Euro NCAP:s nya betygsystem har gjort det svårare att få högsta betyg i krocktesterna. Det står klart efter det första testet med nya systemet - där Citroën C3 Picasso och Subaru Impreza endast fick fyra stjärnor.
Att nya modeller fått maxpoängen fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester har blivit mer regel än undantag. Därför har Euro NCAP skärpt reglerna för krockproven (se reportagen till höger) - och nu ser vi de första resultaten av de förändrade förutsättningarna.
Visserligen klarade Toyota Avensis, Toyota IQ, Mazda6 och Mitsubishi Lancer krockproven på ett utmärkt vis - och fick fem stjärnor.
Men Citroën C3 Picasso och Subaru Impreza missade full pott och fick nöja sig med fyra stjärnor. En ordentlig knäpp på näsan för Citroën som fått fem stjärnor för alla sina nya modeller, förutom C1, de senaste åren.
Klicka HÄR för en sammanställning av resultaten (källa Euro NCAP).
IQ imponerar
Att stadsbilen Toyota IQ, som är kortare än tre meter, får fem stjärnor är ett styrkebesked av Toyota. IQ lyckas till och med få högre betyg än den större Toyota-modellen Avensis i ett delmoment.
Visserligen klarade Toyota Avensis, Toyota IQ, Mazda6 och Mitsubishi Lancer krockproven på ett utmärkt vis - och fick fem stjärnor.
Men Citroën C3 Picasso och Subaru Impreza missade full pott och fick nöja sig med fyra stjärnor. En ordentlig knäpp på näsan för Citroën som fått fem stjärnor för alla sina nya modeller, förutom C1, de senaste åren.
Klicka HÄR för en sammanställning av resultaten (källa Euro NCAP).
IQ imponerar
Att stadsbilen Toyota IQ, som är kortare än tre meter, får fem stjärnor är ett styrkebesked av Toyota. IQ lyckas till och med få högre betyg än den större Toyota-modellen Avensis i ett delmoment.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte bra Citroen!
Nu får äntligen Fransmännen bekänna färg.
Löjliga kommentarer i denna tråd. C3 Picasso hade fått fem EuroNCAP stjärnor i det tidigare testet. Alla bilar som har fått fem stjärnor tidigare i EuroNCAP har nu plötsligt fyra stjärnor. Om C3 Picasso hade testats före jul så hade den fått 5 stjärnor. Så om bilen hade testats före jul så hade allt varit bra, och nu är plötsligt samma bil "inte bra" och fransmännen bekänner färg.
Konstiga och löjliga kommentarer.
Men men, egentligen borde EuroNCAP ha infört en extra stjärna istället eftersom dagens 5 stjärniga betyg inte är jämförbara med gårdagens 5 stjärniga betyg. Detta skapar bara förvirring, att dagens fyrstjärniga betyg är samma som 5 stjärnor före jul. Så betygen är inte jämförbara med varandra över tiden.
Det hade varit bättre med 6 stjärniga betyg.
Då hade man fortfarande kunnat jämföra stjärnor mot tidigare modeller, men nu går inte det längre eftersom dagens betyg är helt annorlunda än tidigare betygen.
Håller med dig Raphael 6 stjärnor hade varit mer lättfattligt för oss konsumenter !
Undrar vad det är för "safety assist" som Cittran saknar? I övrigt verkar den lika bra som tex Mitsubishin som får 5 stjärnor!
Bojkotta Franska bilar. I dagsläget finns det inte en enda Fransk bil som har fullgott skydd för pisksnärtskador, en del t.o.m. farliga. Sak samma med Mazda. Bojkotta dessa bilar är mitt råd. I vart fall jag bojkottar skräpet. Den citroen jag ägt ville jag helst köra ut på sjön en kall vinter, för att låta den stå där tills sommarn kom, för att bli av med problemet.
Den "safety assist" som C3 Picasso saknar är ESP, alltså elektronisk stabilitetskontroll. Euro NCAP testar bilarna i sitt enklaste utförande på den europeiska marknaden och i detta utförande så saknar C3 Picasso ESP. I Sverige är ESP dock standard så med svensk utrustning skulle C3 Picasso fått 5 stjärnor i nya Euro NCAP.
Jag har haft två Citroën tidigare, två Renault och en Peugeot - och jag tycker dem är underbara. Min Citroën Xsara kombi var en fantastisk bil, fullständigt tillförlitlig och inga fel!
Jag har nu beställt en C3 Picasso HDi-diesel, för den känns så rätt, så bra och med utsökt kvalitetskänsla.
En annan sak som inte artikeln nämner är att C3 Picasso i sitt enklaste utförande bara har två airbags. Det är enormt imponerande att en bil med bara två airbags får fyra stjärnor i nya EuroNCAP, som alltså motsvarar 5 stjärnor i gamla EuroNCAP.
Ja, utomlands får man köpa till gardinairbags och sidoairbags till enklaste C3 Picasso, men den versionen säljs inte i Sverige, så här får man 6 airbags.
Att köra ner en bil i sjön innebär en enorm samling av tungmetaller i svenska vattendrag, PG:s förslag är extremt farligt för miljön och helt oansvarig.
Franska bilar är idag åtevinningsbara till mycket hög andel, det är en del i det franska miljötänkandet och Citroën har avtal med svenska skrotningsfirmor för att återvinna bilar.
PG, håller du farten uppe och inte dräller i trafiken, slipper du bli påkörd bakifrån. Har du kollat franska bilars stjärnor de senaste åren? Mycket i "stjärngalleriet" berör inte din egen säkerhet så som vissa varningslampor, fotgängarkrockvänlighet etc. För vissa är ESP en nödvändighet, andra kör utmärkt och säkert utan. Låt inte stjärnorna avgöra ditt bilval. Ingen vet hur många "stjärnor" det blir när en "5-stjärnors" bil krockar med en telegrafstolpe, front mot front eller med ett större fordon. Det provas inte! Då blir det kanske du som räknar de stjärnor du ser? Bojkott stjärnorna, de vilseleder.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.