Nästa artikel
Bilfrågan: Varför eldrift med så snål motor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför eldrift med så snål motor?

Publicerad 23 december 2010 (uppdaterad 23 december 2010)
"Ni skrev att Opel Ampera drar 0,16 liter/mil med enbart bensinmotor. Varför behövs då elmotorn?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag läste artikeln om Opel Ampera i nummer 11/10. Där påstås att bilen drar 1,6 liter per 100 kilometer när batterierna tagit slut och enbart bensinmotorn står för framdrivningen.

Med en sådan drivlina undrar man varför det överhuvudtaget behövs batterier för 80 000 kronor. Varför inte konstruera en bil med denna drivlina, utan batterier?

Christer Eklund

SVAR:
Opel Ampera är en elbil i den bemärkelsen att det alltid är elmotorn som driver bilen. För att öka räckvidden har Ampera också en 1,4-liters bensinmotor på 100 hästkrafter.

Den driver alltid via elmotorn men laddar aldrig batteriet. Med enbart bensinmotorn som drivkälla når man inte förbrukningen 1,6 liter/100 kilometer. Att den siffran anges beror på det används en särskild körcykel för mätning av bränsleförbrukning hos laddhybrider.

Först körs hela cykeln på 50 kilometer enbart med batteridrift och då blir ju bensinförbrukningen noll. Därefter körs bilen med förbränningsmotorn påslagen under en halv ytterligare testcykel, det vill säga 25 kilometer.

En laddhybrid bygger på att bromsenergin återvinns via generatorn, så att även när bilen körs med påslagen motor fungerar den i praktiken som en hybrid, vilket ger cirka 15 procent lägre förbrukning än med enbart förbränningsmotorn.

Certifierad förbrukning blir därefter snittet av de två testkörningarna. En tumregel är att en laddhybrid certifieras för knappt en tredjedel av förbrukningen hos motsvarande bil med förbränningsmotor.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-23 10:16
saabnisse

Det här är ju ett fullständigt idiotiskt sätt att ange en bränsleförbrukning.
Den bygger ju på att inga körningar är längre än 75km!
Ange i stället snittförbrukningen vid en körning på 500 km.
Då blir det inte några sådana här glädjesiffror utan i stället ca 0,5 l/mil.

#2 • Uppdaterat: 2010-12-23 11:22
Roy J

Observera att det i artikeln står att bilen klarar körcykeln med 1,6 l/100 km - inte att den drar så lite när bensinmotorn går.
Sen kan man, precis som saabnisse, verkjligen fundera kring testmetoder. Med den här bilen blir förbrukningen verkligen beroende av hur långt den kör utan laddning. Dessutom så är ju inte elen helt gratis - men det är svårt att ange någon ekvivalent förbrukning, eftersom el kan framställas på så många olika sätt (vilket naturligtvis i sig är en stor fördel).

#3 • Uppdaterat: 2010-12-23 11:30
Anonymous (ej verifierad)

Eftersom Christer Eklund tycks hänga på en bilsajt är det förvånande att han inte förstår bättre. Å andra sidan kan man ge journalisterna en rejäl känga för deras tämligen otydliga sätt att skriva. I övrigt håller jag i stort med föregående om att körcykeln är för kort. MEN att den här körcykeln används beror på - om jag inte misstar mig - att man har räknat ut att 75 km är den körsträcka som är den mest normala för alla bilister. De flesta kör inte längre sträckor än så per dag.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-23 22:42
mythbuster (ej verifierad)

Man kan alltid diskutera huruvida certcykeln är jämförbar med verklig förbrukning. Sanningen är att det är ett jämförelsepris. Precis som på ICA när man talar om vad tvättmedlet kostar per tvätt. Certcyklerna uppdateras med jämna mellanrum och de som kommer inom några år kommer ha en bättre relevans för laddbara bilar. I USA har man redan en omräkning som är tyvärr rejält konstig. Där visar de att Nissan Leaf har en förbrukning på 96 MPG vilket är märkligt då den inte förbrukar en enda gallon bensin. Men ok, jämförelsepris. Tror att man skall visa två förbrukningsvärden på laddbara bilar. En enbart el (kWh/km) och en enbart förbränningsmotor samt hur långt bilen kan åka på enbart batterier. Dagens bilköpare är kloka personer som kommer klara dessa tre värden. Däremot bör man inte räkna in produktionsvärden för enbart el om man inte gör det för bensin/diesel (400/500 g CO2/l)

#5 • Uppdaterat: 2010-12-24 09:28
elak (ej verifierad)

"Det krävs alltså bara en åttaliterstank för att Ampera ska få en räckvidd på 56 mil!"

Skriver ViB i originalartikeln. Räckvidd enligt definitionen "stannar ofta för att ladda upp batterierna länge" antar jag.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-24 12:42
gunnar44 (ej verifierad)

Siffrorna kanske ska ses i jämförelse mellan hybridbilar? Även dagens "vanliga" bilars förbrukning har en körcykel som ibland äv väl teoretisk. Den stämmer någorlunda för Saab och Opel, men är rena glädjesiffrorna i Volvo. ( Det är dessa bilara jag har störst erfarenhet av).

#7 • Uppdaterat: 2010-12-24 13:37
Mr_hjalmar (ej verifierad)

Om den nu tog 1,6l under de 25 km motorn var i gång så borde det ju bli 4l/100km, typ!

#8 • Uppdaterat: 2010-12-24 17:21
Kör BMW snåldiesel idag (ej verifierad)

Saabnisse, det blir ju ännu mer fel att räkna förbrukningen på 500 km. En mycket liten andel av körningarna kommer att vara på 500 km. 90 % av alla körningar (utslaget på alla användare) kommer att vara på under 75 km. För dem som måste köra avsevärt längre än så utan att kunna ladda emellan passar nog en snål diesel bättre.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-24 23:21
Vet bäst (ej verifierad)

Ingen bil för mig!
Nya Kapitän däremot är mumma med sexcylindrig halvtoppsmotor -det bästa från Tyskland helt enkelt!

#a • Uppdaterat: 2010-12-25 10:04
Benny H (ej verifierad)

Den här kalkylen kan ju knappast vara i Einstein-klass. Det hela är egentligen ganska simpelt! Kör du inga längre sträckor i din vardag kan den här typen av bil räcka men för de som behöver köra längre sträckor flera gånger i veckan typ försäljare, hantverkare med stora distrikt ska naturligtvis inte ha en sådan här bil. För det stora flertalet blir det ett alternativ när priserna och tekniken blivit mer pålitlig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.