Det finns stora säkerhetsproblem vid vägarbeten. Åtta av tio vägarbetare tycker att trafikanter är hänsynslösa, det visar en ny rapport från fackförbundet Seko - som lägger skulden på Vägverket.
Under de senaste fem åren har 20 personer omkommit vid vägarbetsplatser. Dessutom har 953 personer, flest trafikanter, skadats. Detta har föranlett en undersökning som Novus Opinion har utfört bland 2 000 vägarbetare anslutna till fackförbundet Seko.
Resultatet visar att fler än var tredje vägarbetare varit med om farliga incidenter samt att åtta av tio vägarbetare tycker att trafikanter är hänsynslösa när de passerar vägarbetsplatser. Janne Rudén är förbundsordförande i Seko:
- Att nästan varannan vägarbetare oroas över den bristande säkerheten kring sin arbetsplats är alarmerande. Trots hastighetsbegränsningar vid vägarbetsplatser upplever vägarbetarna att det inte respekteras av trafikanterna. Det är ett stort problem att trafikanterna utsätter sig själva och andra för fara genom att inte visa tillräcklig hänsyn, säger han i ett pressmeddelande.
Hänsynslösa bilister
När Sveriges Radio besöker ett vägarbete i Umeå berättar vägarbetaren Per Danielsson om situationen:
- Klimatet i trafiken har blivit mer stressigt. Bara bilisterna kommer fram ger de fullständigt tusan i övriga trafikanter och i oss.
"Vägverket är problemet"
Seko skriver i sin rapport att den bästa lösningen är att leda om trafiken vid vägarbeten. För att få göra detta krävs tillstånd från Vägverket, som enligt Seko oftast säger nej till en sådan ansökan.
"Vägverkets fokus ligger på att hålla trafikanterna på så gott humör som möjligt. Säkerheten
för trafikanter och vägarbetare kommer i andra hand. Det här är givetvis ytterst beklagligt." skriver Seko:s ordförande Janne Rudén i rapporten.
Vägverkets generaldirektör Lena Erixon menar dock att det inte alltid går att leda om trafiken:
- Det skulle få orimliga konsekvenser och det innebär att trafiksäkerheten kanske skulle bli osäkrare också. Därför vi för in trafiken på ett vägnät som inte är anpassat för tung trafik. Förbi skolor och daghem, säger Lena Erixon till Sveriges Radio.
Läs Seko:s rapport genom att klicka på länken i högerspalten ovan.
Bör man mer ofta leda om trafiken vid vägarbeten? Vad tycker du? Kommentera!
Resultatet visar att fler än var tredje vägarbetare varit med om farliga incidenter samt att åtta av tio vägarbetare tycker att trafikanter är hänsynslösa när de passerar vägarbetsplatser. Janne Rudén är förbundsordförande i Seko:
- Att nästan varannan vägarbetare oroas över den bristande säkerheten kring sin arbetsplats är alarmerande. Trots hastighetsbegränsningar vid vägarbetsplatser upplever vägarbetarna att det inte respekteras av trafikanterna. Det är ett stort problem att trafikanterna utsätter sig själva och andra för fara genom att inte visa tillräcklig hänsyn, säger han i ett pressmeddelande.
Hänsynslösa bilister
När Sveriges Radio besöker ett vägarbete i Umeå berättar vägarbetaren Per Danielsson om situationen:
- Klimatet i trafiken har blivit mer stressigt. Bara bilisterna kommer fram ger de fullständigt tusan i övriga trafikanter och i oss.
"Vägverket är problemet"
Seko skriver i sin rapport att den bästa lösningen är att leda om trafiken vid vägarbeten. För att få göra detta krävs tillstånd från Vägverket, som enligt Seko oftast säger nej till en sådan ansökan.
"Vägverkets fokus ligger på att hålla trafikanterna på så gott humör som möjligt. Säkerheten
för trafikanter och vägarbetare kommer i andra hand. Det här är givetvis ytterst beklagligt." skriver Seko:s ordförande Janne Rudén i rapporten.
Vägverkets generaldirektör Lena Erixon menar dock att det inte alltid går att leda om trafiken:
- Det skulle få orimliga konsekvenser och det innebär att trafiksäkerheten kanske skulle bli osäkrare också. Därför vi för in trafiken på ett vägnät som inte är anpassat för tung trafik. Förbi skolor och daghem, säger Lena Erixon till Sveriges Radio.
Läs Seko:s rapport genom att klicka på länken i högerspalten ovan.
Bör man mer ofta leda om trafiken vid vägarbeten? Vad tycker du? Kommentera!
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alltför ofta ser man vägarbetare som helt nonchalant bara kliver ut framför bilar utan att se sig för, eller står precis i vägkanten utan att flytta sig det minsta när det kommer bilar. kanske skulle de själva bidra till sin egen säkerhet. (Fenomenet kan även iakttas på övergångsställen).
Vägarbeten är ofta skyltade, hastighetsbegränsade och konade på mycket långa sträckor utan att någon arbetare syns till. Detta skapar irritation och misstro till skyltningen.
Hastighetssänkning ska bara användas där och när det verkligen behövs, inte slentrianmässigt flera km.
Kör aldrig vårdslöst!
Huvudlösa bilförare finns det tyvärr överallt, vid skolor och i villaområden med 30 km/tim. Det verkar som om när det inte finns polis tillgänglig är det fritt fram.
