Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Vad menar ni med "premium"? Vi Bilägare nämner i flera tester/provkörningar begreppet "premium" och "premiumbil". Vad menar ni med detta?
Det tycks som om ni refererar till olika märken, ofta tyska, som ni anser vara premium, men även de svenska, och gör jämförelser mot dessa.
De tyska märkena har fallit hos många de senaste åren – se er egen undersökning AutoIndex! Audi – troligen bra bilar, men har fortfarande problem med service, inte minst bekräftat av AutoIndex. Mercedes-Benz – titta på deras behandling av kunder med rostskador trots marknadens längsta rostskyddsgaranti! Bedrövligt!
Saab – problem med tändkassetter, rostskador och informationsdisplayer, samt godtycklig behandling av kunder med dessa problem. Volvo – vilken modell ska man köpa för att få en "premiummodell"? Volvo blandar toppkvalitet med magplask.
Enligt AutoIndex tycks det finnas några "premium-märken": BMW, Toyota och Subaru, som har kunder som är mycket nöjda!
U. Persson
SVAR:
Det finns ingen vedertagen definition av begreppet premiumbil. Ordet premium indikerar enbart att det handlar om en högre kvalitet och därför är inte begreppet nödvändigtvis likvärdigt med lyxbil.
Traditionella lyxbilar som Rolls Royce och Ferrari hade en odiskutabel status men kanske inte alltid den bästa kvaliteten.
I allmänhet används ordet premium idag om en bil med avancerad design, hög utrustningsnivå, hög kvalitet i material och sammansättning samt relativt höga prestanda. Om man ska blanda in servicekvalitet och rostbenägenhet är osäkert.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om begreppet "premium"?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
nja, det är väl ingen som kallar Subaru och Toyota för premium? Var och provkörde en Auris HSD. Ganska lyckad bil, men när man kände på dörröppningshantaget på insidan så krampade kräkmuskeln. Plast, med vassa gjutkanter kvar. Det är inte premium.
Helt riktigt Bengt: servicekvalitet och rostbenägenhet hör inte hemma i resonemanget - och definitivt inte "behandlingen" av rostskador. Frågeställaren bör också upplysas om att "kunder med rostskador" inte finns.
Som sagt: Bra sammanfattning Bengt. Avancerad design, hög utrustningsnivå, hög kvalitet i material och SAMMANSÄTTNING (min markering) samt relativt höga prestanda. Lägg också till tidlöshet i utförandet och den individualism och möjlighet för kunden att kunna skräddarsy sin bil (lösa alternativ att plocka från tillvalslistan i stället för färdiga, tvingande paket) så blir bilden perfekt.
Här är jag beredd att hålla med U. Persson. Ordet "premium" får lätt ett löjets skimmer över sig. För mig innebär "premium" en dyr bil vars driftsäkerhet, garantier och totalekonomi är betydligt sämre än medelbilen. Ett "premium"-märke köps främst för statusen ägaren tycker sig behöva, och inte pga ekomoni eller garantier. Den främsta kundkretsen för de så kallade "premium"-märkena är grevar och baroner, vilket också kan förklara varför "premium"-märkena har en väldigt liten marknadsandel i Sverige.
Premium är ett luddigt begrepp. Jag känner mera "premiumkänsla" i min 9-5:a, än i Peugeoten som jag också kör med, trots att Peugeoten är nyare och bara gått en tredjedel så långt! Inget ont om Peugeot, men begreppet är som sagt luddigt.
Franska bilar har aldrig varit premium, inte Saab heller. Ta bara plastinredningen i nya 9-5, Saab kommer uppdatera den redan till sommaren.
Äkta premium, dvs bilar som håller en viss kvalité... har och kommer alltid stvas; T o y o t a
Till de erkända premiummärkena i normalprisklass räknas i Audi, BMW och Mercedes. Ibland även Jaguar (i USA räknas även Lexus). Man kan tycka precis vad man vill om denna uppdelning men det är den som gäller inom bilindustin och som andra "nästan premiummärke" (ex Saab och Volvo) siktar mot.
En annan parmeter som definierar premium är "Historia". Någon som ex Lexus helt saknar men Jaguar har i överflöd.
Dagens Jaggor känns rätt bleka. Tacka vet jag min gamla SS Tourer -34...
Premium kan väl beskrivas på följande sätt...Min tjejs Saab 9-3 2004 12.000 mil känns sunkig och har genomgått ett antal reparationer förutom service ..BMW 320 2001 14500 mil inga större reparationer förutom normal service..känns som ny. Då jag kan bekräfta historiken på båda bilarna så kan man väl göra en jämförelse som är rättvis. Kan även meddela att tjejen hellre vill köra BMW:n. Nu kommer massor av Saab-fantaster att flyga i taket men detta är faktum och inget annat. Kan vara tillfälligheter men tror inte det vilket ju bevisas av hur många som köper respektive märke....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.