"Det kanske är bättre för miljön att köra en stadsjeep tills den är skrotfärdig än att köpa en splitter ny småbil?"
Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar.
Ännu en sportig kandidat i Årets Bil, den här gången från Lexus. På bilsalongen i Detroit i januari visade Lexus upp produktionsversionen av konceptbilen LF-LC, nämligen 2+2-sitsiga LC 500, driven av en femliters V8. I Genève några månader senare kom versionen utrustad med en helt ny hybriddrivlina.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta är även en ekonomisk fråga, har man tex hamnat i ford-träsket med reparationskostnader på över 2000 i månaden i drygt två års tid så är det bättre att köpa en annan bil.
Det är alltid bättre för miljön att köra en småbil tills den är skrotfärdig än att köpa en splitter ny stadsjeep.
Skulle vara kul om någon hade forskat på hur det mycket en suv släpper ut om den utnyttjas maximalt passagerarmässigt jämfört med en traditionell personbil. Kanske e det redan gjort?!
Jag upplever inte skillnaden mellan siffrorna för utsläpp så vansinnigt stora mellan nya och gamla bilar ... inte heller mellan "vanliga" familjebilar och sk miljöbilar .. Har det inte gått lite hysteri i det egentligen?
Självklart ska man använda en bil tills den inte fungerar acceptabelt eller inte går att reparera längre. Annat är resursslöseri. Om du gör dig av med en bil utan att skrota den så är det alltid någon som använder den vidare och köper du dessutom en ny bil så blir det jo 2 föroreningskällor?
S-E S
2 föroreningskällor?
Så den som inte kan/får köpa din begagnade bil inte köper en ny eller annan bil ?????????
Håller verkligen de minsta bilarna 30 tusen mil utan flera och stora reparationer!. Jag tänker då på Peugeot 107, VW Lupo, Nissan Micra och bilar i deras storlek.
Här finns några som har forskat på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av en Honda Civic. Det blir ca 6900 kg CO2 - vilket motsvarar 2500 liter bensin.
www.bren.ucsb.edu/research/documents/hybrid-ice_final.pdf
Dvs om du skulle byta från en Toyota Landcruiser bensin till en lika stor biogasbil - så har du sparat in tillverkningskostnaden efter ca 3000 mil, dvs 2 års körning - därefter sparar du 2,3 kg CO2/mil.
Eftersom det inte finns så stora bilar på biogas, så sparar du in tillverkningsutsläppen ännu fortare och sparar ännu mer per mil. Så byta är ett klart bra råd.
Stora SUV:ar behövs bara när du har speciella behov ( t ex drag-) o (skit-)dåliga vägar. Annars ska man av miljöskäl naturligtvis köra ngt renare och effektivare.
Koldioxid-"utsläpp" är naturligtvis helt ointressanta med avseende på miljöpåverkan.
Räknar man istället på faktiskt skadliga utsläpp och resursförbrukning/-omsättning så är det dock fortfarande mer fördelaktigt att låta en bil gå så länge den kan istället för att köpa en ny (SUV eller småbil är egalt) med jämna mellanrum. Å andra sidan så har politikerna tack och lov ännu inte lagt sig i den fria marknaden så mycket som de önskar, så produktionen av bilar motsvarar i stort sett efterfrågan, och bilarna finns kvar länge på en hälsosam begagnatmarknad innan deras livslängd tar slut..
SUV:ar är emellertid ALLTID extremt skadliga för miljön på ett annat sätt; de är ju så förbannat fula!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.