Jag förstår vägarbetarnas frustration, de har sitt arbete att koncentrera sig på, och då ha en del tokar i bil runt om sig kan inte vara lätt. Vägtrafikförordningens huvudparagraf om att "Visa den hänsyn som till förekommande av trafikolycka" o,s,v. borde räcka, men det gör det inte för alltför många. Det är tydligen viktigare att tjäna några sekunder i tid.
Visst kan man anmärka på den skyltning som i många fall är utförd i alltför god tid, utan att det syns en arbetare, men det kan knappast vara en ursäkt för att köra ihjäl någon.
Dom här svarta skyltarna med 70, 50 etc...
Vad betyder dom egentligen? Inget jag har lärt mig i körskolan, coh inge jag har hittat beskrivet på internet...
Jag kan tänka mig att det är hastigheter man ej bör överskrida vid vägarbeten, men i så fall, vad är det för fel med KÄNDA förbudsmärken (runda, med röd kant)? Kan någon förklara? Ett känt förbudsmärke betyder något, dessa konstiga svarta gör mig förvirrad....
KalleAnka
Man borde ju kunna använda några slags mobila fartkameror vid vägarbeten. Det skulle säkert ha effekt. Folk tenderar ju till att bry sig mer om sina egna pengar än andras säkerhet.
Svar till KALLE ANKA: Dessa skyltar finns på Transportstrelsens hemsida. Ref länk nedan.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Vagmarken/Anvisningsmarken/Rekommenderad-hogsta-hastighet/
En annan aspekt på vägarbeten tycker jag är nuvarande dåliga planering och drivning. Har väghållaren överhuvudtaget räknat på vad bilköerna kostar när trafiken står still? Varför drivs inte vägarbeten rationellt och snabbt t ex under hela dygnet (skiftgång) så att samhälls-kostnaden minimeras. Naturligtvis dyrare för väghållaren (annan plånbok) men snacka om suboptimering. Här finns massor med pengar att spara för hela samhället vårat. Kortare bygg-/exponeringstid ger också mindre risk för olyckor. Vore kul om denna aspekt bemöttes av representant för Transportstyrelsen / Vägverket och någon ansvarig trafikpolitiker.
I USA får man dubbelt så hög bot om man kör för fort eller vårdslöst vid en vägarbetsplats. Kanske skulle vara något att införa här i Sverige också? Små gupp är också en bra eftersom det tvingar bilisterna att köra riktigt sakta.
Ett annat problem i Sverige är att vägarbetsplatser här ofta blir stående tomma under en lång tid vilket får bilister att glömma bort att där pågår ett arbete. Arbeten ska ske intensivt under en viss tid i stället för att arbetet ska pågå två dar i veckan i fyra månader.
Det finns ytterliggare en faktor som påverkar säkerheten vid ett vägarbete: Skyltningen.
Vägarbetena här på västkusten skapar alltid en osäkerhetskänsla i magen.
Som bilist kan man i princip förvänta sig vad som helst ,utom en korrekt skyltning.
Skyltningen måste vara övertydlig och på ett barns nivå (även om inte ens denna nivå når alla…) där man så långt som möjligt byggt bort situationer som skapar tvivel.
Jo, lite bättre har det blivit de senaste åren. Nu kan man ibland t.o.m.träffa på en "slut-skylt" vid vägarbetena.
I Tyskland med dess mer intensiva trafik vet man hur man skyltar.
Här skrivs en del vettiga saker.
Calle tar upp skiftgång - kanske skulle det fungera. Jag vet inte om det bara handlar om snålhet. Däremot så är det knappast bra att man kan passera ett vägarbete ett flertal gånger utan att se en levande själ - något som även Jonas tar upp. Vid dessa långa uppehåll (som helst inte borde förekomma alls) borde skyltningen ändras, så att den är aktuell. Förvirrande dålig skyltning ser man dessvärre också alltför ofta, och det tar Wolfgang så riktigt upp.
Du, Kalle Anka (som av någon anledning vill vara totalt anonym, för du heter väl knappast så), att saker och ting utvecklas och att det kommer nya vägmärken får man nog leva med och allt nytt är inte dåligt.
För många år sen förekom ett vägarbete på Tyresövägen i höjd med Skarpnäck. Det var efter en vänsterkurva och alltså lite skymt, men hastighetsbegränsningsskyltarna liksom de för avsmalnande väg åt vänster (tror jag att det var) syntes i god tid. Problemet var bara att nattetid fanns ingen som helst aktivitet, så, ung som man var, körde man alltså lite fortare än skyltat. Förutom den egna fartöverträdelsen, så fanns här ett riktigt allvarligt fel: Skylten för avsmalnande väg visade avsmalningen åt fel håll! Efter den första överraskande turen så vande man sig vid dumheten. Men en dag så stämde faktiskt skylten! De hade spärrat av den andra väghalvan. Tänk om någon av alla oss som vant sig vid väghindret och den felaktiga skylten skulle kört in i bygget! Det hade varit lite svårt att hävda att skylten var felaktig, fast rätt, men fel.
Mera poliser ut på vägarbeterna.Dom finnansierar sig själv med böter. La det kosta mycket att va så ansvarslös och ha så lite respect för andras liv.Knappt någon sänker idag farten själv om vi vägarbetare står helt oskyddade like vid trafiken. Bra att detta tas upp nu. På hög tid att stoppa vansinnet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.