"Har bytt till en Toyota RAV4. Nu kommer jag cirka 400 meter längre på varje mil enligt vägmätaren (egen mätning).Hur påverkar detta hastighetsmätaren, visar den för lite?"
Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar.
Seat satsar som många andra på en suv för att möta européernas ökade efterfrågan. Den har tydligt DNA från Seat Leon, enligt Luca de Meo, Seats VD.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det någon som är förvånad över Toyotas alla möjliga fel?
Tex
Gaspedaler som hänger sig!
Spräckta styrväxlar!
Bromsar som slutar fungera!
Bilar som tappar styrningen!
Lexus - Ventiler och motorstyrningar som skär!
mm
mm
Man blir mest förvånad över hatet mot Toyota, kan det månne vara avundsjuka? Upplever samma FUD och hat mot Microsoft, kan det vara samma mekanismer som ligger bakom? Vore intressant med en seriös debatt men på det här forumet är väl chansen lika med noll.
AP: till att börja med så reder vi ut vad FUD innebär: FUD är en förkortning som står för Fear, Uncertainty, and Doubt (rädsla, osäkerhet och tvivel)
Hur i helvete kan man klandra andra människor för att dom känner just dessa tre intryck så fort toyotas s.k "överlägsna kvalitet" skall försvaras med näbbar och klor ???
Tror du att en människa med någorlunda förstånd INTE skulle ifrågasätta produkten(toyota) efter alla rapporter om undermålig ihopbyggnad som varit, en bil är ju trots allt den näst största investeringen man gör efter ett husköp, så varför skulle man helt plötsligt börja lyssna på anonyma proffstyckare med snäva personliga preferenser på ett forum..?
Robert, ditt inlägg visar klart och tydligt att chansen till en vettig debatt är lika med noll och egentligen borde jag inte svara på detta då detta uppenbarligen verkar vara ett känsligt ämne. Men Toyotas överlägsna kvalitet är ingen myt, visst de är inte perfekta, men vem är det? Stora delar av tillverkningsindustrin och mjukvaruindustrin har anammat deras princciper med framgång och många har försökt men misslyckats då de inte förstått de underliggande principerna. Det krävs att man är villig att förstå hur dessa principer (lean) faktiskt fungerar för att man ska få en inblick i hur bra detta är. Jag har själv aldrig ägt en toyota men har bra koll på lean och jag tvivlar inte på toyotas kvalitetsrykte. Däremot kan jag konstatera att så fort toyota nämns så är det alltid en barnslig kommentar om hur dåliga de är. Jag kan inte tolka det som något annat än okunskap och rädsla för att toyota är ett för stort och mäktigt företag. Synd bara att det inte går att föra en vettig debatt om det hela bara, då kanske några skulle kunna lära sig nya saker.
"Bytt till en RAV4"?
Ny? beg?
400meter på en mil är 4% vilket sannolikt är väl inom felgränsen.
Är det en beg Toyota kolla däckdimensionen. to m samma dimensioner från olika tillv kan ha olika omkrets. Sen har man ju dessutom olika omkrets beroende på om däcket är slitet eller inte..
(Pladdret om Toyotas kvalitet/avsaknad av d:o sk-er jag helt i.
Ni kan diskutera det på Lunarstorm eller liknande barnforum. Jag tänker iaf ändå inte köpa en Toyota)
Du AP verkar inte heller vara så mottaglig för en saklig debatt eftersom du utgår från att Toyota har en " bevisat överlägsen kvalitet". Efter 15.000 mil i en Toyota är jag beredd att skriva under på att den håller hygglig kvalitet, men överlägsen?? Jag har haft flera bilar som hållit samma eller högre kvalitet. Särskilt om man inkluderar motståndskraft mot rost i begreppet kvalitet...
Snälla ni som i otrevlig ton diskuterar Toyota och andra märken på samma vis som sexåringar bråkar om vems pappa som är starkast, kan ni inte kliva upp ur sandlådan? Olika märken, modeller och årgångar (samt unika exemplar) har sina svaga punkter; vissa mer acceptabla, farliga, irriterande eller kostsamma än andra. Vilken bil vi föredrar (trots alla bilars brister) är ju till största delen en fråga om tycke och smak. Har själv kört 16000 mil på 7 år med en Peugeot 307 HDI. Den har haft en handfull småbrister men har alltid gått som en klocka, och jag älskar den förbannade fransosen av flera skäl. Min far har kört Toyota i 30 år och har nog inte haft hälften så många fel på den tiden som jag har haft på 7 år. Undersökningar och statistik från många källor kan naturligtvis på flera sätt framhålla Toyota och andra asiatiska märken, men de flesta av oss väljer ju bil på andra grunder än statistik. Den finns att läsa, och mer är det inte med det. Jag vill därför veta mer om vad andra människor värdesätter och ogillar hos bilar de har erfarenhet av än vad någon hatar hos en bil som han har ringa erfarenhet av.
Hur fungerar beräkning av bränsleförbrukningen? Kan man lita på färddatorn? Längdmätningen och hastighetsmätarna är ju inexakta.
Snacket om Toyotas fel o kvalité kan läggas ner omgående här. Det finns ingen bil som aldrig råkar ut för undermåliga detaljer ibland.
Om vägmätarna och bränsleförbrukningen borde redovisas mer i stället. Hur mäts förbrunäkningen som ligger till grund för Skatteverkets bedömningar t ex
Den enda sanna glädjen är skadeglädjen! Rapporteringen om Toyotas alla fel har lett till många glada stunder framför datorn! Moget? Inte direkt. Men lite plåster på såren...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.