Spyker Cars och Genii Capital lämnar nu in nya bud på Saab. Genii Capital meddelar att företaget är säkra på att GM kommer att sälja Saab - den här veckan.
Varken Spyker Cars eller Genii Capital kastar in handduken när det gäller Saab.
Spyker i slutförhandlingar
Enligt Spyker Cars vd Victor Muller är sportbilstillverkaren inne i slutförhandlingar med GM.
- För min del handlar det om dagar, inte om veckor, säger han till Sveriges Radio.
Victor Muller berättar att Spyker Cars nu lämnat in ett nytt bud till GM.
Detta nya bud är enligt honom själv för bra för att istället lägga ner Saab.
Prislapp på 3,2 miljarder
Under bilsalongen i Detroit som just nu pågår har GM:s koncernchef Ed Whitacre nämnt summan 450 miljoner dollar som priset på Saab.
Det motsvarar ungefär 3,2 miljarder kronor.
Den summan har Victor Muller inte hört talats om.
"Klart den här veckan"
Investmentbolaget Genii Capital har tills nu hållit en låg profil.
Det kan tyckas underligt med tanke på samarbetspartnern och tillika Formel 1-chefen Bernie Ecclestone.
Enligt Genii Capitals talesperson Lars Carlström kommer investmentbolaget att lämna in ett nytt bud innan GM:s styrelsemöte på onsdagen.
- Vi räknar med att lämna ett konkurrenskraftigt bud i nivå med det från Spyker Cars innan GM vaknar i dag, säger Lars Carlström till amerikanska Bloomberg News.
Han fortsätter:
- Att finansiera affären är inget problem. Vi vet vad GM vill ha för Saab. Jag är säker på att GM kommer att annonsera försäljningen av Saab i slutet av den här veckan, säger Lars Carlström.
Diskutera: Vilket alternativ är bäst: Spyker Cars, Genii Capital eller nedläggning?
Spyker i slutförhandlingar
Enligt Spyker Cars vd Victor Muller är sportbilstillverkaren inne i slutförhandlingar med GM.
- För min del handlar det om dagar, inte om veckor, säger han till Sveriges Radio.
Victor Muller berättar att Spyker Cars nu lämnat in ett nytt bud till GM.
Detta nya bud är enligt honom själv för bra för att istället lägga ner Saab.
Prislapp på 3,2 miljarder
Under bilsalongen i Detroit som just nu pågår har GM:s koncernchef Ed Whitacre nämnt summan 450 miljoner dollar som priset på Saab.
Det motsvarar ungefär 3,2 miljarder kronor.
Den summan har Victor Muller inte hört talats om.
"Klart den här veckan"
Investmentbolaget Genii Capital har tills nu hållit en låg profil.
Det kan tyckas underligt med tanke på samarbetspartnern och tillika Formel 1-chefen Bernie Ecclestone.
Enligt Genii Capitals talesperson Lars Carlström kommer investmentbolaget att lämna in ett nytt bud innan GM:s styrelsemöte på onsdagen.
- Vi räknar med att lämna ett konkurrenskraftigt bud i nivå med det från Spyker Cars innan GM vaknar i dag, säger Lars Carlström till amerikanska Bloomberg News.
Han fortsätter:
- Att finansiera affären är inget problem. Vi vet vad GM vill ha för Saab. Jag är säker på att GM kommer att annonsera försäljningen av Saab i slutet av den här veckan, säger Lars Carlström.
Diskutera: Vilket alternativ är bäst: Spyker Cars, Genii Capital eller nedläggning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vore allt lustigt om Genii Capital, med Ecclestone, tog över Saab. En nazist och ett blödande bilföretag. Kan inte bli annat än katastrof.
Ecclestone bara sa att Hitler "fick saker gjorda" och det kan man bara samtycka med. Hitler var ju en diktator och sådana "får saker gjorda". Är man nazist för att man konstaterar principen i en diktatur? Hitler byggde motorvägar som används än idag. Han gav tyskarna arbete. Är man nazist för att konstatera detta faktumet också? Nu var det ju så att han byggde motorvägarna för sina krigstransporter och gav tyskarna arbete genom att börja utrusta armen men faktumet kvarstår. Sedan kan man tycka om Hitlers sätt att ge tyskarna arbete och bygga motorvägar eller så kan man också fördöma det. Man är nazist först när man SYMPATISERAR med nazister. Och det gör inte Ecclestone.
Om Genii Capitals har man inte hört så mycket mer än det beryktade "citatet". Om Spyker kan man konstatera att Victor Muller tycks ha den rätta känslan för Saab som varumärke. frågan är om han får ihop det ekonomiskt, men det är väl det GM vill förvissa sig om.
Båda dessa företag klarar ju med råge att peta in SEK 3,2 milj. till GM, det är inte ekonomin som är spärren.
Och Jens, hur kan det komma sig att ett "blödande bilföretag" kan vara så intressant att köpa så att två företag tävlar om att få göra det?
Re: Saabnisse
Både rätt och fel.
Du ska även ha pengar till att kunna utveckla nya modeller.
Samt ha en buffert för åtagande om något blir fel.
Sannolikt bör du ha en kassa på 10-20 miljarder kronor liggande för att starta med.
Tittar man på vad Audi har satsat, så från mitten av 80 talet fram till nu så är det 700 miljarder kronor till det resultat man har i dag.
Svårt val, spyker som hängt med i budgivningen "ett tag" vet vi ju mest om, trots att vi nästan inte vet någon om spyker alls. Spyker har ju som hastigast nämnt att företaget ser positivt på saabs som ett exklusivt premium märke där både gamla 900 och AeroX kan bli aktuella för produktion, och det vådar ju gott. Hur det i praktiken går att fullfölja ekonomiskt vet vi inte, Genii vet vi inget annat än att det finns gott om cash i bolaget. Jag är inte så kräsen med tanke på omständigheterna.
Tycker att Spyker cars och Genii Capital ska gå ihop med ett bud och driva 2 separata bolag. Det ena producerar bilar som blir bättre än om GM är med och bestämmer för mycket, och det andra köper upp 50 000 hyrbilar och placerar ut dem globalt i 100 olika länder.
Då får SAAB gratisreklam då bilarna hyrs ut och produktionen rullar sakta igång med vinst tidigare än vad någon har räknat med.
citroen och saab har ju mycket gemensamt vore synd om saab gick under. De två ingenöjrerna. citroen & saab.
MT, du kan inte jämföra med Audi, de började som en modifierad DKW och har hela tiden haft VW bakom ryggen.
Här handlar det om helt andra saker och det kan fungera om man slipper GMs bromsklossar.
GM kan ju visserligen även fortsättningsvis tjäna mycket pengar på Saab, men beroende vad som skrivs i köpekontraktet kan det ju bli så att Saab blir helt fria att samarbeta med vilken biltillverkare som helst.
Och Saab som en liten tillverkare av exklusiva bilar kan bli en bra reklam för vilken tillverkare som helst under förutsättning att de lyckas och det tror jag att de kan göra.
Att Saab, som en del påstår, skulle tillverka fjuttbilar är säkert meningslöst.
Tillverkare av dessa går det tretton på dussinet av och Saab har ingen möjlighet att gå in där.
Saab har en chans men de måste förbli unika!
Om Saab lägges ner, ta vara på kunskapen och produktionen i Trollhättan genom att börja tillverkning av vindkraftsturbiner. Det är en oerhörd kapacitetsbrist för närvarande och den kommer bara att öka. Det är tre års väntetid och det är bara de stora aktörerna i värled som idag får ens en offert från t.e.x. Siemens.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.