certifierad mullig mansgris måste jag ställa Frågan: är måtten på damen ifråga fastställda???
(MMG = Magnifik Mullig Mansgris)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.