Hennes Ford Focus Flexifuel drabbades av problem med bränslepumpen.
Enligt verkstaden berodde felet på att hon kört för mycket med etanol, trots att bilen ska kunna köras på just det bränslet.
- På verkstaden sa de att man måste tanka bensin ibland, annars slaggar bränslepumpen igen, säger Birgitta Karlsson.
- Men det är det ingen som informerat mig om. Har inte Ford någon skyldighet att upplysa bilägare om det här?
Ingen information
Det står heller inte i instruktionsboken till hennes Ford Focus att bilen bör tankas med bensin istället för etanol ibland.
Och någon annan information till kunderna har Ford officiellt inte heller gått ut med.
- Ford borde informera om riskerna med att tanka etanol, säger Birgitta Karlsson.
- I fortsättningen kommer jag bara att tanka bensin om det är så att bilen inte håller att köras på etanol. En sådan här reparation vill jag inte betala en gång till.
Hon fortsätter:
- Det är märkligt att de säljer bilar som ska vara miljövänliga, men som inte kan köras på etanol ändå.
- Det får vara nog med etanol, det verkar ju inte funka om bilen går sönder på grund av det.
Verkstadsnotan för bränslepumpen till hennes Ford Focus slutade på 12 860 kronor.
Ford: "Ett bränsleproblem"
När Vi Bilägare kontaktar Bilia, som säljer och servar Ford i Västerås, vill man inte alls uttala sig om problemen med etanol.
- Jag kan inte uttala mig om det, du får prata med generalagenten, säger flera serviceansvariga som Vi Bilägare har talat med.
Ola Norberg är PR-ansvarig för Ford Sverige:
- Vi har sedan årsskiftet haft problem främst i Mälardalsregionen med bilar som körs på etanol. För höga sulfathalter bildar belägg på bränslespridarna som klibbar igen.
Ola Norberg fortsätter:
- Vår misstanke har varit att det är ett bränsleproblem, eftersom vi haft etanolbilar i flera år tidigare utan de här problemen. Bränslet verkar inte hålla rätt kvalitet, eftersom motorn slaggar igen.
Men bilägaren fick beskedet av verkstaden att tanka på bensin ibland istället för etanol?
- Kunden kan ha uppfattat det fel. Självklart ska kunderna kunna köra hundra procent på E85 eftersom de har köpt en etanolbil, säger Ola Norberg.
Men just nu råder ni kunderna att tanka bensin istället för etanol?
- Så länge det finns risk för att det finns dålig etanol kvar ute hos mackarna så måste vi tyvärr göra det.
- Annars kan det få ekonomiska konsekvenser med höga verkstadsräkningar för kunderna.
Ford har gått ut med brev till flexifuel-bilägare om att de kan vända sig till bränslebolagen för att få ersättning för problem som uppstått efter inblandning av ED95 i E85-bränslet.
- När det gäller problem som uppstått på grund av för höga sulfathalter utgår ingen ekonomisk kompensation vare sig från oss eller från bränslebolagen, säger Ola Norberg.
Börja hos verkstaden
Enligt branschorganisationen Bil Sweden är det uppåt 2 000 bilar i Sverige som har drabbats av etanolproblemen den senaste tiden.
Volvo, Saab och Ford som är de som har flest etanolbilar ute på marknaden, är givetvis drabbade.
Men problemen har även gällt Volkswagen, Peugeot, Citroën och även någon Mitsubishi.
- Den som har haft problem med bilen som kan bero på att man har tankat E85 ska höra av sig till sin märkesverkstad för att den ska kunna konstatera vad problemet är, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
- Olika generalagenter har olika policy vad gäller eventuell goodwill till kunderna.
Bil Sweden har fört diskussioner med SPI (Svenska Petroliuminstitutet) som är drivmedelsleverantörernas branschförening.
De har kommit överens om att de kunder som vill ha ersättning ska gå via sin verkstad.
Bilföretagen får sedan vända sig till drivmedelsföretagen.
- Vi har tröttnat på bränslebolagen. De måste erkänna för konsumenterna att de haft problem med bränslet med för höga sulfathalter, säger Bertil Moldén.
- De borde ta sitt ansvar för det.
Två problem
Enligt SPI är det två problem som gällt etanol.
Dels har etanolen, som varit avsedd för personbilar, smutsats ned av små mängder ED95, ett etanolbränsle för bussdieslar.
Dels har mängden sulfat i etanolen varit för hög, vilket har lett till problem i insprutnings- och bränslesystem.
- Så långt vi kan tolka är det sulfat som varit boven i dramat. Därför har vi också ändrat normen för sulfathalten i etanolen, säger Ulf Svahn, vd för SPI.
- Det som drivmedelsföretagen har levererat har överensstämt med svensk standard, där det inte funnits något krav på just halterna av sulfat.
Ulf Svahn fortsätter:
- Vi har fått olika signaler från biltillverkarna om det här. Men vi har nu skärpt kraven på bränslet från leverantörerna.
Vilket ansvar bär bränsleföretagen för de här problemen?
- Vi har ansvaret för det bränsle vi levererar. I fallet med ED95 berodde det på ett åkeri som inte rengjort tankbilarna på ett korrekt sätt.
- Vad det gäller sulfaterna så har vi levererat ett godkänt bränsle, enligt de normer som vi och bilföretagen har kommit överens om.
- Det är också viktigt att påpeka att det bara är en liten del av de som kör på etanol som har haft problem. Av de 250 000 etanolbilar som finns i Sverige är det färre än 2 000 som har haft problem, säger Ulf Svahn.
