Endast tolv procent av bilmodellerna från 2010 är säkra och hållbara, det visar en ny granskning.
För fjortonde året i rad presenterar försäkringsbolaget Folksam sin granskning av nya bilmodeller.
Få klarar
Endast tolv procent av 2010 års modeller klarar Folksams krav för säkerhet och miljö.
Bilarnas säkerhetsutrustning har dock blivit bättre.
37 procent av de nya bilarna klarar nu säkerhetskraven, vilket kan jämföras med 21 procent från i fjol.
- Det är glädjande att se den fina säkerhetsutveckling som skett de senaste åren, men det finns fortfarande mer att göra när det gäller både krocksäkerhet och säkerhetsutrustning, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.
Enligt Folksam skulle 30 fler liv räddas årligen om alla bilköpare valde någon av de bilar som Folksam rekommenderar.
Skärpta krav
När det gäller miljö klarade 27 procent av bilarna kraven.
Just miljökraven har skärpts jämfört med 2009, bland annat krävs i år en lägre förbrukning än tidigare.
Miljökraven formuleras med ett förbrukningskrav för varje storleksklass som bygger på EU:s mål om bränsleförbrukning för 2015.
Dieselbilar har strängare förbrukningskrav och etanolbilar tillåts en något högre förbrukning vid bensindrift.
Säkerhetskraven bygger i sin tur på krocksäkerhet, säkerhetsutrustning och ett viktkrav på maximala 1900 kilo.
Se listan över godkända bilmodeller
Diskutera: Vad tycker du om Folksams granskning?
Få klarar
Endast tolv procent av 2010 års modeller klarar Folksams krav för säkerhet och miljö.
Bilarnas säkerhetsutrustning har dock blivit bättre.
37 procent av de nya bilarna klarar nu säkerhetskraven, vilket kan jämföras med 21 procent från i fjol.
- Det är glädjande att se den fina säkerhetsutveckling som skett de senaste åren, men det finns fortfarande mer att göra när det gäller både krocksäkerhet och säkerhetsutrustning, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.
Enligt Folksam skulle 30 fler liv räddas årligen om alla bilköpare valde någon av de bilar som Folksam rekommenderar.
Skärpta krav
När det gäller miljö klarade 27 procent av bilarna kraven.
Just miljökraven har skärpts jämfört med 2009, bland annat krävs i år en lägre förbrukning än tidigare.
Miljökraven formuleras med ett förbrukningskrav för varje storleksklass som bygger på EU:s mål om bränsleförbrukning för 2015.
Dieselbilar har strängare förbrukningskrav och etanolbilar tillåts en något högre förbrukning vid bensindrift.
Säkerhetskraven bygger i sin tur på krocksäkerhet, säkerhetsutrustning och ett viktkrav på maximala 1900 kilo.
Se listan över godkända bilmodeller
Diskutera: Vad tycker du om Folksams granskning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför en viktgräns på 1900kg? Nya Saab 9-5 kvalar ur innan den ens har börjat sälja.
De måsta väl ha en gräns någonstans. För mig känns det lite märkligt att år 2010 släppa en sedan som väger 2 ton.
Vem litar på Folk(S)kam?
Typi(S)k under(S)ökning be(S)tälld av politiker för att ge ön(S)kat re(S)ultat.
Publicerad av hu(S)organet vi bilägare.
Lite väl genom(S)kinligt den här gången.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.