Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte byta xenon själv?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte byta xenon själv?

Publicerad 20 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har hört att man inte får byta xenonlampor själv. Är det sant och i så fall varför?" Vi Bilägare svarar.
BMW:s testförare Ernst Henne satte flera tvåhjulsdrivna världsrekord mellan 1929 och 1937. 1929 kom han upp i hastigheten 216,7 km/h.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-20 14:16
Fredde (ej verifierad)

Snicksnack då ska man inte byta lysrör själv heller eller vanliga halogen lampor.
Det är inget stort tryck på insidan som är värre än någon annan lampa.
Är allt avslaget så är det inte farligare än att stoppa in en vanlig kontakt.
Visst kan den explodera men som sagt det kan ett lysrör också göra och troligtvis mycket lättare än en xenonlampa, för att inte tala om hur mycket glassplitter det blir av ett tappat dricksglas.
De vill ha in jobbet till verkstaden det är det enda skälet.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-20 17:14
KPAC (ej verifierad)

Ja du FREDDE...
Du verkar ju ha full koll på vad du pratar om!
Visserligen är det ingen skillnad på spänning när systemet inte är strömsatt, eftersom den då är noll men risken ligger som sagt vid drift då det är GANSKA stor skillnad på en halogenlampa och på en gasurladdningslampa.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-20 18:27
Tommy (ej verifierad)

Du bör inte tanka bilen själv heller. Bensin är mycket brandfarligt och kan vålla stor skada på både människor djur och egendom om den skulle antändas. På platser där tankning sker, råder rök och eldningsförbud. Bensin kan dessutom vara skadligt vid inandning och orsaka utslag vid hudkontakt.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-20 19:16
Betala först, tanka sen. (ej verifierad)

Men köra bilen och orsaka olyckor och annat är fortfarande tillåtet, med eller utan xenon lampor.
Snart får man inte tanka själv, det blir väl som på 50-60 talet och ruttvätt ingår om man är snäll.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-20 19:25
Nisse (ej verifierad)

Ja du KPAC...
Fortsätt du att byta dina lampor medans det är tänt, verkar ju inte så smart.
Annars är det ingen skillnad på att buta lampor antingen dom innehåller Halogen eller Xenon.
Det vill säga det kan vara trångt och bökigt och på vissa bilar så ska halva bilen demonteras för att man ska se lampjäv............

#6 • Uppdaterat: 2010-04-20 21:43
Eric (ej verifierad)

Vad ska vi göra med alla dess illojala människor som efter-egenmonterar xenonljus??
Dom kanske t o m är fräcka nog att byta ut urladdningslampan sjäva..Hemska tanke..
Finns nog inemot ett dussin olika företag, bara i Sverige som säljer eftermarknadskit för konvertering av halogen till xenonljus..
Snart sitter det ett på mitt halvljus också.
Tyvärr så är ju sånt inte tillåtet, men jag har iaf en möjlighet att manuellt sänka ljuset inifrån kupen vid last.
Gör man konverteringen rätt så är det enkelt att byta tillbaka till halogen är SBP väntar..

#7 • Uppdaterat: 2010-04-20 23:25
Keoh (ej verifierad)

Varför skulle en mekaniker utsätta sig för den risken. Skulle inte Arbetarskyddet stoppa sådant arbete?

#8 • Uppdaterat: 2010-04-20 23:34
Saabnisse (ej verifierad)

Ingen är väl så korkad att han/hon byter lampa med spänningen tillslagen?
Det är däremot riktigt att det är ett högt gastryck i lampan och man bör vara försiktig så att lampan inte skadas vid demontering/montering.
Sedan är det ju en annan sak att många biltillverkare verkar bygga bilen runt strålkastarlamporna så att det är lättare att byta drivpaket än en lampa.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-21 09:08
Fredde (ej verifierad)

Ja du KPAC vad snurrar du runt om, har du någon koll överhuvudtaget? Vem byter en lampa medan strömmen är påslagen? Det är extremt klantigt även med en vanlig glödlampa och en halogen lampa blir j-ligt varm direkt så det är definitivt inte att rekommendera heller där. En Xenon lampa blir inte lika varm så risken är liten. Samt ärr det är inte under drift det egentliga "risken" ligger det är vid start av lamporna då går det stora strömmar i kablagen, när lamporna väl startat så är det ganska ofarligt. Samt att kablarna är ju inte friliggande! Bra isolering är det både på kablage och drivboxar. Det slår ju inte blixtrar runt kablaget som någon kortslutning när man slår på en Xenon och det måste vara rejält avskärmat annars slår det ut övrig elektronik med störningar. Har fixar och donat en hel del med Xenon och om man bara handhar dem men normal försiktighet är det inga problem.

#a • Uppdaterat: 2010-04-21 10:53
Roy (ej verifierad)

Fredde, en korrigering: Det går inte alls några stora strömmar genom kablaget. Det är spänningen som är hög. Ungefär i nivå med den som är kopplad till bildrörshalsen på en tjock-tv.
När du kammar håret så det sprakar, så är det ungefär 2000 V. Går du på en heltäckningsmatta och tar i ett dörrhandtag och får en kyss så att det verkligen känns så kan det vara uppåt 20000 V. Och ingetdera är farligt. Det är strömstyrkan som skadar.
Xenon-blixtar sitter det för övrigt i många kameror och mobiltelefoner. Borde inte även dessa ha ett visst övertryck?
Ska man hårdra det hela, så ska man väl inte byta tändstift själv heller, i så fall. Där är ju spänningen på samma nivåer!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.