Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag äger en Saab 9-5 2,3 kombi -02 som har gått 13 700 mil. Mitt problem är att det ryker kraftigt när man startar bilen efter att den stått och motorn blivit kall. Jag har inte tänkt på att det ryker när man kör. För cirka ett år sedan var jag i kontakt med WAFAB i Karlstad och de svarade att det inte var något "farligt".
Bilen har även varit hos WAFAB för att bli av med "rykandet" men utan resultat. Nu undrar jag om ni har några ideér om vad som är problemet. Jag har för mig att det finns en garanti som gäller för vissa årsmodeller av Saab 9-5.
Kan det bli dyrt att åtgärda?
Urban Nilsson
SVAR:
Generellt kan sägas att en rykande Saab är okej så länge den drivs av en tvåtaktsmotor. En fyrtaktsmotor ska aldrig släppa ut rök. Om det bara är vid starten är felet kanske inte så allvarligt men det tyder ändå på att något inte står rätt till.
Om motorn inte har påtagligt förhöjd oljeförbrukning skulle jag inte råda dig att vidta någon åtgärd på en bil med den körsträckan. Kostnaden blir alltid hög om motorn måste plockas ner, vilket är enda sättet att avgöra var felet ligger.
Så länge oljeförbrukningen ligger under en liter/100 mil så kör vidare. Använd kanske en tjockare motorolja, det kan sänka förbrukningen något.
Det finns en till åtta år utsträckt motorgaranti för vissa Saab-motorer. Detta kan din verkstad ge dig närmare information om.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så då menar ni att om man byter olja var 1500 mil, så ska man acceptera att ylla på 15 liter olja emellan bytena!!! Verkar bra för plånboken och miljön. I vissa instruktionsböcker står det så men det är en friskrivning så dom ska slippa reparera. Mer än 1 liters förbrukning på 1500mil är onormalt och tyder på att motorn är allvarligt sliten eller något annat fel.
Varför inte analysera rök-problemet lite mer...
Kanske skall man fråga bilägaren vilken rök det handlar om...
"försvinner" den i luften eller är den "kvar" ?
Är den vit eller mörk?
Ett "doftprov" på röken kan ofta fastställa om det är oljerök, vattenånga eller "fet" bränsleblandning.
GH
Jarl:
Vet du varför Toyota inte ryker? Därför att de oftast står på verkstad - återkallelse....
Svart rök visar på fel bränsleblandning, blå rök på oljeförbrukning av något slag. Sannolikt är det här fråga om vit rök som uppkommer genom att vatten sipprar in i förbränningsrummen, troligen en läckande toppackning. Detta kan visa sig vid tryckprovning. Vit rök förekommer dock ofta vid start i kyla i mindre omfattning och är inget onaturligt.
Jarl:
Vet du varför Toyotan inte ryker? Den startar inte....
Om det är blårök så brukar det betyda att turbon är på väg att ge upp, kanske p.g.a. för långa serviceintervaller eller många korta körningar. Upp till 3000 mil på samma olja är inte bra.
Vi har haft in några Saabar på jobbet som blårökt mycket vid start och gaspådrag där turbon varit dålig och bytts ut.
Har reparerat ett antal bilar under åren med likartat problem genom att byta ventiltätningarna, de ska vara elastiska men brukar kunna bli hårda som bakelit med tiden. Brukar märkas mest vid start då olja sakta tränger förbi när motorn är i vila och förbränns just vid start. Motorn behöver ej demonteras utan görs på plats med special verktyg.
Inlägg från kapade användarnamn borttagna.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Möjligen turboproblem orsakat av oil sludge. Kan inte vara alltför dyrt att låta en verkstad kolla om det är turbon som fått stryk. Skulle det vara så, går inte reparationen på Saabs förlängda motorgaranti som ska "skydda" kunderna mot reparationskostnader p g a oil sludge. Otroligt, men sant! Eftersom det är en -02:a så bör garantin dessutom ha gått ut.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.