Volvomodellerna S80, C30, XC60 och XC90 är några av världens säkraste bilar, det enligt ett nytt amerikanskt säkerhetstest.
Amerikanska Insurance institute for highway safety, IIHS, har utsett marknadens mest krocksäkra bilar. 27 modeller har tilldelats utmärkelsen "Top Safety Pick award for 2010".
Försäkringsinstitutet testar bilarnas säkerhet vid kollisioner framifrån, bakifrån och från sidan. Dessutom testar man från i år även takets säkerhet.
Volvo bland de bästa
Volvo är ett av de märken som gör bäst ifrån sig, med fyra prisade modeller - S80, C30, XC60 och XC90.
Andra tillverkare som kammade hem flera utmärkelser är Subaru (5), Volkswagenkoncernen (5) och Chrysler (4).
Anmärkningsvärt är att Toyota inte lyckas få någon modell prisad, samma resultat som BMW, Mazda, Mitsubishi och Saab.
Stort bortfall
Förra året prisades 94 bilar, vilket är betydligt fler än årets 27. Anledningen till att pristagarna minskat är att kraven skärpts och att biltakets säkerhet nu testas. Dessutom kräver IIHS att bilarna ska vara utrustade med antisladdsystem.
När IIHS vid 2003-års testupplaga införde säkerhetstest för sidokollisioner var läget ungefär som nu - många modeller föll bort.
- Testresultaten var då så dåliga att reparationer av testdockorna nästan spräckte vår budget, säger Adrian Lund, institutets vd.
Adrian Lund tror dock att många tillverkare nu kommer att förbättra takets säkerhet och att man redan nästa år kommer få fler pristagare.
Problem med XC60
När IIHS sidokrocktestade XC60 upptäcktes ett möjligt säkerhetsproblem. Vid kollision tryckte en plastdetalj ner knappen för säkerhetsbältet - och det öppnade sig.
- Det här skulle vara allvarligt om det hände vid en riktig olycka, men det är inte sannolikt och det går att åtgärda, säger Adrian Lund.
- Men ändå, bilbälten ska inte öppnas vid krocktester. Volvo åtgärdar nu problemet så det kommer inte att påverka XC60-modeller som tillverkats efter november 2009.
Adrian Lund säger att "Top Safety Pick"-utmärkelsen endast gäller dessa modifierade XC60. Han uppmanar också alla XC60-ägare att uppsöka verkstad.
Alla 27 vinnare
Large cars
Buick LaCrosse
Ford Taurus
Lincoln MKS
Volvo S80
Midsize cars
Audi A3
Chevrolet Malibu built after October 2009
Chrysler Sebring 4-door with optional electronic stability control
Dodge Avenger with optional electronic stability control
Mercedes C class
Subaru Legacy
Subaru Outback
Volkswagen Jetta sedan
Volkswagen Passat sedan
Volvo C30
Small cars
Honda Civic 4-door models (except Si) with optional electronic stability control
Kia Soul
Nissan Cube
Subaru Impreza except WRX
Volkswagen Golf 4-door
Midsize SUVs
Dodge Journey
Subaru Tribeca
Volvo XC60
Volvo XC90
Small SUVs
Honda Element
Jeep Patriot with optional side torso airbags
Subaru Forester
Volkswagen Tiguan
Försäkringsinstitutet testar bilarnas säkerhet vid kollisioner framifrån, bakifrån och från sidan. Dessutom testar man från i år även takets säkerhet.
Volvo bland de bästa
Volvo är ett av de märken som gör bäst ifrån sig, med fyra prisade modeller - S80, C30, XC60 och XC90.
Andra tillverkare som kammade hem flera utmärkelser är Subaru (5), Volkswagenkoncernen (5) och Chrysler (4).
Anmärkningsvärt är att Toyota inte lyckas få någon modell prisad, samma resultat som BMW, Mazda, Mitsubishi och Saab.
Stort bortfall
Förra året prisades 94 bilar, vilket är betydligt fler än årets 27. Anledningen till att pristagarna minskat är att kraven skärpts och att biltakets säkerhet nu testas. Dessutom kräver IIHS att bilarna ska vara utrustade med antisladdsystem.
När IIHS vid 2003-års testupplaga införde säkerhetstest för sidokollisioner var läget ungefär som nu - många modeller föll bort.
- Testresultaten var då så dåliga att reparationer av testdockorna nästan spräckte vår budget, säger Adrian Lund, institutets vd.
Adrian Lund tror dock att många tillverkare nu kommer att förbättra takets säkerhet och att man redan nästa år kommer få fler pristagare.
Problem med XC60
När IIHS sidokrocktestade XC60 upptäcktes ett möjligt säkerhetsproblem. Vid kollision tryckte en plastdetalj ner knappen för säkerhetsbältet - och det öppnade sig.
- Det här skulle vara allvarligt om det hände vid en riktig olycka, men det är inte sannolikt och det går att åtgärda, säger Adrian Lund.
- Men ändå, bilbälten ska inte öppnas vid krocktester. Volvo åtgärdar nu problemet så det kommer inte att påverka XC60-modeller som tillverkats efter november 2009.
