Nästa artikel
Prischock på bilbesiktning
Ledare

Prischock på bilbesiktning

Publicerad 4 mars 2010 (uppdaterad 24 september 2010)
"Risken är överhängande att den här "reformen" slutar med ett praktfiasko – sämre service och väsentligt högre priser."

Politikernas iver att riva monopol är på väg att öka de svenska bilägarnas fordonskostnader. Beslutet att avmonopolisera Bilprovningen är redan fattat så inom något eller några år har vi facit i handen. Att det blir dyrare att besiktiga bilen är helt klart, frågan är bara hur mycket.

Vi har besökt grannlandet Finland, som för några år sedan gick samma väg som Sverige styr in på nu, den första juli i år. Exemplet därifrån avskräcker verkligen - 280 procents ökning av besiktningskostnaden på några år (läs i Vi Bilägare nummer 3, ute i butik nu).

En vanlig, enkel, besiktning som är avklarad på en kvart kostar idag 90 euro, vilket med dagens valutakurs blir drygt 900 kronor. I Sverige betalar vi än så länge 300 kronor för motsvarande tjänst - billigast i Europa. Det priset kommer inte att stå sig speciellt länge när monopolet ryker, var så säker.

Risken är överhängande att vi får se samma utveckling som i Finland, att ett par besiktningsföretag dominerar marknaden och därmed kan bestämma prisnivån.

Vad vi kan hoppas på är att Bilprovningen, som helt givet blir en av giganterna, slår till bromsarna och håller igen priset för att sätta press på eventuella konkurrenter. De stora utländska besiktningsföretag som tittat på den svenska marknaden anser nämligen att prisnivån i Sverige är för låg för att det ska vara intressant att gå in här.

Det skulle kunna öppna för en bredare inhemsk konkurrens med flera mindre företag och större prisvariationer. Utsikterna att det blir så är inte stora då konkurrenslagarna tvingar Bilprovningen att krympa sin nuvarande verksamhet, man får inte ha mer än 40 procent av marknaden.

Samtidigt måste man hålla uppe en viss servicenivå, vilket säkert gör att priserna måste ökas för att verksamheten ska kunna drivas runt. Motivet för att bryta Bilprovningens monopol är att servicen till kunderna ska förbättras.

Det ska bli fler aktörer och kortare köer är tanken, vilket säkert kan lyckas i större städer. Vad som händer i landsbygden är mera ovisst. Vem vill öppna en besiktningsanläggning i glesbygd?

Befintliga bilverkstäder borde ligga nära till hands, men där är det stopp, de får enligt regelverket inte ägna sig åt besiktningsverksamhet. Risken är överhängande att den här "reformen" slutar med ett praktfiasko - sämre service och väsentligt högre priser.

NILS-ERIC FRENDIN
CHEFREDAKTÃ-R VI BILÄGARE
nils.frendin@vibilagare.se
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-03-04 11:19
gmo (ej verifierad)

I sig tycker jag att reformen är onödig, men er kampanj mot densamma i tidningen tycker jag bara är tröttsamt reaktionär.
Ni har framfört er åsikter vid ett flertal tillfällen tidigare, och jag tycker varken den senaste artikeln eller din krönika tillför något nytt.

#2 • Uppdaterat: 2010-03-04 17:12
Arne Lundell (ej verifierad)

Det mest vansinniga beslut som har tagits. Hoppas att det blir protester från alla fordonsägare i hela landet, som gör sin röst hörd i detta vansinniga och oövertänkta beslut.
Hälsar en före detta anställd hos Svensk Bilprovning i 19 år med praktik o erfarenhet i ämnet.

#3 • Uppdaterat: 2010-03-04 17:42
J.Hundt (ej verifierad)

Politiker är som Kajmaner!?
Stora i käften och utan öron! Hjärnans storlek kan man också diskutera!
Lyssnar våra styrande aldrig till rörelsen eller är de så maktfullkomliga, att de tror sig alltid veta bättre?
Vad gör alla våra bilorganisationer, mer än att klia varandra på ryggen?

