Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är premium?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är premium?

Publicerad 30 december 2010 (uppdaterad 3 januari 2011)
"Ni motorjournalister använder ofta benämningarna premium och premiumbil. Vad ingår i de begreppen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik – i dag en favorit i repris.

FRÅGA:
Jag har ofta undrat över er benämning "premiumbil" och undrat vad som ingår i begreppet och hur ni motorjournalister definierar det hela. Finns det mer eller mindre premium och vad är då allra mest premium?

Är priset avgörande? Varumärket? Kvalitetskänslan? (Det senare ett ord ni ofta använder men som inte alltid återspeglas i tester.) Tillverkningsland? Andra faktorer? Skiljer sig definitionen mellan olika länder?

Vad är premium i USA, Europa, Japan? I Sverige tycks det som om att det är tyska bilar som är premium. Varför? Vad är då premium i Tyskland? Tacksam för er betraktelse!

Premium

SVAR:
Uttrycket premiumbil finns på många marknader i Europa men framför allt i USA. Ordet går inte att komparera så antingen är bilen premium eller inte. Någon exakt definition finns inte men i allmänhet menar man en bil som är lite förmer än övriga.

Den ska helst vara av ett känt märke och därigenom ha högre status. Bilen är mer påkostad och den upplevda kvaliteten är högre. Tillverkaren kan ha sin uppfattning men i slutändan är det hur kunderna och journalisterna upplever bilen som fäller avgörandet om bilen är premium eller inte.

Möjligheten att ta ut ett högre pris gör det attraktivt för tillverkaren att bilen klassas som premium. Givna i den här gruppen är Audi, BMW och Mercedes men även Infinity och Lexus ingår där.

Cadillac och Lincoln betraktas inte som premiumbilar (ens i USA) trots att de allmänt ses som lyxbilar. Huruvida Volvo och Saab är premium, därom tvista de lärde.

Om Skoda Superb lanserades som premium skulle detta säkert väcka en het debatt. Vilka bilar som klassas som premium tycks i stort vara desamma över landsgränserna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad är premium?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2010-12-30 17:52
leifer_2 (ej verifierad)

Anonymous

Hållbarheten måste i alla fall vara rimlig. Säg 25,000 mil. Att göra ett större ingrepp på en bil som gått 12,000 normala mil är inte normalt.
Jag undrar egentligen hur du ser på kvalitet.
Du talar dessutom emot Mercedes egen filosofi, dvs Mercedes som dom var fram på 80-tal. Evighetsmaskiner. Nu kan man inte tillverka så idag men en hög jämn produktion och kvalitet måste man kunna förvänta sig när man betalar +300,000 för en bil. Dvs att det mesta i bilen håller i 10 år 25,000 mil vid normalt brukande.
Detta är väl nåt alla som köper Mercedes önskar sig så jag förstår inte varför du försvarar dålig kvalitet.

#w • Uppdaterat: 2010-12-30 20:19
Pender

Flux, jag var nog lite luddig. Det jag ville säga, var att flera märken numera har modeller som både hamnar i klass premium, och klass icke-premium. A-klass, som jag är dåligt bekant med, kanske inte passar som exempel. Min förutfattade mening var att A-klass är en typisk icke-premiumbil. Fast den råkar ha premiumpris. (Men redan med B-klass tycker jag MB håller premiumklass.)

#x • Uppdaterat: 2010-12-30 23:39
Nithin01 (ej verifierad)

För vissa är valet kring en reparation om antingen 40 eller 80 tkr kr totalt irrelevant.
Premium för dem är att inte ens behöva välja och att inte ens bli störda med ett telefonsamtal som ger dessa två val.
Bara att behöva lämna bilen på en verkstad kan vara ett så stort inkomstbortfall att man väljer andra alternativ.
Verkstaden får helt enkelt hämta bilen hemma på parkering med en transportbil (kostar på ett el. annat sätt) så att man kan "spara" pengar...

Vidare så kan man ställa vissa krav kring vad som går sönder men att det går sönder ibland kommer man inte ifrån vad man än köper för bil.

Det är ungefär som att inbilla sig att det är billigare att måla om och underhålla ett stort och lyxigt hus än ett mindre bara för att det förstnämnda kostade 20 ggr så mycket.
Det funkar inte så...

Sen är man ju fri att personligen tycka vad man vill om premium..
Men i vissa fall anser jag att förväntningar är helt ABSURDA.

"Jag har betalat dyrt en gång. Nu ska allt vara gratis."

Ett stort problem och en källa till mycket missnöje är att många svenskar bara tror att det är amorteringen på billånet, fordonskatten och försäkringen (de två sista är i goda fall) som kostar.
Och det är klart, med den inställningen så blir ju allting därefter rätt "dyrt"...
Går något dessutom sönder så är det ju total katastrof och man har en BMW 318i.
Helst borde man ju byta märke och aldrig återvända.