Adrian Lund säger att "Top Safety Pick"-utmärkelsen endast gäller dessa modifierade XC60. Han uppmanar också alla XC60-ägare att uppsöka verkstad.
Alla 27 vinnare
Large cars
Buick LaCrosse
Ford Taurus
Lincoln MKS
Volvo S80
Midsize cars
Audi A3
Chevrolet Malibu built after October 2009
Chrysler Sebring 4-door with optional electronic stability control
Dodge Avenger with optional electronic stability control
Mercedes C class
Subaru Legacy
Subaru Outback
Volkswagen Jetta sedan
Volkswagen Passat sedan
Volvo C30
Small cars
Honda Civic 4-door models (except Si) with optional electronic stability control
Kia Soul
Nissan Cube
Subaru Impreza except WRX
Volkswagen Golf 4-door
Midsize SUVs
Dodge Journey
Subaru Tribeca
Volvo XC60
Volvo XC90
Small SUVs
Honda Element
Jeep Patriot with optional side torso airbags
Subaru Forester
Volkswagen Tiguan
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att SAAB, Volvo, BMW och andra stora tunga och stabila bilar är säkrare än pluttigt skruttiga tex Toyotor är ingen nyhet. Så har det alltid varit och kommer att förbli. Vem minns inte den bluff som ett känt försäkringsbolag markandsförde härom halvåret då man sa att Toyota är en säker bil men man berättade inte att det försäkringsbolaget som "tack" för utlåtandet fick försäkra ALLA nya Toyotor i gengäld. Som tur var avslöjades den BLUFFEN väldigt snabbt av pressen! Hur i hela halland får man sprida lögner och tex jämföra nya Toyotors säkerhet med 20 år gamla Volvo och dra slutsatsen att Toyota är säkrare än Volvo utan att samtidigt berätta att Toyotan är av årsmodell 2008 och Volvo av årsmodell 1987...??? Tack pressen för att Toyota bluffen uppdagades!
Det finns faktorer som är mycket svåra att bedöma vid undersökningar av verkliga olyckor, tex. om man jämför den genomsnittliga Toyotaägaren så är det en annan kundgrupp än Volvoägaren, jag är fullständigt övertygad om att en Volvo i genomsnitt håller en högre hastighet i krockögonblicket på grund av stort antal tjänstebilar med mycket större andel landsvägskörning. Nä, Toyota ta er nya Avensis och kör en offsetkrock mot en ny V70 i lite högre fart tex. 80-90 km/tim och låt sedan ett oberoende testinstitut (ej Folksam) utvärdera. Folksam Auto är ju även inblandat i en skandal med medvetet fusk i samband med test av rutlim där uppdragsgivaren Norsk Bilglassförening fick höga böter och tom. tvingades att upphöra med sin verksamhet senast i januari 2010.
Det finns en identisk krocksekvens som den med gamla Volvon och nya Toyotan men Toyotan utbytt mot en Renault Modus. Resultatet blir detsamma. Observera att krockkrafterna var lägre i Volvon på alla platser förutom förarsätet trots en 25 år äldre konstruktion.
Toyota utmärker sig verkligen för deras exceptionella säkerhetstänkande:
http://www.iihs.org/ratings/head_restraints/headrestraints.aspx?toyota
Vi har alla sett hur en liten Yaris fullständigt krossar en stor, tung Volvo-kombi. Det måste väl vi vara överens om?
Hur utfallet blir om en ny V70II offset-krockar med en ny Avensis vet vi inte. Men troligen krossas V70:n till skrot, då nya Avensis är en av väldens absolut säkraste bilar. Byggd till stora delar av höghållfast stål.
Jag skulle i alla fall helst sitta i Avensis om det skulle hända.
Vad jag hört satsar svenska tillverkare på mjukare karosser, vilket medför att dom viks ihop och krossas som aluminiumfolie när dom möter moderna japanska och tyska konstruktioner i en trafikolycka.
Bertil, om man läser resultatet av det krocktestet utan Toyota-hatten på så kan man utläsa att föraren av Toyotan Skulle sannolikt dö p.g.a krockvåld mot bröstkorgen medan föraren av Volvon skulle skada benen svårt. Jag vet i alla fall vad jag skulle välja.
Jag skulle gärna se ett test mellan en Avensis och en V70II, bara testet utförs av en oberoende testare och inte det försäkringsbolag som försäkrar samtliga nya Toyota i Sverige.
Bertil:
Ta av Toyota hatten och inse att det är inget vidare att sitta i en Toyota där krocksäkerheten med avseende på Toyota karossen är " vridstyv som en pappkartong" som en bilbärgare sa. Han har sett många bilar bli bortbärgade och sagt att han vill absolut inte krocka i en Toyota eller vilken annan japansk bil som helst. De är väsentligt mycket farligare att krocka i jmf med större Europeiska märken.
En fjäder i hatten för Volvo. Klart välförtjänt. Men att Saab inte är med i listan visar att urvalet är för snävt.
"Anmärkningsvärt är att Toyota inte lyckas få någon modell prisad,"
Skriver Frdrik för VB.
Kan det möjligen ha att göra med att bara tre stycken modeller av trettioåtta av Toyotas modeller var testade än.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.