Läs instruktionsboken
Etanolproblemen kan ha funnits över hela landet, men flest drabbade verkar bilägare i Stockholm och Uppsala vara.
Varför sulfathalterna i etanolen skulle vara ett problem som upptäcks just nu vet varken biltillverkare eller bränslemedelsföretagen.
- Som bilägare måste man ju utgå från att bränslet är korrekt. Konsumenten här hamnar i en jobbig sits, säger Martin Suserud, jurist på Konsumentverket.
- Om det är så att bränsleföretagen orsakat en följdskada så kan de som levererat felaktigt bränsle få stå för det sedan.
Han rekommenderar bilägarna att noga läsa instruktionsboken för att se vad tillverkaren anger om olika bränslen.
- Har man köpt en etanolbil så ska man alltid kunna tanka på det, om inte tillverkaren säger något annat, säger Martin Suserud.
Läs mer om etanolproblemet i Vi Bilägare nummer 11, nu i din butik.
Diskutera: Vem tycker du är ansvarig för etanolproblemen?
* Etanol används inom många områden, bland annat som fordonsbränsle. Nästan alla bensindrivna bilar i Sverige körs på små mängder av etanol i bensinen. Men de bilar som kan köras på E85-bränsle räknas som miljöbilar, eftersom E85-bränslet klassas som förnyelsebart drivmedel i Sverige. Etanolutsläpp bryts ned av mikroorganismer och ska inte medföra negativa miljökonsekvenser.
* E85-bränsle består sommartid av 85 procent etanol och 15 procent bensin, vintertid cirka 75 procent etanol och 25 procent bensin. Etanolen har sämre kallstart- och smörjningsegenskaper, därför används mer bensin i bränslet under vintertid.
* Etanolen har ett lägre energivärde än bensin, vilket gör att bränsleförbrukningen med E85 ofta blir cirka 30-40 procent högre jämfört med bensin.
* I Sverige finns omkring 250 000 bilar som kan köras på E85, varav merparten är Volvo, Saab och Ford.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att ViBilägare bara orkar att tjata om samma sak. Igen! Det är väl inget onormalt eller uppseendeväckande att knappt 1% av bilarna drabbas av fel. 2000 av 250 000 bilar är knappt 1%!!! Tänk om Toyota bara hade fel på 1% av sina bilar... Sedan anser jag att bränslefelet, som nu är tillrättalagt, självklart skall ersättas av leverantören, oljebolagen eftersom det beror på dem att felet uppstod från första början. Avslutningsvis vill jag påminna läsarna att exakt samma debatt fördes i början på 1980 talet då man införde blyfri 95 oktanig bensin dvs att pressen avrådde att tanka den "skadliga" blyfria bensinen eftersom mängder av motorer skar men ett par år senare tog vi till oss den blyfria bensinen och har gjort så sedan dess och samma sak kommer att hända med den "farliga" etanolen idag. Vi tar till oss etanolen samt inser dess fördelar varigenom vi bilister gör en enorm miljöinsats liksom då vi på allvar tog till oss den blyfria bensinen för snart 30 år sedan.
Lösningen är enkel: Köp ingen etanolbil, denna i all hast framtagna och - som vi har sett - ur teknisk synvinkel helt konsumentfientliga konstruktion.
12860 kr. för en bränslepump?
Vilket sjöröveri Ford sysslar med. Helt vansinningt!
En bränslepump inklusive byte bör ligga på ca. 4000 kronor. Jag bytte för 2 000 i vintras. Pumpen 1200, arbete 800. MED KVITTO!
Läs dagens DN Debatt (www.dn.se/debatt), där bevisar Gröna Bilister att både biltillverkare och bränslebolag sedan 2006 har vetat att för höga sulfathalter kan ge motorproblem för etanolbilar. De gjorde inget i fyra år, låtsas som att de inte visste och vill låta bilisterna ta kostnaden. Skamligt!
Kenneth...du skrivr "tänk om Toyota bara hade fel på 1%" Jag tror inte du vet så mycket om Toyota. Jag körde Toyota i 9 år och hade noll % fel. Bättre bil finns nog inte kvalitetsmässigt.
Håkan: vad kör du idag...?
Håkan: vad kör du idag...?
Senare i höst / vår kommer man att införa en ny diesel baserad på tall. Gissa om oljelobbyn förtsätter att kasta "skit" på det nya dieselbränslet på samma sätt man smutskastar etanolen idag. Tro inte att oljelobbyn sitter passiva och låter oljemiljarderna, ofta det enda oljeexportberoende länderna lever av,försvinna tillförmån av miljövänligare alternativ som talldiesel och etanol. Var så säkra!
RE: KENNETH tänk om du läste på lite innan du utalade dig....!
Toyota har ett antal modeller med mindre än 1% fel
Hi-Ace, Yaris, Prius och Avensis ligger alla under 0,7%
Gör om gör rätt....:)
Diskvalificera alla miljöbilar som inte går att köra på avsett bärnsle till 100%. Låt biltillverkarna betala tillbaka de förmåner till staten som lämnats till ägarna av bilarna och ge kunden en ny riktig bil i stället. Har ända sedan etanolbilarna lanserats ifrågasatt miljöstämpeln? En miljöbil ska kunna uppfylla kraven på de bränslen som går att använda tycker jag. Hur ren är en Saab 9-5 som körs på bensin eller den aktuella Focusen?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.