Folk som lever så är verkligen offer för alla yttre omständigheter och när sen allting funkar ok så blir det nya fast och solida referenser tills något händer igen.
Och det gör det förmodligen, för eller senare.

Men dagsforms premium finns det inget som heter.

Säger man premium och sen ändrar sig så hoppade man för tidigt över bäcken.

Gnäller man om kvalitet och hållbarhet så säger det att den bilen du har köpt inte kan vara premium för då har du helt enkelt inte råd med en premiumbil.

#y • Uppdaterat: 2011-01-01 16:13
leifer_2 (ej verifierad)

Nithin01

Igen handlar det om transparens. Att kunna förutse kostnader för service, underhåll och reparation. Många som förköpt sig på s.k. premiumbilar och blivit lockade och lurade av de signaler premium signalerar. Sen måste borde man väl kunna anta att delarna i en premiumbil är av hög kvalitet och håller bra. Frågan är om det borde få kallas premium annars. Då är det bara yta och kvalitetskänsla, framför verklig kvalitet.

#z • Uppdaterat: 2011-01-01 16:41
leifer_2 (ej verifierad)

Nithin

Handlar också att tala om för kunden vad det är som man får som är så extra, mer än diffusa saker. Håller med om att t.ex. det kan vara värt att betala extra för ex en mekanisk diffbroms, men ofta är det ingen skillnad där på premium och vilken skitbil som helst. Samma öppna diff. Var ett äldre par förra vintern som skulle göra sig med sin Lexus för att dom tröttnat på den dåliga framkomligheten (öppen diff och rwd).

#110 • Uppdaterat: 2011-01-01 17:03
lubos (ej verifierad)

Jag tror att definitionen "premium" är synnerligen individuell och beror av vilka behov som finns.
T ex är min definition att bilen alltid ska starta, även efter tre veckor på Arlanda långtidsparkering, vilket omedelbart exkluderar s k moderna bilar vilkas elsystem tycks behöva laddas genom daglig användning i motsats till en "oldtimer" från -77 som kan stå en hel vinter och snällt hoppar igång på vårkanten!

#111 • Uppdaterat: 2011-01-01 17:56
leifer_2 (ej verifierad)

lubos

Håller med dig, men biljournalister älskar ju att dela in hela bilmärken som premium eller inte. En enorm fixering har dom på detta. Jag tycker det verkar sjukligt. Arbetsskada?

#112 • Uppdaterat: 2011-01-01 21:00
Sålde bilen (ej verifierad)

Premium = hög status = Kostar mycket osv......

Rolex ......premium högstatus kosta mycket....

Men det finns billigare alternativ utan stus som är billigare........

Folk älskar att glänsa och det kostar....

#113 • Uppdaterat: 2011-01-01 22:31
Thommys

Premium handlar om elegance, finish, det lilla extra, bilar som är lite mer påkostade, finare tyger och läder, äkta trä och aluminiumpaneler, gedignare plaster, mer känsla i knappar och reglage. En doft av lyx. Fjädring som sväljer ojämnheter galant. Styva karosskonstruktioner. Moderna tekniska lösningar och hög säkerhet. Kunderna ska känna att de får något extra för de merpengar de betalar.

#114 • Uppdaterat: 2011-01-01 22:45
Nithin01 (ej verifierad)

Leifer

"Många som förköpt sig på s.k. premiumbilar och blivit lockade och lurade av de signaler premium signalerar. Sen måste borde man väl kunna anta att delarna i en premiumbil är av hög kvalitet och håller bra."

Ja, håller...
Men även en Rolex bör servas ungefär vart 5 år och det kostar runt 5000 kr.
Hur "premium" är det?

Leifer

"Handlar också att tala om för kunden vad det är som man får som är så extra, mer än diffusa saker."

?

Fattar man inte det utan att folk måste förklara det så kanske man ska ha en överförmyndare?

Leifer

"Var ett äldre par förra vintern som skulle göra sig med sin Lexus för att dom tröttnat på den dåliga framkomligheten (öppen diff och rwd)."

Ett mycket vanligt problem även i Monaco har jag fått höra...
Vad är egentligen problemet?
Köp en Volvo XC70 och kör med den på vintern!

Leifer

"Håller med dig, men biljournalister älskar ju att dela in hela bilmärken som premium eller inte. En enorm fixering har dom på detta. Jag tycker det verkar sjukligt. Arbetsskada?"

Så det är deras fel? Du har blivit lurad?

På Arlanda kan man fö. få bilen startklar innan avhämtning.
Kostar kanske lite extra..
Men köper man en bil för en halvmiljon och mer så bör man ev. ha råd.
Om man nu är tvingad att ta bilen till flygplatsen vill säga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.