"Jag har läst att utsläppen av koldioxid från nya personbilar i Sverige minskat med rekordfart - från 174 g/km till 164. Hur räknar Transportstyrelsen och hur räknar regeringen? Vem har rätt?"
Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar.
Mini slipar på en ny version av högbyggda Countryman som kommer att dela mycket med BMW X1. Än så länge är inga bilder officiella, här syns 2015 års Countryman.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
E85 levererad från SEKAB reducerar fossil CO2 med i genomsnitt 71 %. Läs gärna mer på http://www.hallbaretanol.se/
Charlie Rydén, SEKAB
Svenska staten skattesubvensionerar Diesel som ökar utsläppen och låser fast oss mer i oljeberoendet. Oljebolagen firar med tårta och höjer glasen mot svenska motorjournalsiter som länge bedrivit ett drev mot biobränslen.
Ursprungs dieselmotorn gick på jordnötsolja. Det är inget krav att en diselmotor måste ha dieselolja som bränsle.
MattiasD:
Sverige har minskad skatt på Diesel MK1 för att på så sätt göra det förmånligare att köra på den dieseltypen än Diesel MK3 som resten av europa använder. Hade vi haft jämn beskattning av diesel av MK3 och bensin så hade priset varit ungefär detsamma som idag.
Johan L, ja precis, och det är nog tom så att Dieseln skulle vara lite dyrare än Bensin idag om bränslena beskattats lika. En viss del av dieselskatten tas från fordonet. Men har då fordonet 5 år skattebefrielse (120 g) handlar det då om ren skattesubvention av dieselbränslet.
Charlie - Hur ska man vara säker på att man får just hållbar etanol när man tankar?
Svenska Etanolbilister är miljöhjältar och föregångare - missa inte det!
Vi borde tillverka mer biodrivmedel(etanol och diesel) i Sverige. Då kan araber o norrmän stå där med sin olja - vi blir självförsörjande!
CHARLIE RYDÉN, 71 % av vad?
Det enda verkliga miljödrivmedlet är biogas. Det är skandal att inte biogasen främjats från statens sidan. Vi kan köra på biprodukter från våra reningsverk om vi verkligen vill.
Men herrejösses, håller ni fortfarande på att räkna på koldioxid-"utsläpp"? På fullt allvar? Det är ju nästan näpet.
Lämna det där pseudovetenskapliga tramset åt AGW-religiösa politiker, kvällspress och andra som saknar grundläggande kunskaper inom naturvetenskap.
Bränsleförbrukning anges lämpligast i volym förbrukat bränsle per tillryggalagd sträcka. Separata siffror på CO2-"utsläpp" är inte bara idiotiska, de är överflödiga också, då de är direkt proportionella mot bränsleförbrukningen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.