#4 • Uppdaterat: 2010-03-04 18:02
Sigge (ej verifierad)

Faktafel igen...blir inte mer rätt för ni upprepar de gång på gång. Priset på besiktning bestäms idag av Ekonomistyrningsverket och Transportstyrelsen. Så antingen betalar du verklig kostnad eller så betalar du via skatten.
Finland må vara ett avskräckande exempel i Danmark fick avregleringen precis motsatt effekt.
Känns som grundläggande objektiv journalistik att undersöka mer än ett land.

#5 • Uppdaterat: 2010-03-04 18:32
johan (ej verifierad)

tycker det inte är något fel på bilprovningen som den är idag, trevlig personal och utför besiktningen väldigt snabbt tog en kvart för min bil. och 300 är ju billigt så, är inge bra med avskaffa monopolet.. ja en avskaffning kan ju även leda till att man kan köpa sin bil godkänd vilket inte lär visa sig positivt i olycksstatistiken.

#6 • Uppdaterat: 2010-03-04 18:47
NONNO (ej verifierad)

Kunde man vänta nå´t annat beslut av nuvarande regering?

#7 • Uppdaterat: 2010-03-04 19:19
Sigge (ej verifierad)

Johan..."kan köpa sin bil godkänd "...varför skulle det problemet bli större? Alla står under Swedacs kontroll.
Jag välkomnar all sund konkurrens.
Men visst S har alltid värnat om ineffektiva och dyra monopollösningar. Trist att S-propagandan även ska skrivas i rörelsens biltidning. Tappar rejält i trovärdighet (och denna gången kan man inte skylla på att det är en blogg utan direkt ifrån chefsredaktören).

#8 • Uppdaterat: 2010-03-04 20:57
Larsson (ej verifierad)

Blev informerad av besiktningsman vid senaste besöket på SB med min bil,
"- Sv. Bilprovning kommer inte att finnas kvar norr om Svealand, inte lönsamt"
Fritt fram att etablera sig var man vill, detta gäller även utländska intressenter. Tar bara tätbefolkade områden. Välkomna alla Ni norröver att komma på årligt besök till oss i söder!
Vad tror Ni om besiktningskostnaden? Se övrig privatisering!
Gud förbarme svenskarna, amen.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-04 21:34
Sigge (ej verifierad)

Larsson...tror du på det själv? Naturligtvis kommer det ställa vissa etableringskrav precis som för ex. mobiltelenätet där det krävs 99% täckning.
Kom med fakta och hitta inte på!

#a • Uppdaterat: 2010-03-04 22:22
Linde (ej verifierad)

Tyvärr är partierna ideologiskt styrda efter partiböcker på ett sätt som en vanlig människa som använder sitt sunda förnuft aldrig skulle agera. Har marknadsliberalerna (nuvarande regering) fått för sig att "jag är marknadsliberal - nu måste allt lämnas ut åt marknaden" så är det just det som de gör. Nu ska jag direkt nämna att jag inte alls tycker om sossarna (eller övrigt på deras kant) med sin "rättvisa" som gör det orättvist för alla som sköter sig. Vissa saker i en stat, ett samhälle sköts dock bäst av det gemensamma. Vi vet alla hur bra det blev med avregleringen av elmarknaden. El är något som alla i Sverige behöver, man släppte det fritt (tror f.ö. det var under en sosseregering) och nu ska elbolagen handla med el i hela europa och få ut de högre priser som betalas där, medans vår elproduktion är billig och de tjänar enorma pengar på att få skjörta upp hela folket. Apoteket har nyligen fått denna "reform" och det fungerar redan sämre. Apoteksbolaget har inte möjlighet att se vad som finns på lager hos de numer fria apoteken längre. Att medvetet förstöra ett sedan tider väl fungerande system som bilprovningen är nästa sak. 300:- per besök räcker för med full beläggning får de ändå in 1200:- i timmen per gubbe. Bättre att vissa saker som vi alla har behov av sköts av en stark stat som vi alla är delägare i än att det släpps fritt till marknadskrafterna. Alternativet är att det sköts av multinationella anonyma kapitalägare som på sikt kommer vara starkare än vår svenska stat. Tyvärr tror marknadsliberalerna att all form av statlig styrning är socialism och måste då ha bort det. Att kontrollera att medborgarna följer lagen sköts bäst av en statlig polis. Att kontrollera att medborgarnas bilar är säkra och lagliga sköts bäst av en statlig kontroll. Det tjänar alla på, i alla fall alla jag bryr mig om, vanligt folk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.